Ett och endast ett UL-tält

Ni som har erfarenhet av Fjällmiljö... vad tycks om Bonfus Duos? De påstår att det är "designed for Nordic conditions", men det är ju väldigt likt Zpacks Duplex. Ser dock ut som det går att få det mycket närmare marken än Duplex - löser det problemet med drag, tror ni?
Duplex står absolut stabilt så länge som vinden blåser från rätt håll. Men inget jag frivilligt skulle vilja sitta i när det är storm. Man kan få duplex ända ner mot marken om man vill. Det som händer är att väggarna på ”badkaret” kollapsar när duken är så lågt. Det största problemet med att resa tältet i så lågt utförande är att man stryper luftflödet vilket orsakar mer kondens som inte luftas ut ur tältet. Och med en enkelduk så kommer kondensen samlas i droppar och rinna längs med tältduken ner i ”badkaret” eller det klassiska att man ligger med sovsäcken mot tältduken och vaknar med en blöt sovsäck. Det problemet tror jag att du får med alla tält av enkelduks konstruktion om du reser det så lågt att luftflödet inte får komma under. Hela syftet med duplex konstruktion är att det ska vara luftigt och mer eller mindre kondensfritt.

Ni som har erfarenhet av Fjällmiljö... vad tycks om Bonfus Duos? De påstår att det är "designed for Nordic conditions", men det är ju väldigt likt Zpacks Duplex. Ser dock ut som det går att få det mycket närmare marken än Duplex - löser det problemet med drag, tror ni?
Har testat både solo-varianten av Duos (kommer inte ihåg vad det heter) och duplex.
Bonfustältet hade mycket längre duk på kortsidorna, dvs de stack ut mer utanför golvet. Det bör vara en fördel när det blåser mycket i kombination med nederbörd. Även i vindstilla regn är det risk att man trycker ut badkarsgolvet så att det kommer utanför taket i Duplex.
Gillade även att det fanns en ventil vid taket på Bonfus-tältet.
Helt dragfritt får man nog inte i de här tälten.
Ska tilläggas att mina erfarenheter av dessa tält är från låglandet.
/OJ

@oscar jensen det låter ju bra. Det var exakt detta jag undrade. Var medveten om Duplex tillkortakommanden så som @Packad beskrev, och undrade om Bonfus kommit med en bättre lösning. Så väldigt intressant att höra dina tankar kring Solus. Verkar stämma rätt bra överens med det som Bonfus själva skriver:

The tent protects you from wind and rain thanks to the tent walls that come close to the terrain, reducing cold winds inside the tent.

Two top vents at the peaks (which can be closed as needed, even from inside the tent) contributes to good ventilation.

Jo, helt dragfritt blir det nog inte i de flesta UL-tälten. (Fast Trekkertent har en del intressanta design vad gäller det.)

@oscar jensen det låter ju bra. Det var exakt detta jag undrade. Var medveten om Duplex tillkortakommanden så som @Packad beskrev, och undrade om Bonfus kommit med en bättre lösning. Så väldigt intressant att höra dina tankar kring Solus. Verkar stämma rätt bra överens med det som Bonfus själva skriver:

The tent protects you from wind and rain thanks to the tent walls that come close to the terrain, reducing cold winds inside the tent.

Two top vents at the peaks (which can be closed as needed, even from inside the tent) contributes to good ventilation.

Jo, helt dragfritt blir det nog inte i de flesta UL-tälten. (Fast Trekkertent har en del intressanta design vad gäller det.)
Jag har Bonfus solo och använt det under min senaste 3-veckors fjällvandring. Det klarade stormen på 17 m/s natten den 8 Augusti till 9 galant och då glömde jag att lägga stenar på förankrigen av stavarna som håller uppe tältet. På morgonen såg jag att den kortare stången hade rykts ur sin förankring men tältet stodd ändå. Det var också samma pin som jag aldrig fick in i marken helt och så ingen sten på heller. Det är ett gott betyg och jag är väldigt nöjd. Jag kompleterade med 8 tältpinnar från Sea to Summit (de som har ett skyddat grepp på) och så köpte jag ett Dyneema underlag från HMG som pinnas fast i hörnen. På så sätt får jag golv i absiden.

Bilagor

Liknande trådar

Logga in

Tips!