Ett och endast ett UL-tält

Jag har i andra aktiviteter försökt hitta den gyllene kompromissen som funkar till allt men inte lyckats. Är man intresserad av något så blir det nästan alltid att man då stör sig på X, Y eller Z.

Japp så är det så klart. Alla tälten jag listar har ganska olika för- och nackdelar och beroende på hur man prioriterar blir valet olika.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Calexico

Avslutat
och jag kör med helsports trolltind som e lätt för att vara kupoltält (ca 1350g). Tältar mycket på klipphällar så därför valde jag ett sånt plus att jag gillar den invändiga volymen. har även ett simpelt kinesiskt pyramidtält på kilot som e rätt kul.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag ska skriva igång något om moddningarna men det har inte blivi av än. Jag har provat en hemmagjord vindsåck men tyckte till min förvåning inte att det gav så mycket. Jag hat bland annat förlängt linorna ock flyttat linan till den ögla som du nämner. Vi får se hur det fungerar i praktiken.

Jag äger för övrigt bara ett tält, fungera justeringarna kommer det att förbli så.

Här är en beskrivning av ett par moddar en Gunnar har gjort:
https://backpackinglight.com/forums/topic/calling-all-zpacks-duplex-users/page/4/#post-3541302

Vet inte om det såg helt bombsäkert ut, men kanske hjälper ändå...

/OJ
 
Här är en beskrivning av ett par moddar en Gunnar har gjort:
https://backpackinglight.com/forums/topic/calling-all-zpacks-duplex-users/page/4/#post-3541302

Vet inte om det såg helt bombsäkert ut, men kanske hjälper ändå...

/OJ

Ja det är det jag gjort, tänkte försöka beskriva lite tydligare på svenska. Har också noterat att det inte ser så fantastiskt förtroendeingivande ut på bild, men i den än så länge begränsade praktiken har det fungerat över förväntan. Tänk innertält med vindtätt nere och mesh upptill.
 
Ser att ni pratar om Tarptent Notch Li i tråden.
Är det någon som köpt det ännu?
Är lite sugen på ett med ”partial solid inner”.
Tvekar pg av att dörrarna stängs med velcro. Och sen verkar det som att dyneema inte tål så mycket värme utan smälter redan vid 113 grader. Jag har ett Enan nu och jag brukar ofta laga mat inne i tältet. Går antagligen inte att göra det i ett tält av dyneema om duken är så himla känslig.
 
Instämmer i att Dyneema inte tål värme. Försökte stryka på ett textilmärke på baksidan av en ryggsäck. Då smälte duken på säcken trots att det tjocka tygmärket var närmast strykjärnet.

Thure
 
Instämmer i att Dyneema inte tål värme. Försökte stryka på ett textilmärke på baksidan av en ryggsäck. Då smälte duken på säcken trots att det tjocka tygmärket var närmast strykjärnet.

Thure

Aj då, det låter inte bra. Blev ryggsäcken förstörd eller var det bara en liten bit som smälte?

När jag googlade på dyneema/Cuben hittade jag en tråd med lite info om Dyneema + värme:
https://backpackinglight.com/forums/topic/71367/
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.