ETrex och Kartex?

Jag försöker få min Garmin ETrex (Software Rev 2.05) att prata med Kartex 3.05, men utan resultat. Felmeddelandet jag får är "Ingen kontakt med GPS. Kontrollera inställningar och kablage". Visserligen stöder inte Kartex ETrex ännu (lär komma snart), men nån form av kontakt borde de väl ändå kunna upprätta. Jag har ställt in Kartex på alla Garmin-modeller (och Baud-rates) som finns, men förgäves...Mottagaren står på Garmin/Garmin.

För att utröna om komm-porten överhuvudtaget funkar på min ETrex försökte jag istället med Gardown. Denna lär klara Garmin 12 mfl, dock inte ETrex. Gardown lyckas ändå ladda ner Waypoints från ETrex:en, men alla koordinater blir 0 och formatet ser allmänt förvrängt ut...

Mina frågor:
Finns det nån funktionalitet i Kartex idag som man kan använda i ETrex och hur ställer man då in programmet?

Kan det vara nåt fel på komm-porten på mottagaren (eftersom Kartex säger "Ingen kontakt...")?



Mvh
Anders
 
Garmin eTrex

Support för Garmin eTrex i Kartex är under utveckling och fri uppdatering kommer att finnas på Lantmäteriets hemsida i månadsskiftet sept/okt.
Mvh Erik
 
Några tips

Har du ställt in Kartex på rätt COM-port, Arkiv, Inställningar, GPS ? Prova kommunikationen mellan din eTrex och OziExplorer, ladda hem oziexplorer.com, den version du får tillgång till utan att betala 75 US$ (oregistrerad version), kan nog kommunicera med GPS (har ej provat då min GPS är på reparation) men har begränsade möjligheter att ladda in olika kartor.

Lycka till.
/Per Brune
 
Tyvärr

Tack för tipset! Men, tyvärr ville inte heller OziExplorer kommunicera med min GPS. Nu åker den definitivt in på garanti-reparation. Synd bara att man blir av med den 1 vecka eller så...

//Anders
 
Kolla ev programvaror

Det är vanligt att program som t ex fax tar upp comporten så att inget annat kan prata med datorn den vägen.
Börja din felsökning med att stänga av ALLT som är kommunikationsprogram, fax, SMS etc.

Se sedan till att GPS-mottagaren är inställd på rätt gränssnitt.
Kartex kan inte känna igen en eTREX ännu så där måste du välja NMEA ut och sedan NMEA i i Kartex.
Ozi klarar alla mottagare om du har en hyfsat fräsch version.
I Ozi måste du byta mellan Garmin/Garmin och NMEA beroende på om du vill föra över data eller logga positioni realtid.
 
Glömde säga att

Problemet ligger i att Garmin anvämnder något som kallas produkt-id.
eTREX har som alla andra mottagare en unik ID-kod, därför hjälper det inte att byta till t ex GPS12.
Om programet är skrivet så att det struntar i produktid så blir det lättare att använda olika mottagare men i stället så blir det svårt att på rätt symbol uppsättning tex.
 
Hopp finns

Provade navigatorn på en tredje dator, i ett sista försök. Där funkade Kartex-överföringen (tracks)!!! Alltså verkar det inte vara hårdvarufel på den. Mycket märkligt, inställningarna är desamma som på de datorer som det inte funkar på...COM-portarna har jag testat genom att ansluta modem, men jag funderar ändå på om problemen handlar om nån konfiguration av serieporten, trots allt. Hur kollar jag det, i så fall?

Mvh
Anders

PS. Resultatet från försök med OziExplorer är precis desamma som med Kartex, dvs ingen kontakt kan upprättas. DS.
 

clindh

Forumvärd
Ange rätt protokoll

Notera att GPS:en skall vara inställd på överföringsprotokollet NMEA/NMEA då man vill navigera och visa aktuell position.

För överföring av tracks och waypoint får man vanligen ställa om GPS:en till att använda protokoll GRMN/GRMN.

Nyare GPS:er kan tydligen föra över aktuell position odyl även i GRMN-läge men då gäller det att datorprogrammet klarar det också - OziExplorer lär göra det.
 
Det funkar

Hej!
Jag fick min e-trex att fungera tillsammans med senaste versionen av Kartex. Det var en del trixande med inställningar och ett antal försök (15 min), sedan fungerade det. Tyvärr har jag inte i huvudet vilka inställningar jag använde mig av. Med Garmin 12XL fungerar det utan problem.

Se till att uppgradera firmware till e-trex, ny version finns på http://www.garmin.com.

En annan intressant länk för GPS intresserade är till Försvarets materielverks (FMV) sida om GPS:

http://www.gnss-in-defence.com/

Mvh // Mårten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
ta1toy Skräptecken i Kartex med etrex legend Navigering 7
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.