Skräptecken i Kartex med etrex legend

Hej

Jag har köpt och laddat ner en bit av terrängkartan (Gröna kartan) från lm som jag använder i kartex ver 3.05
Det går att ladda ner färdvägar från gps:en, de stämmer också bra med kartan, men då jag försöker med waypoints och rutter blir det stopp. Bara en massa skräptecken, koordinater på 0,00 osv. Det syns dock att själva överföringen fungerar.

Jag använder också senaste programvaran till gps:en.

Någon som har något tips?

mvh
OE
 
Kartex

Hej!
Har du laddat ner senaste versionen av Kartex från LMV?
Det tycks vara lite skillnad på den 3.05 som kommer med på CD och den 3.05 som finns på LMV:s hemsida.
Jag har en Vista och det fungerar helt OK med Kartex.
Bertil
 
skräptecknen fortsätter

Hej

Jag har försökt att installera ver 3.05 från LMV hemsida, men det står något om att den tidigare installationen ej är riktigt utförd.

Jag har lånat skivan på biblioteket vilket inte borde ha någon betydelse. Jag ville ju testa om det funkar innan jag köper och det gör det tydligen inte.

Kan det vara problem med kartex i win2000 som jag har?

Jag kan tillägga att uppladdning av waypoints TILL gps:en från kartex däremot funkar fint. Det är alltså "bara" problem med waipoints och rutter från gps:en till kartex.

Det funkar också fint i Oziexplorer med upp och nedladdning av waipoints (utvärderingsver.) men i den får jag inte till kalibrieringen av kartan riktigt. Jag förmodar att det är kartdatumet som är spärrat i programmet.

Eftersom jag är ny på området kanske jag missat någon inställning med kartdatum osv. Jag har inte greppat detta riktigt än.

Tacksam för flera tips
OE
 
Inställningar

Hej igen!
Har du kollat inställningarna i Kartex?
Arkiv/Inställningar/GPS i Kartex ska vara Garmin Etrex och GPS'n ska vara inställd på Garmin.
Om det trots detta inte fungerar bör du kontakta LMV's kundtjänst för att utreda om W2000 kan ställa till det.
Bertil
 
Jag kollar vidare

Hej

Jag har kollat inställningarna, det skumma är att det bara finns fyra(4) olika garminmodeller med, och där är INTE Etrex:en med. Jag börjar tro på din idé från ditt första svar att det skiljer på versionerna på skivan och från LMV:s hemsida. (Men det gick ju inte att uppgradera min ver.)

Hur som helst så har jag testat programmet i min "veteran"dator med win95. Det blir exakt samma fel där. Så man får väl förmoda att win2000 inte är boven.

Jag ska, som du föreslog, kontakta kundtjänst på LMV för att reda ut det här och jag återkommer med resultatet. Det lär väl tyvärr inte bli förrän efter helgen.

Man tackar för intresset
mvh
OE
 
Etrex

Hej!
Etrex finns inte med i den version som finns på skivan. Däremot finns den på den version som finns på LMV's hemsida.
Du bör således koncentrera dig på att få igenom uppgraderingen.
Försök med att avinstallera Kartex och installera om och sedan uppgradera.
Om det trots detta inte går, kontakta LMV's kundtjänst.
Bertil
 
Kartex och eTrex

Tyvärr är programkonstruktörerna som gjort Kartex så ”slöa” att dom inte har med programhistoria och revisionsnummer i programmet. Kartex har hetat version 3.05 i flera år trots att det förmodligen har förkommit flera revisioner. Den enda officiella revisionen jag sett till är supporten av eTrex (den gula). Notera att revisionen av Kartex för eTrex är gammal och gjordes innan Leged, Vista, och Venture fanns. eTrex (den gula) är inte programkompatibel med nyare GPSer i eTrex serien. Har du gjort en riktig installation och uppgradering ska eTrex finnas med om du väljer, Arkiv Inställningar GPS.
Prova att installera om Kartex först från CD:n och sedan upp graderingen från Lantmäteriverket, så gjorde jag när jag hade en ”eTrex Legend ägare” på besök i somras. Men denna uppgradering kunde inte hantera mer än en trackfil. Vi provade aldrig rutter.

För mig är Kartex nu 1300 kByte, kanske detta är ett sätt att se om du fått med allt i Kartex.

Per Brune / Garmin 12CX ägare
 
Nu skäms jag

Hejsan alla

Jag måste framföra en ursäkt för att jag besvärat er. Detta är faktiskt riktigt pinsamt. Jag trodde jag kunde en del om datorer, program osv. Nu ska ni få skratta (eller gråta) lite grann.

Jag trodde hela tiden att kartex-filen som fanns i det självuppackande arkivet var ett uppgraderingsprogam. Men det visade ju sig att det var själva programfilen. Så det var ju bara att ersätta de gamla filerna med de nya. Pinsamheten blir inte mindre då jag efteråt kollade LMV instruktion på sidan där fillänken fanns. Med röd text står det.
"lägg dem på den katalog där Kartex är installerat"

Nu funkar allt finemang.
Än en gång, ursäkta mig

mvh
OE
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.