Etikett vid bastu

I Finland badar vi näck och det är inget konstigt med det. Det blir konstigt om folk kommer in med badkläder, dessutom anses det vara ohygieniskt. Tunna tyglappar som enbart används till att sitta på är vanligt men i publik bastu finns alltid papperssittlappar. De flesta familjer badar minst en gång i veckan, alla tillsammans. Vi som har växt upp så har ett fritt och realistiskt förhållande till våra kroppar. Vi har sett det mesta och vet att "allt är normalt".
 
Den enda gång jag hittat en bastu i fjällen var vid Lunndörren. Där var tiderna redan indelade: män kl 18, kvinnor kl 19 och blandat efter 20. Därmed är ju etikettfrågan löst på ett nöjaktigt sätt. Sen är det väl fritt för var och en att täcka sig som hen finner lämpligt. Jag tycker själv att det skulle kännas lite märkligt att bada bastu i simkostym, men om någon blir lycklig av det så stör det inte mig.

Ett bastubad följt av en enkel avsköljning är förresten ett fullgott alternativ till dusch, som varje finne vet. Bra sätt att fräscha upp sig på fjällvandringen (utan att behöva doppa sig i nollgradigt smältvatten).
 
Den enda gång jag hittat en bastu i fjällen var vid Lunndörren. Där var tiderna redan indelade: män kl 18, kvinnor kl 19 och blandat efter 20. Därmed är ju etikettfrågan löst på ett nöjaktigt sätt. Sen är det väl fritt för var och en att täcka sig som hen finner lämpligt. Jag tycker själv att det skulle kännas lite märkligt att bada bastu i simkostym, men om någon blir lycklig av det så stör det inte mig.

Ett bastubad följt av en enkel avsköljning är förresten ett fullgott alternativ till dusch, som varje finne vet. Bra sätt att fräscha upp sig på fjällvandringen (utan att behöva doppa sig i nollgradigt smältvatten).

Detta tycker jag var ett utomordentligt sätt att låt alla välja något bastualternativ som passar dem.
Det finns de som inte är komfortabla varken att själv vara naken eller att se andra vara nakna (oavsett om blandat eller enkelkönat) och det är väl synd att utesluta dessa från att basta.
Själv är jag för gammal för att skämmas för min kropp och kan basta naken med främlingar av olika kön.
Däremot tycker jag inte om att många ungdomar idag duscher med kalsonger eller badbyxor på inför bad i badhus, en rejäl rengöring innan bassängbad tycker jag hör till.
Om man ska/måste sitta på egen sittlapp/handduk är jag kluven till men förstår att många tycker det är en hygienfaktor, men undrar hur många bakterier som överlever normal bastutemp?

/Patrik
 
Kan den ökande prydheten bero på en kombination av minskat antal idrottstimmar i skolan och en amerikanisering av prydhet från filmer och serier?
 
Jag har en handduk omsvept oavsett om jag är ensam i vår egen vedeldade bastu eller sitter i någon allmän bastu. Handduken fungerar som en svettfångare av all svett som droppar ifrån mej.

Man sitter oftast framåtlutad och då fångar handduken upp all svett som droppar ifrån hakan och nästippen och övriga kroppen.
Jag ser handduken omsvept som en hygientillgång för att en handduk tar enkelt upp svett och kan tvättas medan en bastulave som är gjord av trä tar in och suger in all sorts av svett. ohygieniskt enligt mej!
 
Ska vi övergå till lite anekdoter så var jag i USA (Minnesota) 1988/89 och ett minne som har etsat sig fast är min förvåning över att tjejerna i min ålder (18-årsåldern) inte vågade visa sig nakna för varandra. Att de lät bästa kompisen hålla upp en handduk framför dem när de skulle byta om till baddräkt i damernas omklädningsrum och att de hade baddräkt i dambastun. Hemma i Sverige var det absolut inte så då.
Jag har en handduk omsvept oavsett om jag är ensam i vår egen vedeldade bastu eller sitter i någon allmän bastu. Handduken fungerar som en svettfångare av all svett som droppar ifrån mej.
Jag tänker att en lite större handduk under dig borde vara en mer effektiv svettfångare. Men oavsett hur du gör så är droppande svett i det närmaste sterilt och bastulavarna måste tvättas ofta för att få bort alla bakterier som frodats i de blöta handdukarna.
 
Senast ändrad:
Ska vi övergå till lite anekdoter så var jag i USA (Minnesota) 1988/89 och ett minne som har etsat sig fast är min förvåning över att tjejerna i min ålder (18-årsåldern) inte vågade visa sig nakna för varandra. Att de lät bästa kompisen hålla upp en handduk framför dem när de skulle byta om till baddräkt i damernas omklädningsrum och att de hade baddräkt i dambastun. Hemma i Sverige var det absolut inte så då. (...)
Känns igen från gympalektionerna i mitt gamla katolska hemland... vissa tjejer duschade med underkläderna på. Det var visserligen på 60-talet, men verkar fortfarande förekomma i vissa miljöer bortom storstäderna.

Fjällstationerna var dock redan då en helt annan värld, där nakenhet bara var naturligt. Vi som klättrade och ofta övernattade i bivack, tjejer och killar huller om buller, ibland i delad sovsäck och med helt "offentliga" hygienrutiner, blev snabbt ännu mer avspända med allt sådant, helt enkelt av praktiska skäl.

När jag i nutid övernattar på någon polsk eller slovakisk fjällstation, ser jag alla varianter i de gemensamma tvättrummen: från total obryddhet till folk (nästan alltid unga!) som inte ens vill visa sig i sina underkläder. Det fina är att alla verkar tolerera andras olikheter; ingen tittar ut någon annan eller anmärker på något.
 
Det finns skäl till varför naturiststränder har krav på nakenhet för besökarna. Sekunden påklädda människor dyker upp så bryts det sociala kontraktet och det sprider osäkerhet och irritation. Kläder är en social rustning och utan den är vi lite sårbara och... ja, nakna. Det är okej så länge alla är nakna men det sprider sig lätt en obekväm stämning när vissa inte kan lägga av kläderna. Alla andra blir liksom lite naknare och sårbarare än innan. Hur känslig man är för sånt är olika från person till person så klart.
 
Handduk att sitta på just i fjällbastu känns lite märkligt. Ev bakterier på lavarna borde ju värmen ta hand om. Och jag tvättar hellre av skinkorna efteråt (om jag nu oroar mig) än hanterar en svettmättad handduk miltals från tvättstugan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3
Korallaven Improviserad bastu i det fria? Allmänt om friluftsliv 15
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.