Etikett vid bastu

Hej,

Jag och sambon skall vandra jämtlandstriangeln nästa månad och förhoppningsvis bestiga Syltoppen. Jag har vandrat en del i fjällen och varit vid stugor men jag har aldrig varit i en bastu vid en stuga/station. Vad gäller vid besök av bastu? Används det simkläder och behöver man ha med egen handduk?
 
I Jämtlandstriangeln är det ju på fjällstationer bastu med separata omklädningsrum överallt om jag minns rätt. I bastun har de flesta handduken över de privatare kroppsdelarna, sällan badkläder.
Du får ta med handduken självt, om du inte skaffar någon som bär den åt dig ;-)

I mindre bastur som Vålådalsrundan så är det mer blandat och man tvättar sig mer gemensamt. Naturistbeteende är nog vanligt.
 
Tror enda fjällstationen jag varit vid är Kebne och det var bara för att torka fötterna :) Hade hoppats att handdukar fanns där, måste väl försöka hitta någon som är tillräckligt stor men som man också orkar bära med sig för handduk har jag aldrig haft med.
 
Bastu ska väl badas naken och utan skam, tycker jag personligen. En av de få ställen där folk vågar visa sina kroppar med alla skavanker och fel och åldringstecken och en av de få ställen där nakna kroppar inte ses som sexobjekt (hoppas jag åtminstone). Synd att använda badkläder som mest gör att de nakna känner sig nakna och uttittade på riktigt.
Men visst kan det vara bra att ha med dig en handduk när det är könsblandat sällskap. Handduken behöver ju inte vara stor. Jag satte en gång i bastun på Sylarna med en fransk herre vars minimalistiska handduk inte mätte mer än 10x20 cm. Men det räckte ju för att täcka det viktigaste. ;)
Enligt tysk bastutradition är det däremot viktigast att ha en handduk på baksidan, alltså under rumpan, för att inte svetta ner själva bänken. Framsidan bör gärna vara fri. Så olika kan etiketten ser ut!
 
Jag har alltid kört den tyska varianten, av just hygienskäl. Då behöver inte sittlappen/handduken vara särskilt stor :)

Kan detta vara en generationsfråga? Känns som det går åt fel håll och yngre människor är betydligt mer pryda än de som varit unga på 60-70-talet.
 
Hörde efter med tonåringarna i familjen ang bastu. Hälften ja, hälften nej. Grabben sa nej pga att gubbar sitter och pungsvettas (hans ord) direkt på plankorna och då vill han inte ens lägga sin handduk där. Dottern sa ja men med handduken från armhålor och ner på låren. Båda bastar i princip bara med personer av samma kön (på badhusen). När jag beskrev sam-bastu stirrade de på mig och skrattade sen för de trodde det var ett ”mammaskämt”. Familjebastu kunde de möjligen sträcka sig till. Sonen sa att han aldrig skulle kunna basta med tjejer i hans ålder…pga att de är så snygga och det kan bli ett problem 🤭
 
I sambastu täcker jag de ädla delarna med handduk, men tillsammans med andra grabbar är det den tyska varianten som används.
 
Bastu ska väl badas naken och utan skam, tycker jag personligen. En av de få ställen där folk vågar visa sina kroppar med alla skavanker och fel och åldringstecken och en av de få ställen där nakna kroppar inte ses som sexobjekt (hoppas jag åtminstone). Synd att använda badkläder som mest gör att de nakna känner sig nakna och uttittade på riktigt.
Men visst kan det vara bra att ha med dig en handduk när det är könsblandat sällskap. Handduken behöver ju inte vara stor. Jag satte en gång i bastun på Sylarna med en fransk herre vars minimalistiska handduk inte mätte mer än 10x20 cm. Men det räckte ju för att täcka det viktigaste. ;)
Enligt tysk bastutradition är det däremot viktigast att ha en handduk på baksidan, alltså under rumpan, för att inte svetta ner själva bänken. Framsidan bör gärna vara fri. Så olika kan etiketten ser ut!
Jo inte har jag några problem med att basta naken, har bara läst många vandringsbloggar där alla nämner att de hade med sig simkläder eller handduk så trodde det var normen i Svenska fjällen :)
 
Jag noterade när jag var på Helags fjällstation efter midsommar att de som nyttjade bastun hade badkläder på. När jag växte upp och gick på simskola var det tom förbud mot badkläder i bastun så det var aldrig ens en diskussion. Nu är ju klor inget problem i fjällen men hygienskälet kvarstår så jag struntar hellre i bastun än sätter på mig baddräkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3
Korallaven Improviserad bastu i det fria? Allmänt om friluftsliv 15
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.