Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år.


Tankar omkring detta? STF har ju plöjt ner en massa pengar i fastigheter som står på ofri grund. Naturen är riktigt ordentligt nersliten på och omkring lederna i området, behöver naturen en paus? Är det STF som är bäst på att driva dessa stationer i framtiden?
 
Tack för info! Mansjöstugan ska alltså rivas efter beslut av Regeringen, i alla fall enligt ett ansiktsboksinlägg från Anjans fjällstation. Låter inte i mina öron som att de olika fallen blir behandlade på samma vis då Anjans fjällstation aldrig blev kontaktad i förväg, men vad vet jag...
 
För min del tycker jag man kan omvärdera renbeteslagen. Så mycket boskap som det finns nu i skog och fjäll, fanns det säkert inte när den lagen togs fram. Skamligt att en så liten del av befolkningen lägger beslag på jakt och fiskerätter, alla rovdjur som avrättas och naturen slits när de kör med sina fyrhjulingar och crossar.
 
Senast ändrad:
För min del tycker jag man kan omvärdera renbeteslagen. Så mycket boskap som det finns nu i skog och fjäl, fanns ddt säkert inte när den lagen togs fram. Skamligt att en så liten del av befolkningen lägger beslag på jakt och fiskerätter, alla rovdjur som avrättas och naturen slits när de kör med sina fyrhjulingar och crossar.
Rennäringslagen är från 1971 och den håller på att ses över tror jag så vem vet hur den ser ut om tre år när fjällstationernas kontrakt löper ut...? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-girjasdom-rennaringslagen-ska-utredas
 
Det är väl kanske bra att Rennäringslagen ses över, den kan kanske behöva justeras på vissa områden om det visar sig att den går i otakt med tiden ?

Det är nog många som heller ser "All inclusive", bar och spabad än renar i fjällen nuförtiden. ;)
 
Skulle man med hjälp av rennäringslagen stänga ner Jämtandsfjällen så finns det nog en stor risk att samerna skjuter sig själva i foten.
En liten stuga i Anjan är det inte många som bryr sig om, men ett av våra mest populära områden är det nog en annan sak.
 
Oerhört svåra frågor. Det man norröver ofta kallar storsamhället breder ut sig med gruvnäring, vindkraft, skogsavverkningar, friluftsanläggningar mm. Detta påverkar förstås inte bara samernas renskötsel utan även andra lokala intressen. Men när det gäller just renskötseln så blir den trängd av i princip alla strukturförändringar i samhället. Och det är alltid lätt för en stor majoritet att hävda att en minoritet ska vika sig. Jag tror det kommer att krävas stor vilja från många parter om rennäringsfrågan och samernas rättigheter (inte bara renägarnas) ska lösas. Och samtidigt andra (rimliga) intressen ska tillgodoses.
 
Ser ett mönster i att samebyarna i Jämtland oftare hamnar i konflikt med turistintressen än vad som är fallet i den norra fjällregionen. Där är det vanligt med samer som själva arbetar inom turistnäringen vilket skulle kunna förklara skillnaden (men jag vet just inget om hur det ser ut i Jämtland). Jämtlandstriangeln ser ut att kunna bli en större arena i denna konflikt - STF vill bygga fler stugor för att öka tillgängligheten medan rennäringen drar i rakt motsatt riktning. Ser ut som en klassisk intressekonflikt, men vad säger ni som följer ämnet lite djupare - är det i grunden pengar det handlar om?
 
Jämtland är ett mycket populärt område för alla slags aktiviteter i fjällen, det är massor med människor som utnyttjar det. Eftersom områdena inte är lika stora som i Lappland så är det inte konstigt att det är just i Jämtland som intressekonflikterna visar sig tydligt. Sedan tror jag inte man ska se det hela som i första hand en konflikt om pengar (även om pengar inte är oväsentligt). Finns många andra aspekter som spelar roll, både på renskötarsidan och hos turistarrangörer som STF.
 
Intressant ämne, men dom här frågorna kommer aldrig att lösas så att alla blir nöjda. Samerna tar alltid chansen att klaga på allt det som behövs för det moderna samhället, samtidigt som dom utnyttjar alla fördelar som det moderna samhället ger.
Själv är jag ingen fan av stora fjällstationer, om man vill uppleva fjällen kan man väl tälta ?
 
Intressant ämne, men dom här frågorna kommer aldrig att lösas så att alla blir nöjda. Samerna tar alltid chansen att klaga på allt det som behövs för det moderna samhället, samtidigt som dom utnyttjar alla fördelar som det moderna samhället ger.
Detta uttalande måste jag protestera å det starkaste emot. Även om du kanske stött på åsikter som du inte gillar från visst samiskt håll så kan du inte uttrycka dig så här svepande. Det är lika tokigt som att t ex bunta ihop alla storstadsbor och påstå att de kräver att få utnyttja landsbygden för sina egna syften. Här måste vi försöka förstå varandra.
 
Jag kan hålla med om att det är farligt med att bunta ihop människor och titta på stereotyper. Det brukar dock tyvärr finnas en viss sanning i många stereotyper.

Jag kan tycka att det finns plats för oss alla i fjällen. Det är enbart ett fåtal vandringsleder som är så pass trafikerade att det blir något som helst slitage på naturen -- och då finns det många kvadratmil utan något som helst mänskligt slitage. Att sedan de som vandrar i fjällen skulle störa rennäringen -- det är på det stora hela bara löjligt.

På samma sätt är det intressant att precis alla gruvor råkar hamna på det absolut mest kritiska delen av renbeteslandet. Trots att ingen har sett annat än strören där tidigare.

Det finns mycket som kan diskuteras om hur samerna behandlats i Sverige. Men försöken att förstå varandra bör komma från bägge sidor för att det ska fungera. Det är inte nödvändigtvis så att jag ser detta.

Om du inte tillåter turism, skogsskötsel, vattenkraft, vindkraft eller gruvnäring blir det väldigt lite kvar som befolkningen kan leva på i norr. Kunskapsintensiv industri i all ära -- men den brukar behöva nätverks som i princip bara finns i närheten av universitetsorter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.