Eta-powerkastrullerna

joru; sa:
öringen; sa:
Aha, okej! För mig som inte fattar bättre är det dock oklart varför det måste vara så tajt kontakt att det inte räcker att kastrullerna bara står på växlaren, kan du förklara? :)

Det borde gå att ha en lös växlare på undersidan likaväl som på sidan (jfr MSR: s lösning).

//J

Det hade varit bra, men problemet är väl att få den att ligga emot ordentilgt mot botten på kastrullen? Gör den inte det, lär den isolera mer än den värmer och pss få motsatt verkan.

MSR löser kontaktproblemet med att spänna in växlaren mot sidan. Själv har jag svårt att se hur man på motsvarande sätt kan spänna fast en värmeväxlare på botten? Att bara ställa kastrullen ovanpå värmeväxlaren lär inte fungera eftersom varken kastrull eller vväxlare kommer att vara helt plana.
//A
 
Jag har som sagt bara sett köket som hastigast, men nu börjar jag förstå varför det bara levereras med en kastrull. Två kastruller med varsin värmeväxlare blir inte direkt smidigt... ;)
 
I senaste numret av paddling har man en test av köket. Det fick plus för effekt och koktid men minus för att det var lätt att bränna fast, ojämn värme. Det finns mer att läsa jag kommer inte riktigt ihåg hur testet utföll, läste lite slött.
 
Anders262; sa:
joru; sa:
öringen; sa:
Aha, okej! För mig som inte fattar bättre är det dock oklart varför det måste vara så tajt kontakt att det inte räcker att kastrullerna bara står på växlaren, kan du förklara? :)

Det borde gå att ha en lös växlare på undersidan likaväl som på sidan (jfr MSR: s lösning).

//J

Det hade varit bra, men problemet är väl att få den att ligga emot ordentilgt mot botten på kastrullen? Gör den inte det, lär den isolera mer än den värmer och pss få motsatt verkan.

MSR löser kontaktproblemet med att spänna in växlaren mot sidan. Själv har jag svårt att se hur man på motsvarande sätt kan spänna fast en värmeväxlare på botten? Att bara ställa kastrullen ovanpå värmeväxlaren lär inte fungera eftersom varken kastrull eller vväxlare kommer att vara helt plana.
//A

Du har kanske rätt, men man ställer ju kastruller på spisen varje dag utan att spänna fast dem...metall mot metall...

//J
 
joru; sa:
Du har kanske rätt, men man ställer ju kastruller på spisen varje dag utan att spänna fast dem...metall mot metall...

//J

Jo det är ju förvisso sant men samtidigt är spisen ett "ganska" ineffektivt sätt att värma mat.
Förutom en induktionsspis som fungerar genom magnetism och därmed använder kastrull eller stekjärn som själva värmekällan.
Men eftersom detta inte är riktigt genomförbart ute i det fria så är nog ETA lösningen det närmsta man kan komma.

Jag tycker själv att lösningen verkar skitsmart. Tyvärr är kastrullerna onödigt stora. Längtar tills de kommer i en 1 liters variant.
//Peter
 
öringen; sa:
Jag har som sagt bara sett köket som hastigast, men nu börjar jag förstå varför det bara levereras med en kastrull. Två kastruller med varsin värmeväxlare blir inte direkt smidigt... ;)

Jag kollade på både kök och kastruller på Vildmarksmssan, och både 2,1 och 1,7 liters kastrullerna går ned i den isolerande förvaringspåse som följer med köket! Dessutom kommer det tydligen med en typ "Wettex-duk" som skyddar non-stick ytan mot slitage. Verkar smart! Vikterna finns på Primus hemsida.

/Malin
 
Är lite sugen på eta-power-kastruller. Jag skulle gärna få dem recenserade (hittade ingen recension, läste kanske slarvigt). Som sagt alltid kul att få ta del av andras erfarenheter.

Mvh /Joel
 
Kan man inte göra en datorsimultation på hur det skulle kunna se ut och skriva en recension utifrån det?

Kanske även rita ett diagram på Exel?


peter
 
Var inne på Naturkompaniet övre på Kungsgatan och köpte en Teflonkastrull idag och frågade då även om ETA-kastrullerna som finns som lösa ting i den nya katalogen men enligt dem hade de inte kommit. 299 kr kostar dock 1,7:an och 399 kr kostar 2,1:an enligt katalogen. Vikt uppges dock inte.

// Jocke
 
Enligt Primus väger 1,7 L kastrullen 225 g och 2,1 L 250 g.
Det känns ju ganska överkomligt.
Lilla kastrullen till bensinköket låter som en intressant kombination. Synd, som sagt, att det inte finns någon 1 L kastrull.

Oups. ser nu nu att vikterna redan finns i annan tråd också.
 
Koka över

Om man nu råkar koka över maten,får man väck det från flänsarna,det ser ut att bli besvärligt om man misslyckas med kockandet.Nån som redan provat?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.