Eta-powerkastrullerna

Mitt ETA var med på en veckotur i Keb och köket klarade förväntningarna galant. Det enda minuset är att kärlstöden inte är anpassade för lilla grytan(1,7L). Om kastrullen kanar iväg så kan den välta, dvs komma utanför ett av stöden. Detta borde inte vara något problem i praktiken men det är en konstruktionsmiss. Jag har påtalat detta för Primus och de säger att det inte går att göra längre stöd samt att köket är tänkt att användas med stora grytan 2,1L. Personligen tycker jag att det verkar konstigt att de har ett tillbehör som inte är tänkt att användas...

När man är ute så behöver man oftast två kastruller, en för att göra sås och en för maten om man inte äter dyr mat i påse.

Ett plusminus är att det nästan blir för effektivt när man ska sjuda, köket är för effektivt med värmeväxlaren att det är svårt att få ner effekten.

Jag har inte upplevt att kastrullerna har slagit sig av värmen som en del är rädda för.

Mitt omdöma är att det är ett myckert bra kök, dock har jag inte gjort ett vintertest än.
 
optimus Terra kombinerat med Eta power

Jag ar agare till ett optimus nova + med optimus Terra grytorna. Ar sugen pa att byta ut mina Terra grytor mot ETa power grytorna. Skulle vilja veta huruvida den mindre Terra grytan 1.65L passar att forvara i Eta power 1.7L grytan??

(Sa att man pa detta satt far med sig bade en gryta for vatten kok och en for matlagning)

Nagon som vet nagon om detta samband ??

Sedan om nagon har erfarenhet att anvanda nova+ brannaren ihop med Eta grytorna ??
 
Jag införskaffade ett enliters Eta Express-kokkärlsset (kastrull + lock/stekpanna), att ha till mitt PocketRocket. En utmärkt kombination, värmeväxlarflänsen på kastrullen gör att den står stadigt i kärlstöden på köket och det blir en helvetes fart på köket. Det är klart, det är kanske inte den kombinationen man väljer för gastronomiskt finlir med långa sjudningar precis... :)

Kastrull + stekpanna/lock och nätpåse =306 gram.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.