Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"!


Så äntligen har det hänt, "ett litet steg för männskligheten, men ett stort steg för mig", jag lämnade mina Lundhags Professional High kängor hemma under årets första vandring (Sarek-Padjelanta-9 dagar)och testade ett par mycket lättare Salomon Fastpacker Mid GTX!

Just att byta bort kängorna har jag tvekat inför i det längsta, ryggsäck, kläder osv är slimmat!

Och vilken Otroligt skillnad det gör, speciellt när man har ett par dagar, mil och höjdmeter i benen.
I strl 46 vägde dom in på 500g, contra mina Lundhags i samma strl som väger 1080g-torra!! Av erfarenhet vet jag att Lundhags kängan binder upp en hel del fukt-vätska-svett i skaften som gör att dom ökar avsevärt i vikt, uppskattningsvis 100-250g!!
Skorna var bra, gav bra stöd hela vägen även i snår och blockstensterräng!

Enligt Fjäderlätt så "vinner" man per 100g på foten ca 500g i ryggsäcken, vilket för min del skulle göra ca 5-7kg! Och jag håller med, uppförsbackarna kändes som ingenting och jag hade ett skönt driv i steget hela vägen!!

Vidare så tog jag oxå steget ut att pröva vandra med Poncho. Två dagar innan avfärd anlände min Ultra Sil Poncho från Sea to Summit. Och även där så upplevde jag ett Eureka moment :)!
Med en vikt på 265g contra jacka 210g, byxa 317g och regnskyddet till ryggan 116g, tot 643g så vinner jag 378g. (Visserligen så fegade jag och hade med byxorna då jag inte hunnit tillverka byxholkar, så viktvinsten var 60g*ler*)

Men den största vinsten var komforten!!
Att dra på ponchon var gjort på ett par sekunder, inget vatten kommer ner mellan rygg och ryggsäck vilket är standard annars-ökar ryggsäcken vikt och kan blöta ner grejorna!
Ventilationen var Superbt så klart, inget mer närmast klausorfobiska känsla av värme/svett när man går med skal jacka, och det oavsett tex-mex och dragkedjor under armarna.
När en åskskur passerade så satt jag mig ner på en sten och härdade igenom..var som att sitta i ett litet tält :)!


Nackdelar då!
Ponchon var inte ultimat i stark vind, slog och fladdrade en hel del..men den höll ihop utan problem..ska sy en rem så jag kan strama åt runt midjan och ryggen!

Salomonskon, det kom in en del småskräp då plösen inte satt som "gjuten runt foten" kanske gör så på alla låga kängor? Vidare så upptäckte jag att sulan blev fuktig underifrån! Som att det kom in vatten underifrån på ngn sätt, hade visserligen gått i fuktig, blöt terräng under två dagar..men ovandelen av skon var torr och fin!

Summa sumarum! Ponchon var suverän, ska bara sy till ett par byxholkar i ultra sil nylon... Skal jacka/byxa kommer att stanna hemma fortsättningsvis. Salomonskorna reklamerade jag...Ska köpa ett par nya kängor, siktar på ett par Meindl Softline Men Ultra GTX, (470g i strl 8.) som jag hoppas ska fungera bra...

//A
 

Bilagor

  • fjällvandring 2209 086.jpg
    fjällvandring 2209 086.jpg
    51 KB · Visningar: 2,487
Senast ändrad:
Självklart, är lättpackare utrustningsmässigt sett, och nu har jag lättat på skodonen oxå ;-)!!
Men tack ändå!

//A

Ps: Hade en startvikt på 12,8kg för 10dygn i ryggsäcken, det är inklusive mat, gas, tält/2, vadarskor..ja Allt!
 
Fastpacker

Jag körde också Salomon Fastpacker på två fjällvandringar i somras, håller med om att det är ett lyft, känslan är nästan som med löparskor. Vandring i bla blockterräng ner från Keb och vidare var inga problem.

Poncho har jag inte provat än, du har en poäng i att det måste bli luftigare än med jacka.
Snyggt ser man att det är också ;)
 
schysst startvikt!

Självklart, är lättpackare utrustningsmässigt sett, och nu har jag lättat på skodonen oxå ;-)!!
Men tack ändå!

//A

Ps: Hade en startvikt på 12,8kg för 10dygn i ryggsäcken, det är inklusive mat, gas, tält/2, vadarskor..ja Allt!

Det var ju riktigt lågt. Med vadarskor också. Jag är mäkta imponerad. Har du möjlighet att posta packlistan? Den vore mycket intressant att se.
 
Packlista

Det var ju riktigt lågt. Med vadarskor också. Jag är mäkta imponerad. Har du möjlighet att posta packlistan? Den vore mycket intressant att se.

Tackar :)!
Kan lägga ut packlistan under helgen ngn...
Största viktbesparingarna ligger nog på maten, som väger 550g/dygn.

//A
 
Ponchon

Hej!
Kul att du gillade den ponchon. har en likadan och är mycket nöjd. Jag har dock gjort en liten förändring och satt i två öglor till för att kunna sätta up den som tarp vid taskigt väder.
Använder mig av samma set up som i denna film. men snörar ut huvan med en ytterligare stav (jag har ju två med mig:)

http://www.youtube.com/watch?v=MkBeZqXU4zk

Kan rekomenderas då det faktist blir ett riktigt bra skydd för en person.

BZ
 
Intressant plagg

Raster i regn? NÄr man tar av sig ryggsäcken saknas regnskydd. Flera gånger under en dag och kanske en längre lunchrast torde väl kunna göra att ryggsäcken blir blöt?
 
Tvärtom..

Raster i regn? NÄr man tar av sig ryggsäcken saknas regnskydd. Flera gånger under en dag och kanske en längre lunchrast torde väl kunna göra att ryggsäcken blir blöt?

Snarare tvärtom faktiskt, behåller ju ponchon på om jag vill ta av mig ryggsäcken, det är inget problem alls och ryggsäcken förblir torr! Regnar det ihållande så äter jag bara nötter/choklad medans jag går.. Regnar det konstant vid lunchdax så slår jag snabbt upp tältet-äter vilar där i skydd!

Men när man slår upp tältet i regn så blir man lite fuktig/blöt om armarna! Men det kan jag leva med utan problem:)!

//A
 
Självklart, är lättpackare utrustningsmässigt sett, och nu har jag lättat på skodonen oxå ;-)!!
Men tack ändå!

//A

Ps: Hade en startvikt på 12,8kg för 10dygn i ryggsäcken, det är inklusive mat, gas, tält/2, vadarskor..ja Allt!

12,8 kg för 10 dagar!! Hmm jag har jobbat som f-n för att få ner vikten och är nu nere i 15 kg. Och då går jag nästan på svält .
Nåväl ser att jag har en bra bit kvar, och tur är väl det annars finns det inga roliga prylar kvar att köpa ;)
 
Packlistan..

Det var ju riktigt lågt. Med vadarskor också. Jag är mäkta imponerad. Har du möjlighet att posta packlistan? Den vore mycket intressant att se.

Så här såg min packlista ut för 10 dygn(Vandrade rutten på 9 dagar)

Tält: 1400g(2,8kg/2) (HB Kaitum)
Sovsäck: 736g (Marmot Hydrogen L)
Ryggsäck: 1110g (Bergans Helium 55l)
Liggunderlag: 211g (90cm cellplast)
Totalt: 3568g

Kök: 130g(260g/2) (Primus Micro Stove och MSR Titan kettle)
Gas: 489g (978g/2. Tog med 2st medium och 1st stor gas-halvfulla. Mängden gas var 440g. Men det gick bara ca 70g* gas.. Så vi hade klarat det med 1st medium.)
Totalt: 619g

Kläder(i ryggsäcken)
Poncho 265g
Regnbyxan 317g(fick följa med på första turen)
Underställ: 472g (1st skin 200 långärmad + 1st TNF fleece)
Tshirt: 118g (1st skin 140)
Kalsonger: 68g(att sova i)
Sockar: 125g(2par ullfrotté-200 o 400),
Handskar: 45g (craft windstoper)
Vadarskor: 380g
Totalt: 1790g

Övrigt
Vattenbehållare 50g (playplus 2l)
Hygien 230g (toapapper, linser+vätska, spegel, pincett, hudkräm, fotfil, plåster, tandkräm+borste, rakhyvel, handduk, tvättmedel)
Mobil: 99g
Kamera 260g(inklusive fodral)
Packsäckar 48g
Tänddon: 20g(tändare o tändstickor)
Matväska:117g
Karta+fodral: 140g
Totalt: 964g

Mat
550g om dagen (frukost 110g musli+torrmjölk, lunch frystorkat 120g, middag frystorkat 120g, snacks 200g jordnötter+choklad+varma koppen).
Totalt: 5500g
Kcal intag ca 2500-2800/dag.

Så totalvikten buren i ryggsäcken blev: 12441g

Vindjackan hade jag mestedels på mig, ibland i ryggan (190g).

* Mängden gas som förbukades blev otroligt lite, ca 70g (3,3g gas per måltid). Totalt lagade vi 21 måltider+ett par kaffe, när vattnet började avge bubblor så stängde jag av och rörde ner frystorkat som fick svälla. Mändgen vatten var ca 4-5dl. Te/kaffe vatten kokades i samband med matlagning.

Slutligen: Hade med en del saker som jag kunnat lämna hemma, ca 1kg(regnbyxor, TNF fleece och gas), bör nämnas att jag även lättade 3kg i vikt, fettbränning som heter duga :)!
Och ja, man kan kapa mera i vikt..ryggsäck-tält-sovsäck...men men!


Kom gärna med frågor om det är något ni undrar över eller så...

//A
 
Lättare skor är man sugen på, ja.. :)

Men hur kan dina kängor väga hälften av mina (Meind Island Pro)? Okej att skaftet är lite lägre, men vad annars har man kapat bort?

Jag funderar på lågskor, men mina fotknölar skriker "nej! kom ihåg blockmarkerna!". De måste nog gå över knölarna iaf.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
RRRR Extern ram - erfarenheter? Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent Contrail - några erfarenheter Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Essexblue Erfarenheter Tarptents? Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...