Ensamvandring

Fler idéer

Då det verkar som att en bra "signalfärg" kan vara olika i olika miljöer och tider på året borde plagget/signaldonet vara vändbart med olika färger på vardera sidan.

Är det ett plagg som är bäst? Kan en triangel med öljetter i hörnen som läggs ut på marken eller sätts fast på en pinne eller stav vara ett bättre alternativ?
Just triangeln känns ju igen som en varningssignal från t.ex trafiken.

En del fabrikanter har använt säkerhetsaspekter som argument för sina grejer med fastsydda reflexer och kompasser, insydda lavinrespondrar mm mm. Det finns en hoper svenska tillverkare av friluftsutrustning som borde kunna intresseras att visa sin goda inställning till säkerhet i PR-syfte och fås att gå in som intressenter i framtagning av ett signaldon, kanske delvis subventionera kostnaden. De vill säkert att deras kunder överlever i naturen så de kan komma tillbaka och handla mer. :)

Om det inte är något som följer med, som Karl-Erik skriver ovan, borde priset vara såpass lågt att ingen avstår pga priset.

Mina 2 öre
Peter P.
 
Re: Nåväl!

jokkmokk; sa:
Beställde ett paket jaktkläder häromdagen och då ingick en färgglad väst i köpet

Lysande: helst ska den vara praktiskt taget självlysande. Problemet med en väst är väl närmast att om man dragits med i en lavin, rasat iväg utför en brant eller slagits halvt medvetslös i ett övermäktigt vad, så är man sannolikt oförmögen att sätta på sig den.

Helst skulle man komma överens inom UIAA http://www.uiaa.ch/index.aspx om vad som ska gälla så det blir universellt.

Kollade f ö upp signaler i samband med helikopterräddning, som skrevs ovan, två uppträckta armar betyder "vi behöver hjälp", en ner arm upåt och en nedåt betyder "vi behöver ingen hjälp". Se http://www.sac-cas.ch/uploads/media/Helikopterrettung.pdf
 
Re: Fler idéer

pal2; sa:
Är det ett plagg som är bäst?

Ja, utan tvekan om vi talar om ensamvandrare, behovet av fjällräddning föranleds oftast av någon olycka, ett fall utför en brant, ett brutet ben i blockterräng, ett förlorat fotfäste i ett vad med påföljande misshandel mot stenar och nedkyling etc., om det inte är frågan total förlust av orienteringen (kan hända i samband med dimma), vilket innebär att det ofta finns ett element av trauma som kan göra det omöjligt att lägga ut saker på marken. Helst ska man bära plagget ifråga när olyckan händer. Är man fler hamnar saken i en annan dager. Då kan ju ens vandringskamrat(er) lägga ut saker på marken, skicka nödsignaler, sända upp nödraketer eller fyrverkerier, eller vad man kan hitta på.

Även om jag kanske svär i kyrkan tror jag för egen del på elektroniken. Mobilutvecklingen är enastående. GPS kommer att införas i snabb takt på mobilerna. Samtidigt byggs mobilnätet ut och når allt längre ut i fjällen. Det är bara en tidsfråga tills det blir heltäckande. Det kommer således att bli allt svårare att komma bort.

Ett problem kommer att bli att diverse nollåttor som ledsnat på regn, kyla och mygg, eller inte gitter ta en lång omväg för att undvika ett farligt vad, kommer att uppfatta det som att man kan ringa efter fjällräddningen ungefär som man ringer efter en taxi. Sannolikt blir det läge för någon typ av försäkring eller avgift. Det kan inte vara skattebetalarnas uppgift att stå för nollåtttornas helikoptertaxiresor i fjällen.

Troligast är väl att man inför en helikopterförsäkring på en hundring, eller så.
 
Bluff

Ja, et stämmer precis, det är redan idag en del som använder fjällräddningen för att ta sig hem då man av olika anledningar inte vill vandra längre.
Jag har varit med om att bära folk på bår till helikoptern och när vi landat så har personen i fråga bara klivit upp, sagt han klarar sig själv, gått till sin bil och dragit iväg......

Ja, detta med väst eller ej, kan ju diskuteras i det oändliga men jag tror ändå fullt å fast på att en enkel väst i byxfickan skulle funka bra. Naturligtvis kan man inte täcka upp alla tänkbara situationer, men de vanligast, t.ex vandrare som behöver hälp pga sjukdom eller skada. En ensamvandrare som kanske måste ligga still pga benbrott, sjukdom osv...eller en vandrare som löper efter en led för att skaffa hjälp åt någon...... Huvudsaken är ju att "signalen" går fram till övriga.......Röd väst = SOS
 
Re: Bluff

jokkmokk; sa:
Ja, et stämmer precis, det är redan idag en del som använder fjällräddningen för att ta sig hem då man av olika anledningar inte vill vandra längre.
Jag har varit med om att bära folk på bår till helikoptern och när vi landat så har personen i fråga bara klivit upp, sagt han klarar sig själv, gått till sin bil och dragit iväg......

Det är, för att skriva klar och riktig svenska, för jävligt, o då tänker jag inte bara på kostnaderna, det värsta är ju att det mycket väl kan hända att den som filmar prioriteras framför någon som ligger med brusten mjälte efter att ha dragits iväg i ett snabbt vad och som behöver avancerad sjukhusvård snabbt som ögat och riskerar att dö om vårdinsatserna försenas.
 
Hur fungerar nödsändare egentligen? Jag har en kompis som i sin framlidne fars tillhörigheter (hkppilot på AF1 i Boden och Kirunaflyg) hittade nödsändare. Jag antar att de sänder på nån radiofrekvens och att de ska registreras et c?
Hur ser marknaden ut för civilt bruk? Används de i Sverige (förutom till sjöss)?
En liten VHF-sändare skulle kanske vara till hjälp för kontakt med hkp-flygradio under eftersök?
Eller så kanske man kan packa ner ett nödbloss i ryggan?

Men nu "spånar" jag bara. :)

/D
 
I USA finns tydligen ett system med personliga nödsändare (PLB: Personal Locator Beacon) för t ex bergsvandrare och som sänder till satelliter. Kostar kring 5 tkr och väger bara tre hekto. http://www.noaanews.noaa.gov/stories/s1168.htm

Apropå fjällvandrare som krävt tung assistans från fjällräddningen men som väl tillbaka till civilisationen bara går till sin bil och säger tack och adjö så kan man inte generellt avfärda sådana som hänsynslösa bluffare. För jag har bevittnat en del märkliga psykiska sammanbrott i fjällen (typ "lappsjuka") och med förlorad muskelkontroll. Men med mycket snabb återhämtning när offret åter upplever sig ha kontroll över sin situation.
 
mellpat; sa:
För jag har bevittnat en del märkliga psykiska sammanbrott i fjällen (typ "lappsjuka") och med förlorad muskelkontroll. Men med mycket snabb återhämtning när offret åter upplever sig ha kontroll över sin situation.

— hmm, är man lagd för psykiska sammanbrott bör man inte fjällvandra. Fjällräddningen är ingen färdtjänst och bör inte vara det.

Jag undrar vad som föranleder psykiska sammanbrott i Lapplandsfjällen?
 
I dom fall jag sett har det varit fråga om förstagångsvandrare. I ett fall var kontrasten i form av ödslighet och folktomhet jämfört med vanliga livet antagligen övermäktig. I ett annat fall handlade det om sammanbrott av gruppdynamik; ett syskon med aningens mer men otillräcklig erfarenhet ställde för stora krav.

Ser förresten att personliga nödsändare diskuterats tidigare http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20901

Se även
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=3286



[Ändrat av mellpat 2007-07-05 kl 13:37]
 
En annan episod

en kvinna använder hjältelefonen, och uppger att hon behöver hälp, samtalet kopplas ihop med läkare. Läkaren tycker hon kan avvakta i stugan ett par dagar, vila osv. Symptomen är alltså inte livshotande.

- "men jag måste ju med tåget i morgon", gråter hon som svar.... Till saken hör att det var minst 2-3 dagars vandring kvar.
Man kan alltså misstänka att det hela handlade om att det var för lång väg hem igen. Helt enkelt en dålig planering och kanske en överskattning av sin förmåga. Då fanns fjällräddningen som ett bekvämt allternativ att ta sig hem. Vem får betala sådan utryckningar ?
Kostar säkert en 10000-lapp.......
 
Låter nästan som ett fall där fjällräddningen kunnat hänvisa till en privat helikopterfirma som ombesörjde uppdraget och där beställaren betalade.

Själv har jag en gång via stugvärd använt hjälptelefon för att beställa helikoptertransport från Singi till Kebnekaise, typ 15 km. Var magsjuk och allmänt ur slag efter en mindre lyckad privat hjälpinsats och hade ingen lust att stanna och vänta tills jag blev bättre, särskilt som jag hade en ungdom i sällskap. Men det skulle kosta 3 tkr och då fick det vara. Fast nån timme senare ringde man och hade sänkt priset till nästan hälften och då blev det affär. Tack så mycket. :)
 
För tre år sen vandrade vi ner från välijokk mot rautas och följde älven ner. På grund av en planeringsmiss då vi glömt kolla upp om bron över rautas fanns kvar (den gjorde inte det) hamnade vi i tidsnöd. Både rautasälven och leavasjokken hade flöden mer än metern över det normala och en omväg med vad längre upp i leavas hade tagit minst en dag extra i anspråk. Några i sällskapet skulle på bröllop och hade anslutningar att passa och när det visade sig att vi hade mobiltäckning så ringde vi och beställde en kopter från Kirunaflyg och flög de 2-3 milen ner till kurravaara. Kostade runt 700/person och var helt klart värt det. Aldrig att man hade kontaktat fjällräddningen för nåt sånt. Fasen vad pinsamt!

Blir det inga påföljder när folk utnyttjar fjällräddningen på det sättet? Kan det bli nån uppföljning och skadeståndskrav eller riskerar "man" inget på det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.