Enmannatält, tvåmannatält?

Jag har bestämmt mig för att ge mig ut på en lång cykeltur i sommar, ensam.
Turen ska gå mellan Karesuando till Smygehuk i slutet på Maj.
Vet då inte riktigt om jag ska satsa på ett enmannatält, eller ett tvåmannatält, som man även får in packningen i. Är det någon som har något tips på vilket alternativ som är det bästa?
Jag vill inte ha ett allt för dyrt tält, men inte heller något skräp.
Tacksam för svar!
 
Av flera skäl

rekommenderar jag tvåmannatält när man behöver ta in utrustningen och är solo. Men inte behöver du för den delen ett värsting fjäll/expeditionstält. Ett mera standard med yttertält räcker länge.
 
Ett alternativ är ett enmanstält och en presenning. Då kan du ha packningen under presenningen och sitta ute under tak på kvällarna och bara använda tältet för att sova i. Om du sätter upp tältet under presenningen behöver det ju inte ens vara vattentätt.
 
Ett alternativ är ett enmanstält och en presenning. Då kan du ha packningen under presenningen och sitta ute under tak på kvällarna och bara använda tältet för att sova i. Om du sätter upp tältet under presenningen behöver det ju inte ens vara vattentätt.

Detta är förmodligen den billigaste lösningen. Du kan köpa ett billigt enmanstält för 198 kr och en något större presenning/tarp som du spänner över tältet och packningen vid behov. En silnylontarp i rätt storlek väger inte mycket. Även plastpresenning går att använda. Men det här kräver att du lär dig en bra teknik för att spänna upp presenningen och lite specialknopar för plastpresenningen om du väljer detta. Men detta är inget svårt.

Jörgen
 
Tack för bra svar!

Okej..
Det låter som att de flesta rekomenderar ett tvåmannatält så att jag även får in packningen i det. Är det någon som har något tips på bra tvåmannatält? Någon som har ett till salu kanske?
 
En viktig detalj är myggnät. Jag har cykeltourat med bara ett sovsäcksöverdrag, och just att inte kunna komma undan myggen var lite irriterande. Så pressenningslösningen är nog bra, men se till att du har nån form av inntertält med myggnät.
 
Okej..
Det låter som att de flesta rekomenderar ett tvåmannatält så att jag även får in packningen i det. Är det någon som har något tips på bra tvåmannatält? Någon som har ett till salu kanske?

Tveksam till detta. De flesta enmanstält för fjällbruk t ex är avsedda att ha utrymme för packning. T ex Hilleberg Akto eller Terra Novas tält. När det gäller extrema lättvikttält/tarptält så är de ofta anpassade till att man har en packning som inte är skrymmande, men de flesta är ändå planerade för att man skall kunna ha det mesta under tak. Se t ex:
http://www.fjaderlatt.se/2009/02/one-intryck-efter-en-langtur.html

Så det känns för mig som lite overkill att satsa på ett tvåmans bara av detta skäl. Sedan är ju vissa tvåmanstält så små att de bäst lämpar sig för en person. Se t ex:
http://www.fjaderlatt.se/2009/01/black-diamond-firstlight-vintertlt-med.html

Jörgen
 
Tarptent mfl UL-prylar är väl bra om man kånka på prylarna och måste ha med mat för tio dagar. Men det fina med cykling är ju att man sällan är mer än ett par dagar från en butik och därför kan unna sig lite lyx. Ett kilo hit eller dit spelar ingen roll så satsa på ett vädertåligt traditionellt tvåmans dubbel duks tält vilket som helst. Haru tajt budget kolla begagnat eller Intersport och andra kedjor. Annars finns det hur många trådar som helst med köpråd.
 
Tarptent mfl UL-prylar är väl bra om man kånka på prylarna och måste ha med mat för tio dagar. Men det fina med cykling är ju att man sällan är mer än ett par dagar från en butik och därför kan unna sig lite lyx. Ett kilo hit eller dit spelar ingen roll så satsa på ett vädertåligt traditionellt tvåmans dubbel duks tält vilket som helst. Haru tajt budget kolla begagnat eller Intersport och andra kedjor. Annars finns det hur många trådar som helst med köpråd.

Helt enig :cool:
 
En aspekt är väl hur och till vad du vill använda tältet, både under och efter cykelturen.
Ett enmanstält är ju rätt begränsat i hur många man kan vara som delar på det. Med ett tvåmanstält får man en bra kompromiss om man någon gång i framtiden tex. vill vandra en helg tillsammans med en vän.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.