En uppsättning friluftskläder för alla årstider.

Kan ingen glad rekommendera en bra 35/65 plagg? Eller 65/35 kanske det hette. :)
Som du ser finns det lika många åsikter om vad som är "bra", som antalet deltagare i tråden ;).
Du får nog mer konkreta råd, om du först går runt och provar, känner på tyget (tungt? stelt? prassligt?...), kollar hur du trivs med fickor, huva, stängningar och andra detaljer, testar hur just din kropp kan röra sig i plaggen, etc. Rätt snabbt har du då sållat fram några tänkbara jackor/byxor som du helt enkelt trivs med. Då kan du återkomma till forumet och efterlysa erfarenheter av specifikt dessa plagg från dem, som hunnit testa hållbarheten, regntåligheten etc under en rimlig tid.
 
Stämmer ej! Det är motsatt. Gore-tex lamineras alltid mot ett helsyntetiskt yttertyg och vare sig det är pe, pa eller luddiga microfiber så håller det bättre än pe/co blandningar eller ren bomull (som har absolut sämst slitstyrka). Detta faktum överensstämmer med mina egna praktiska erfarenheter. Min njal (etaproof) från KM är den jacka som slitits ut fortast av alla friluftsjackor. En grimjacka (event) från samma tillverkare höll betydligt längre trots hårdare användning. Samma med byxor. Har slitit ut många 65/35 byxor, skrapat upp hål etc. aldrig så med riktiga skalbyxor.

Tack för rättningen, det är fullt möjligt att jag har misstagit mig angående gore tex hållbarhet. Jag avstod för många år sen Gore-tex skal på inrådan av en bekant som jag litar på i ämnet. Hållbarhetsbegreppet kan ju vidgas till att innefatta hur plagget hanterar eld, hur lätt det är att reparera och så vidare. Min uppfattning är att när ett membranplagg väl delaminerar eller får glödhål eller revor så är det jobbigare att reparera med bibehållen membranfunktion. Min Einride har hållit stånd mycket bra i två år nu. G1000 har jag fenomenala erfarenheter av. En ärvd Fjällräven Island-jacka hade jag i nästan tjugo år innan jag växte ur den (tyget fortfarande okej). Ett av dom åren slets jackan mycket hårt dagligen under ett år av solo-backpacking i Kina.
 
Tack för rättningen, det är fullt möjligt att jag har misstagit mig angående gore tex hållbarhet. Jag avstod för många år sen Gore-tex skal på inrådan av en bekant som jag litar på i ämnet. Hållbarhetsbegreppet kan ju vidgas till att innefatta hur plagget hanterar eld, hur lätt det är att reparera och så vidare. Min uppfattning är att när ett membranplagg väl delaminerar eller får glödhål eller revor så är det jobbigare att reparera med bibehållen membranfunktion. Min Einride har hållit stånd mycket bra i två år nu. G1000 har jag fenomenala erfarenheter av. En ärvd Fjällräven Island-jacka hade jag i nästan tjugo år innan jag växte ur den (tyget fortfarande okej). Ett av dom åren slets jackan mycket hårt dagligen under ett år av solo-backpacking i Kina.

Tvärtom tycker jag det går snabbare att göra en fältmässig lagning. På med en remsa silvertejp. Visst, man tappar diffusionsmöjligheten just där men det blir vind- och vattentätt. Att bibehålla vindtäthet i en lagning i tyget på t.ex. g1000 är lurigare.

Notera att jag inte förespråkar membran. Var sak har sin plats. Men man ska vara ärlig och inse begränsningar och styrkor i alla material.
 
Kan ingen glad rekommendera en bra 35/65 plagg? Eller 65/35 kanske det hette. :)

Precis som föregående skrev så ser råd otroligt olika ut beroende på användarprofil, smak och massa andra förutsättningar. Det bästa är om du själv går ut i butik och pratar med kunnig personal och själv provar och känner på plaggen. Bilda inte en färdig uppfattning grundad på internets foton, inlägg och fakta utan ut och titta i affärer. Dyrare plagg med högre kvalitet kommer ofta till sin rätt när man väl provar plaggen och känner den ofta mycket bättre passformen och högre kvalitet på detaljer et c som i de flesta fall förklarar det högre priset. Bra kläder som man verkligen trivs i är en investering. Gå in på tillverkarnas hemsidor och kolla. Några märken som jag vet på rak arm gör 65/35 är Fjällräven (dom kallar det G1000), Lundhags och Bergans. Klättermusen gör mycket bra bomullsplagg. Fjällräven Numbers är en fantastisk kollektion både funktionellt och utseendemässigt om du har råd.

Eller så funkar dom billigare ITAB-grejjerna perfekt! Bara du vet vad du vill ha, kom ihåg det. Många preferenser lär man sig endast genom erfarenhet och vi är alla olika.

Vad du än gör köp för bövelen inte för små skalkläder. Där ska gå in både tjocktröja och dunväst. Jag har M men brukar köpa L.
 
Jag har följande erfarenheter:

1:a lagret börjar närmast kroppen. På vintern kalsonger från Aklima. Som förstärkning ett par hemmasydda windstopperkalsonger. Hade jag sytt dem idag vore de högre så njurarna värms. Om bäraren har bröst kan det vara bekvämt att även tänka på dessa.

2:a lagret är ofta tunnt och halt. För kortare turer använder jag syntet. För längre alltid ull. Det förstärks ibland med ullfrotté.

3:e lagret. Nu börjar andra aspekter komma in. Om jag fläskar på med fleece rakt på mina underställ uppstår friktion. Har därför alltid en uppsättning med syntetiska kläder. Fjällräven PAC 5 samt en skjorta. Utanpå den upprullade kragen sätter jag en buff som snabbt kan skydda ansiktet. Min teori är som en del av er vet att detta mellanlager även stoppar lufttransporten till viss del. Det inbillar mig att det här är till fördel för isoleringen.

4:e lagret består i milt klimat av tunna och lätta regnkläder.
I lite hårdare klimat har jag förstärkt överkroppen med fleece och fortfarande regnbyxor på benen. Snölås (gaiters) skyddar runt fötterna/ benen.

4.5:e lagret: Haglöfs barrier.

5:e lagret. En lättare skaljacka från Haglöfs som rymmer Barrierjackan.
Eller: En extra isoleringsjacka från Norröna. Nu är också regnbyxorna ersatta med fodrade skalbyxor. Vi börjar närma oss -30C Huvan på jackan är uppdragen. Buffen täcker näsan. Glaciärglasögonen är på. Ögonfransarna fastnar i varandra när man blinkar och allt är så jävla vackert. Så tar man en kopp varm blåbärssoppa medan snön knakar. Öhhh...lager var det...

6:e lagret: En extra stor skaljacka från Norröna som rymmer lager 1-5. Samtliga lager är överlappade i midjan för att undvika en generalskarv. Det underliggande lagret i överkroppens lagerserie överlappas alltid av följande siffra i underkroppens i möjligaste mån.

Mitt budskap var att ha lågfriktionslager mellan lagren och att inte tillåta allt för fri luftpassage mellan lagren. Detta kan också nyttjas genom att sätta en förstärkningsjacka utanpå skaljackan för att få bättre fukttransport och något lägre temperatur i vind. Något som kan spara in ett plagg i packlistan på den alpina turen.
 
vad gör en 4000 kr skaljacka bättre än en för 1000 kr?
Mer än att kunna motstå mera regn, vara lite lättare.

Låt oss säga jag skaffar den jag promotar i första posten. Kommer jag ha samma skydd mot vind i den, som i en som är 4x dyrare?
 
vad gör en 4000 kr skaljacka bättre än en för 1000 kr?
Mer än att kunna motstå mera regn, vara lite lättare.

Låt oss säga jag skaffar den jag promotar i första posten. Kommer jag ha samma skydd mot vind i den, som i en som är 4x dyrare?

Jaktjackor är som sagt oftast varmfodrade. Och om det inte är något 'märkes'-membran så är det förmodligen väldigt väldigt tätt. Är det luddigt microfiber (brukar vara det på jaktjackor för att få dem tystare) på ytan så kan det ta längre tid att torka än ett slätt vävt tyg. Du kan få bättre (IMHO) jackor för det priset.
 
Bara du vet vad du själv vill ha. Ut och prova och prata med kunnig säljpersonal. Vi kan inte tala om för dig vad du föredrar eller bota köpeångest. Du har fått massor med goda råd om olika alternativ i alla prisklasser. Nu har du bara det angenäma besväret kvar att välja.

När jag hade begränsad budget köpte jag begagnat. Begagnade affärer är oftast goda och ett miljövänligt sätt att prova sig fram till det man gillar. Jag köpte mina första nya friluftskläder vid trettio. Innan dess var det begagnat eller ärvda plagg som gällde. Folk köper mycket nytt som de sen inte använder eller ens gillar. Undvik sådant slöseri.
 
vad gör en 4000 kr skaljacka bättre än en för 1000 kr?
Mer än att kunna motstå mera regn, vara lite lättare.

Låt oss säga jag skaffar den jag promotar i första posten. Kommer jag ha samma skydd mot vind i den, som i en som är 4x dyrare?

Jag tycker ofta att dyrare saker har smartare detaljer o avsaknad av dumma detaljer. Kanske bättre passform osv. Det är användaren som måste välja vad som är värt pengarna det kostar.

Jag har en stor mängd underställ (ull, fleece, syntet), en goretex-jacka, en soft shell jacka o ett par goretex byxor. Detta går att kombinera i de flesta väder tycker jag. Det går liksom inte att säga vad som är allra bäst i alla väder.

Köp nåt o utvärdera vad du tycker.
 
När du startade tråden hade du bestämda uppfattningar om ett ställ, thight och lågt. Riktiga friluftskläder är som sagt högskurna, rymliga nog, långa och överlappande nog med plats för lager 1+2 förutom skal behöver man ofta ett värmelager för statisk verksamhet som läger mm utanpå allt. Vi bor i en grön del av världen och det regnar så regnställ är standard. Det bör rymma allt.
Vi som är ute har olika skalställ beroende på aktivitet och årstid samt väder. Som du förstår blir det flera ställ. Likaledes med underställ vill man ha ett torrt att sova i. Strumpor och sockar vill man byta när man går eller efter det att man tvättat av sig.
Man behöver flera olika mössor från yllemössa till vintermössa varm och sydväst. Likaledes med handskar-vantar.
Gå ut och prova, testa det är enda sättet att lära sig själv vad som passar. Komisionsaffärer och loppisar med begagnat skall inte föraktas för fackhandeln är kostsam, egen import brukar bli billigare, men man måste veta vad man vill ha.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.