En skaljacka som passar till det mesta

Är på jakt efter en ny jacka.

Jag var väldigt länge inne på att köpa en Arcteryx Alpha SV, men jag upplever att tyget låter väldigt mycket när jag provat den, då jag jagar endel så vill jag såklart ha en så "tyst" jacka som möjligt utan prassel. Att arcteryxen prasslar så pass mycket som jag upplevde känns inte riktigt okej för en jacka som kostar över 6000SEK, den är väl inte helt utesluten men jag vill gärna jämföra med lite fler liknande jackor innan jag bestämmer mig.

Jag var och klämde på Fjällrävens Eco-shell jacka som tilltalade mig mycket. (http://www.fjallraven.se/keb-eco-shell-jacket) Den kändes lätt, inte alls lika prassligt tyg som Arcteryxen och lite billigare (4500:).

Jackan kommer att användas till vardags, när man är på resande fot, vid viss jakt och vandring året runt.

Mina krav är:
- Jackan skall vara svart, (väldigt fåfängt, men jag köper inte jackor så ofta så jag vill ha en färg som "alltid" fungerar).
- Vind- och vattentät
- Lätt och smidig att stuva undan
- Jackan skall andas bra och ha ventialtionsfickor under armarna
- Priset är väl inte helt avgörande då jackan kommer att användas under många år, men vet någon av någon jacka som är extra prisvärd eller på rea så är ju det givetvis ingen nackdel.

Det verkar finnas precis hur många jackor som helst så jag känner att jag behöver få lite hjälp här, är det någon som sitter inne på bra tips på andra jackor som passar mina krav?
 
Lustigt, jag har också varit inne och klämt på just dessa två fabrikat och precis som dig landade jag i samma slutsats, jag föredrog fjällräven framför Arcteryx av i huvudsak två skäl; Den är snyggare och dessutom tycker jag om färgställningen bättre, men till skillnad från dig vill jag ha en olivgrön, då färgen speglar den färg som tall och gran har på barren.

Sedan att den är tyst är naturligtvis en fördel, men huuvaligen vilken prislapp, 4 500 :- och " Made in China " till råga på allt. Ett hiskeligt pris med tanke på att det bara är ett tunt tyg med ett tunt membran och några dragkedjor.

Vad jag funderar över är huruvida membranet är motståndskraftigt mot nötning på axlarna (ryggsäck). Är det någon som känner till om membranet är en ny produkt, eller har det funnits på marknaden och prövats i fält så att det känns tillförlitligt ?
 
Behöver du en så kraftig skaljacka? Jag skulle kolla på Alpha SL (ej ventilation under ärmarna OJMR), NÖ Bitihorn dri1 och liknande. Så klart inte lika slitstarka men mycket lättare, tar mindre plats och du kan köpa tre för priset av en Alpha SV eller liknande "expeditionsjacka".

Skaljackor inriktade på jakt brukar varar tystare. Kolla på NÖ Dovre; stilren IMO, mjuk (=tystare) och bra pris på Outnorth nu men inte svart dock.
 
Jag håller med om att Fjällräven är snyggare =) Men "problemet" där är ju hur pass bra jackan håller över tid. Den verkar ju vara så pass ny så det är ju svårt att veta hur pass bra den är efter ett tags användande.

Behöver och behöver, nu börjar du ställa besvärliga frågor =)
Troligtvis så "klarar" jag mig med nästan vilken skaljacka som helst sålänge den är vind- och vattentät, andas bra samt att den är lätt. Har bara hört så mycket bra om just den jackan, sedan att den verkar vara tillverkad i Kanada jämfört med Fjällrävens som är tillverkad i Kina är ett plus enligt mig. Jag resonerar som så att jag tänkte att ifall jag köper en sådan så har jag förhoppningsvis en jacka ett bra tag framöver.

Min jacka som jag har idag är en grön/skogsgrön Marmot Palisades jacka (gore-tex performance shell), den är bra och håller fint än har väl haft den i ca 5 år, men vill nu ha en svart jacka så man kan ha den lite mer diskret till vardags. Jag ska till USA i vår, kanske kan det vara en tanke att vänta med att köpa jacka tills man är där?

Tack för tipsen, ska kolla upp dem.
 
Jag håller med om att Fjällräven är snyggare =) Men "problemet" där är ju hur pass bra jackan håller över tid. Den verkar ju vara så pass ny så det är ju svårt att veta hur pass bra den är efter ett tags användande.
Jag vågar inte uttala mig om kvaliteten i Fjällrävenjackan, men jag har en hängandes i garderoben som jag använder mellan varven och den har jag haft i sisådär 20 år. Det som hänt är att jag fått byta ut dragkedjan fram hos fjällräven (kostnadsfritt, till min stora överraskning) samt att dragkedjan (i den enda innerfickan) har havererat, i övrigt är det inga fel på den. Det skall i sammanhanget nämnas att det inte är någon jacka med membran, utan mer åt Grönlandshållet.
 
I vårt klimat behöver olika skaljackor, 50/50 för blåst och torrväder och regnsäker för den våta tiden. Sommartid är det skönt med en 100% bomull eller vindskjortor i 50/50.
go tur
 
För det mesta räcker det med en jacka som inte är vattentät. En vanlig fjällräven G1000 eller en Klättermusen bomullajackor Einride etc. Jag har Bilskirner och är väldigt nöjd. Dessa är relativt vindtäta och väldigt tysta. Och de funkar i princip i alla väder utom ihållande regn och blötsnö. Finns förstås andra märken. Brittiska som använder tyget Ventile till exempel. Kombinera en sån jacka med en ren regnjacka tycker jag är bästa lösningen.
 
(...) Och de funkar i princip i alla väder utom ihållande regn och blötsnö.
Och det var just för denna typ av väderlek som jag sökte en lämplig skaljacka. Vädret kan som bekant växla och det vore lätt att hålla sig för skratt om himlen öppnade sig, när man väl kommit ut. Dessutom, varför nöja sig med ett skalplagg för tre säsonger, om man kan få ett som fungerar i fyra säsonger ?
Kombinera en sån jacka med en ren regnjacka tycker jag är bästa lösningen.
Det kan vara ett alternativ, men om man skall ut på äventyr med ryggsäck vill man gärna minimera utnyttjandet av det disponibla utrymmet och dessutom vill man hålla vikten nere, det blir nog tungt ändå, skulle jag tro. Sedan kan jag konstatera att klättermusens jacka (som du hänvisar till) inte var gratis, så ur det perspektivet ligger nog fjällräven bättre till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...