Skalplagg - Jacka

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
hallå.
jag har en Helly Hansen jacka. kommer inte ihåg modell namn men det ær deras toppmodell. den ær lett, avtagbart snølås, tejpade fickor stor hætta. rekomenderas! den har vait på många fjellturer, i alaska, andvændt den om vinter och sommar. den ær nu 2,5 år gamal och som ny!

robert

Köp en riktigt lätt skaljacka i t.ex. Paclite, och en vindjacka som är ännu lättare. Du kan komma under 400g för båda tillsammans, mycket bekvämare än en tung skaljacka. Pris runt 2400-2600 för båda. Den dyrare skaljackan håller också länge eftersom du inte sliter på den hela tiden. Du kommer troligtvis att ha den billigare vindjackan 90% av tiden.

Kolla även Everest

Everest är ett märke som man inte ska underskatta när det gäller jackor. Jag klämde lite på höstens jackor, och det finns bland annat en "2,5-lagersjacka" (som tex Paclite eller Precip).

Everest brukar använda membran från japanska Toray (tex Entrant och Dermizax) som har bättre prestanda än Gores produkter. Så det är möjligt att det är Entrant DT i den lätta jackan.
Men priset är alltid under 2000 kr för en jacka. Andra jackor med Toray-membran, från till exempel Bergans och Bask, är dubbelt så dyra. Värt att kolla in, alltså.

Jag hàller med Broder Bob: med exemplevis ultralätt vindjacka i pertex eller dyilikt har du ett bra skal vid de flesta tillfállen, och med bra mycket högre komfort än i en regnsäker jacka. Denne vilar största tiden i ryggan, och tages enbart fram vid behov (ganska sállan).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips