En skaljacka som passar till det mesta

Vintertid klär sig alltförmånga slaviskt efter skalprincipens 3-4 lager. Men klädseln skall anpassas till aktiviteten, inte tvärt om. Eskimåmammans råd "Svettas du barn så dör du." gäller fullt ut.

Skall du lyfta dig och din utrustning några hundra meter vertikalt så måste det arbetet utföras, rätt påkladningsval kan vara underkläder vid vindstilla och vid normal vind kompletterat med vindställ. Handskar behövs bara vid raster och tunn sickad mössa för att hålla bakhuvudet varmt.

Stannar du sen för matrast klä på dig ett isolerlager till, byt till varmare mössa, halsduk och snör åt. Innan du sätter dig ner och äter. Vindsäcken kan spänd över skidorna vara vindskydd.
Skall du stå stilla och ställa in kameran kanske du behöver dunjackan utanpå samt tumhandskar över fingerhandskar-vantar.

Skall du sen fortsätta att lyfta dig och din utrustning klä av dig som från början, att du fryser i fem tio minuter innan du fått upp ångan är inte farligt. Var rädd om din varma mössa så den inte blir svettig.

Du behöver inte bara ett regnställ som är lätt att dra på med pjäxor på, men även isolerlager, under som över.

De som yrkesmässigt är ute ofta och länge brukar gilla vinterstövlar som lättare kan tas av och på framför pjäxor eller kängor.
go tur
Mycket tänkvärt här. Att det skulle vara så komplicerat att vistas ute hade jag ingen kunskap om. Tur att jag inte kände till det tidigare i livet när jag vistades utomhus, då hade jag sannolikt inte kommit ut ;).

Ok, för att göra det enkelt för mig själv (och för andra som läser denna tråd) och med tanke på den erfarenhet du har vad det gäller utomhusaktiviteter, vill du göra dig besväret att sammanställa en lämplig garderob för utomhusaktivitet i form av länkar till för lämpliga persedlar för framförallt vandring. Skidor intresserar mig inte. Mössa och halsduk har jag redan, så det behöver du inte tänka på.
 
Nej min vän det finns ingen färdig dylik. Blanda av det du har och jaga i bodar och på mailorder.

Men de som regelbundet i närtid kan torka och tvätta klarar sig bra med syntet undisar och mellanlager.
De som har flera dygn mellan faciliteterna brukar föredra ull.

Några här har nämnt skallager i 50/50 och de gillas av många men inte alla. T&P samt Regatta i GB är vida billigare än svenska friluftsbodar.

Starka regntäta skalplagg har bl a Taiga, titta i yrkesklädersbutiker. Inte gratis men bra. Finns i fler färger än signalgrönt och gult.

Lätta regnplagg har T&P.

Sydväst i pvc rekommenderas till alla med glasögon.

Regnvantar finns i cykelaffärer och mc-dito.

go tur
 
Nej min vän det finns ingen färdig dylik. Blanda av det du har och jaga i bodar och på mailorder.

Men de som regelbundet i närtid kan torka och tvätta klarar sig bra med syntet undisar och mellanlager.
De som har flera dygn mellan faciliteterna brukar föredra ull.

Några här har nämnt skallager i 50/50 och de gillas av många men inte alla. T&P samt Regatta i GB är vida billigare än svenska friluftsbodar.

Starka regntäta skalplagg har bl a Taiga, titta i yrkesklädersbutiker. Inte gratis men bra. Finns i fler färger än signalgrönt och gult.

Lätta regnplagg har T&P.

Sydväst i pvc rekommenderas till alla med glasögon.

Regnvantar finns i cykelaffärer och mc-dito.

go tur
Tackar för detta, det blir till att utforska cyberrymden, men jag tar med mig dina tips på upptäcksvägen.
Än en gång, tack så mycket !

Kan du utveckla ordstävet "svettas du barn, så dör du ". Betyder det att man dör p gr av vätskebrist och eller i kombination med vätskebrist och avkylning ?
 
Tackar för detta, det blir till att utforska cyberrymden, men jag tar med mig dina tips på upptäcksvägen.
Än en gång, tack så mycket !

Kan du utveckla ordstävet "svettas du barn, så dör du ". Betyder det att man dör p gr av vätskebrist och eller i kombination med vätskebrist och avkylning ?

Ingenstans har du en sådan vätskebrist som i is och snööknen. Det är ett jättejobb att ersätta. Avkylningen minskar din motståndsförmåga och minskar det fönster inom vilket du överlever.

Eskimåerna var nakna under sin sälskinns kostym. Sådeles en kombination av båda.

Låt det inte hända dig.
go tur
 
Då får lära dig lager till lager principen , det fungerar skitbra och är adaptivt.
Man skall inte köpa fodrade Goretexjackor utan tunna skal och köra lager under.

Goretexskalet skall köpas lagom för att rymma alla , lämpligt är två Goretexskal.
Det skall vara luftlager , skalet skall inte sitta som en kondom.

Sommarbruk
Ett lagom för underställ ,friluftsbyxor och en fleece t.ex - sommarbruk.

Vinterbruk , det skall rymma ännu mer isolerlager.

Jag har ju som värstinguppsättnings

1 Underställ
2 Mellanunderställ
3 Isolerunderställ Thinsulate med Goretex
4.Ytterställ Goretexskal

Det fungerar utmärkt trots två Goretexlager för att det är luftigt , däremot är lager 3 omöjligt att gå i
även fast det är -20 , men det är för stillastående aktiviteter i fetingkyla.
Lager tre är en islored Goretexoveroll och är lätt att dra på ovanpå Gtexskalet vid stopp.
Vid mer stationärt hamnar det som lager 3.

Eliseglare i arktiska farvatten kör ibland med följande kombo.
Stillssittande vaktarbete med vissa momentana pulser med hårt arbete
1 Underställ
2 Mellanunderställ/isolerunderställ med Goretex
3 Ytterställ seglarskal Goretex eller torrdräkt Goretex
 
Då får lära dig lager till lager principen , det fungerar skitbra och är adaptivt.
Man skall inte köpa fodrade Goretexjackor utan tunna skal och köra lager under.
Om du hade läst tidigare inlägg i tråden så hade du sett att jag redan är bekant med lager på lager metoden ;).

Goretexskalet skall köpas lagom för att rymma alla , lämpligt är två Goretexskal.
Lustigt, en annan skribent rekommenderar precis det motsatta, att -tex material bör undvikas, då genomsläppet av överskottsvätska (svett) är överreklamerad. Känner du till uttrycket "som en åsna mellan två höstackar" ? Det är där jag befinner mig nu
Det skall vara luftlager , skalet skall inte sitta som en kondom.
Även detta kände jag till sedan tidigare, men jag är sannolikt inte ensam om att läsa den här tråden.
Sommarbruk
Ett lagom för underställ ,friluftsbyxor och en fleece t.ex - sommarbruk.

Vinterbruk , det skall rymma ännu mer isolerlager.

Jag har ju som värstinguppsättnings

1 Underställ
2 Mellanunderställ
3 Isolerunderställ Thinsulate med Goretex
4.Ytterställ Goretexskal

Det fungerar utmärkt trots två Goretexlager för att det är luftigt , däremot är lager 3 omöjligt att gå i
även fast det är -20 , men det är för stillastående aktiviteter i fetingkyla.
Lager tre är en islored Goretexoveroll och är lätt att dra på ovanpå Gtexskalet vid stopp.
Vid mer stationärt hamnar det som lager 3.

Eliseglare i arktiska farvatten kör ibland med följande kombo.
Stillssittande vaktarbete med vissa momentana pulser med hårt arbete
1 Underställ
2 Mellanunderställ/isolerunderställ med Goretex
3 Ytterställ seglarskal Goretex eller torrdräkt Goretex
Inte för att jag skall ge mig ut på en polarexpedition, men jag tackar för infot ändå och som jag tidigare nämnt så är jag sannolikt inte ensam om att läsa denna tråden.

Om du kan länka till lämpliga -texplagg som du rekommenderar för närmare granskning, vore det mycket värt. Tack än en gång !!
 
Lustigt, en annan skribent rekommenderar precis det motsatta, att -tex material bör undvikas, då genomsläppet av överskottsvätska (svett) är överreklamerad. Känner du till uttrycket "som en åsna mellan två höstackar" ? Det är där jag befinner mig nu

Det man menar är att en vattentät jacka i många fall är för tät (dvs svettig och du blir blöt från insidan). Därför kör många med både vindjacka och regnjacka på flerdagstur men om du ska ha en (och endast en) jacka som fungerar till allt måste den ju vara vattentät och då hamnar du på goretex eller liknande.
 
Välj en tunt Goretexställ som inte stramar åt - det skall vara luftigt , gärna med ventilationsöppningar under armar.
Det skall vara för stort och bylsigt - funkar fint.
Ofta ser man folk med Goretexkläder som klagar att dom är pisseblöta.
Kläderna sitter som en kondom på kroppen...

Med luftiga Goretex ställ så är du regn och vindsäkrad och har bra ventilation.

Alltså man köper inte en goretexjacka/byxor/ställ iklädd t-shirt så man kan se linjerna på musklerna.
Man köper den så att den ser luftig ut trots att du har fluffiga fleecetröjan och dina vanliga friluftsbyxor på dig.

Då har du en klädkombination för allt som normala människor kan råka ut för iaf sommartid
Svårt och köpa en jacka för allt , i mitt exempel är fleecetröjan en del av jackan.

Det är det normala man går med , börjar det regna eller blåsa så av med fleecetröjan och bara understället och på med Goretex.Stannar man så på med fleece och Goretexskalet
 
Nej. Ett membrans förmåga att släppa ut fukt är direkt relaterat till avståndet till källan (huden). Ett luftigt membranplagg är således ineffektivt. Däremot får du mer genomströmning av fukt som kan ventileras ut, men inte genom membranet. En god luftspalt är också isolerande och kan absorbera en del fukt vilket leder till ett behagligare klimat, men som sagt, inte på grund av ånggenomsläpplighet.

En annan fundering gällande klädsel och naturfolk, deras dräkt härhör från extrema begränsningar i materialtillgång och teknologi. Det är snarast det som styrt utvecklingen, dvs deras dräkt är optimerade för de förhållandena. De grönländska inuiterna var snabba att byta ut sälskinn mot tuskaftvävd impregnerad bomull för sommarjackorna (s.k. anorak) så fort möjligheten gavs. Naturligtvis ska man inte underskatta kunskap och erfarenhet men samtidigt är det få lantbrukare idag som skulle skriva under på att knäbyxa i sämskat bockskinn är det optimala arbetsplagget när man ska luckra upp rovskiftena. Eller varför inte tjacka ett par råhudsgarvade bandknutna pitenäbbar till nästa skogsäventyr? (Glöm i så fall inte skohöet, men det har ni väl redan skördat, häcklat och torkat?)
 
Rätt gro, det var tillgång och optimering som drev på naturfolkens klädedräkt. Man får ta vad som står till buds.
Inte som vi gå från hylla till hylla och välja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.