En liten påminnelse om allas vår dödlighet

Re: Tips till alla som vill öka sin säkerhet vid paddling

ErikTheViking; sa:
Argumentet att eskil inte funkar i skarpa situationer är rent nonsens - det handlar bara om att behärska tekniken.
Det är nog kul att paddla fors (skulle gärna pröva), men du missar ju poängen här Erik. Helt oavsett om du kan rolla under alla förhållanden så måste du även kunna rädda din kompis upp i kayaken efter kapsejsning och du bör kunna komma upp i kayaken igen om din annars så perfekta roll inte funkar (kanske paddlar du en för dig ny kayaktyp, du får inte tag i paddeln eller du kanske råkar ramla ur kayaken för att du glömde spjärna fast dig).

Staffan
 
kamraten var vid kamraträddning? Re: Hur gick det till?

Stadan; sa:
<snip>
Men hur gick det till?
När kayaken är tömd håller kamraten i kayaken och då kan paddlaren i vatten komma upp mellan kayakerna och ner i brunnen. Träna på detta! Med övning går detta att utföra även i skarpa situationer.
<snip>
/Staffan

Lite tyckande till från mej apropå kamraträddning. Jag tycker inte att kamraten ska upp MELLAN kajakerna. Jag ser en stor risk att man blir klämd om det går vågor och en avsvimmad paddlare i vattnet är ett stort problem. Jag tycker man som kamraträddare paddlar upp "skavfötters" med den kapsejsade kajaken och håller tag i dennes för, dvs jag lutar mig nästan rakt åt sidan över den vurpade kajaken. Sedan klättrar vurparen snett över mitt fördäck upp på sitt eget akterdäck för att sedan vända sig och sätta sig på plats i sin egen kajak. Snabb tömninig (öskar&pump) och när lagom tomt in till land och byt kläder och töm det sista. Jag har bara övat detta i lugna vatten men redan då kändes det kymigt att ligga i vattnet mellan kajakerna. Visst är det bra att kunna häva sig upp med armarna om man är stark men jag föredrar ändå "sälkravling" över två kajaker. Dessutom har räddaren bra balans då han/hon kan stödja sig ordentligt på den vurpade kajaken.
Sen tycker jag självklart att alla ska kunna flottörräddning, det kan ju vara så att kamraten inte vågar hjälpa till eftersom risken för att denne också vurpar och det räcker mer än väl med en i vattnet.
Precis som vid skridskoåkning gäller BÅDE sällskap och kunskap/färdigheter.

/Patrik
 
Re: kamraten var vid kamraträddning? Re: Hur gick det till?

En sak att tänka på vid kamraträddning i skarpt läge är att den som skall räddas kanske inte är kolugn precis. Grips han av panik kan man bara hålla sig undan annars gör man honom snart sällskap i vattnet.
Mot detta gäller bara träning och rätt utrustning.
Jag tycker också att flottörräddning står som nummer ett på listan att träna och lära sig.

Hans
 
Hur gick det till?

Jag har en stark känsla av att det var nedkylningen som var boven i dramat. Orationellt agerande, klarar inte tömma kajaken osv tyder på det.

I kallt vatten dröjer det inte länge innan personen är oförmögen att hjälpa till. Då hjälper inte kunskap i kamraträddning mycket.
 
Re: Hur gick det till?

Duracellkaninen; sa:
Jag har en stark känsla av att det var nedkylningen som var boven i dramat. Orationellt agerande, klarar inte tömma kajaken osv tyder på det.

I kallt vatten dröjer det inte länge innan personen är oförmögen att hjälpa till. Då hjälper inte kunskap i kamraträddning mycket.

Där slog du huvudet i spiken Duracellkaninen.:)
Klockren analys
Sen vet vi ju inte heller hur skicklig kompisen var.

Hans
 
Re: Re: Life and Death Off Baffin Island

Ytterligare en svårbegriplig artikel. Vad hände? Mellan sidan 4 och 5 kapsejsade tydligen någon, men den text som beskriver det hittade inte jag.

Peter [/QUOTE]
Det stämmer en hel spalt från artikeln är borta,kanske han gjort artikeln lite kortare på webben.
Men det står så här att det började blåsa hastigt när dom fotograferade och Rosemary fick problem att få kajaken upp i vind.
hon gick runt och hamnade i vattnet.
mark skulle hjälpa till och hamnade själv i vattnet.
Senare när dom skulla hjälpas åt att komma upp så kom en av kvinnorna allt längre bort fast hon satt i kajaken(Marilyn).
Resten tror jag att det finns att läsa.
 
Re: Re: Tips till alla som vill öka sin säkerhet vid paddling

Stadan; sa:
ErikTheViking; sa:
Argumentet att eskil inte funkar i skarpa situationer är rent nonsens - det handlar bara om att behärska tekniken.
Det är nog kul att paddla fors (skulle gärna pröva), men du missar ju poängen här Erik. Helt oavsett om du kan rolla under alla förhållanden så måste du även kunna rädda din kompis upp i kayaken efter kapsejsning och du bör kunna komma upp i kayaken igen om din annars så perfekta roll inte funkar (kanske paddlar du en för dig ny kayaktyp, du får inte tag i paddeln eller du kanske råkar ramla ur kayaken för att du glömde spjärna fast dig).

Staffan

Missar poängen? Det jag ville ha sagt var att man kan väsentligt förbättra sina möjligheter att klara av besvärliga situationer vid havspaddling genom att börja paddla fors och lära sig hantera besvärligare vatten.

Och visst kan man missa sin eskimåsväng även om den för det mesta sitter bra, men att kategoriskt säga att det inte fungerar i skarpa situationer är direkt felaktigt. Själv har jag gjort tusentals eskimåsvängar i skarpa situationer under förhållanden som är åtskilligt besvärligare än stormvågor till havs. Visst händer det ibland att jag missar, men då försöker jag igen och jag har inte behövt kliva ur och simma en enda gång på över tre år med intensivt forspaddlande. Samma sak gäller för de flesta jag paddlar med. När man kör freestyle så slår man oundvikligen runt flera ggr varje dag. Vi paddlar året runt (även mitt i vintern), i stora kraftiga forsar som de flesta skulle beteckna som helt ofarbara, men det fungerar tack vare en säker eskimåsväng.

Naturligtvis är en säker ekil inget som kommer av sig själv bara för att men börjar paddla fors, det krävs givetvis träning - men det får man liksom automatiskt i och med forspaddlingen. Framför allt så är det träning under just skarpa förhållanden.

Vad gäller möjligheten att rädda sin kamrat så är även detta något som man ganska fort lär sig genom forspaddlingen.

Med risk för att bli tjatig: en bra eskimåsväng och bra paddelteknik är naturligtvis ingen garanti men det förbättrar chanserna att lyckas avsevärt!
 
Re: Re: Re: Tips till alla som vill öka sin säkerhet vid paddling

[/QUOTE]
Med risk för att bli tjatig: en bra eskimåsväng och bra paddelteknik är naturligtvis ingen garanti men det förbättrar chanserna att lyckas avsevärt! [/QUOTE]
Erik
Du har naturligtvis helt rätt i ovanstående uttalande. Kunskap är aldrig fel.
Jag har visseligen aldrig paddlat i en fors men jag kan ändå se en rad olikheter.
I forspaddling tar du för givet att du behöver rolla det hör liksom till. I havspaddling kanske du behöver rolla när du är rädd och frusen.
I en fors så har du alltid relativt nära till land vilket är psykologiskt lättare (botten är det iof närmare till) :), på havet kanske du drabbas av hård landvind och driver utåt eller befinner dig långt ut av andra skäl.
På havet kan vågor som alldeles nyss var under full kontroll plötsligt tippa dig runt pga tex grund, svallvågor, strömmar mm, vilket kan överaska dig.
Havskajaker är ofta tungt lastade vilket kan göra kamraträddning svårare.
Motorbåtstrafik skall vi inte heller glömma.

Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.