En liten påminnelse om allas vår dödlighet

Ruskig historia!

Man får vara tacksam att man inte slagit runt de gånger man paddlat i november/december eller i mars/april utan någon som helst skyddsklädsel... I och för sig håller jag mig betydligt närmare land då, men man får sig en tankeställare..
 
Jag förstod inte exakt hur det hade gått till, men jag undrar om han inte hade klarat sig om han hade haft stabilisatorer till kajaken. Eller om kompisen haft det.

Peter
 
Kapsejsning

Jag fick själv en tankeställare när jag var ute och paddlade i sjön Järnlunden ( södra Östergötland ) den 31 augusti. Det blåste ganska bra men jag bedömde att jag hade bra kontroll på kajaken i vågorna. Jag har inte paddlat kajak så många säsonger, men jag har ändå varit ute i ganska rejäla vågor ute i Östersjöskärgården. Men när jag paddlade med vinden snett akterifrån så kapsejsade jag. Det gick så snabbt att jag inte ens hann tänka ordet stöttning innan jag hade gått runt. Förstår fortfarande inte riktigt vad som hände - men troligen fick jag en brant våg som lyfte upp aktern samtidigt som fören skar ner i en vågdal. Det var några sekunders panik innan jag fick loss kapellet och kom ur sittbrunnen. Som tur var hade jag en ö bara ca 50m i vindens riktning, det var bara att ta tag i kajaken och simma/driva med vinden in till land och ösa kajaken innan turen fortsatte. Gissa vem som kommer att öva lite mer med kajaken nästa säsong!! ( Ensamräddning och ev. roll.) Men det är nog ändå ganska stor skillnad mellan övningar i lugnvatten och en verklig nödsituation i busväder!! Något som jag verkligen hade nytta av var säkerhetslinan till paddeln!! Kan rekommenderas!
Nu har jag fått lite större respekt för paddling i busväder - men det är nog bara till nytta ;-)
 
ensamräddning vs roll?

Själv har jag paddlat några säsonger och övat lite på roll men inte lyckats (med annat än att bryta paddeln, se annan tråd). Jag tror inte på roll i skarpt läge, då är det nog flottör som gäller om man går runt. Finsn det någon här som använt roll när man OFRIVILLIGT gått runt. Jag tror det krävs mycket stor sinnesnärvaro samt ett roll-betende som sitter i ryggmärgen och det känns långt borta, i alla fall för mig. Tänk på förhålalndena då man går runt, vågor, vind osv. Jag tror flottörräddning är svårt nog då.
Bäst = lättast tror jag kamraträddning är, även om kompisen måste komma nära oavsett vindriktning osv men alla bör öva flottörräddning.

/Patrik
 
Re: ensamräddning vs roll?

tango; sa:
Bäst = lättast tror jag kamraträddning är, även om kompisen måste komma nära oavsett vindriktning osv men alla bör öva flottörräddning.

/Patrik

Håller med dig Patrik!
Slutsatsen efter min kapsejsning är att man inte ska ge sig ut ensam när det är busväder!

Anders B
 
Jag fattar inte heller exakt hur det gått till. Lyckades han rolla med fick vatten i sittbrunnen eller förökte han pumpa liggandes kvar i vattnet? Eller åkte han i två gånger? Hur som helst verkar han ha tappat greppet om kajaken och så har den drivit iväg.
Problemet med kamraträddning i sådana här lägen är att inte bara man själv utan även kompisen riskerar att hamna i vattnet. Min åsikt är därför att var och en själv måste vara kapabla att ta vara på sig själv i största möjliga mån. Är man dåligt utrustad eller har dåliga kunskaper om självräddning riskerar man alltså kamraternas liv. Man sätter dem också i ett moraliskt dilemma, skall jag hjälpa till och själv riskera att hamna i vattnet, eller hämta hjälp istället? de kanske själva har problem med att hålla sig på rätt köl.

Hans
 
Re: Re: ensamräddning vs roll?

[/QUOTE]

Håller med dig Patrik!
Slutsatsen efter min kapsejsning är att man inte ska ge sig ut ensam när det är busväder!

Anders B [/QUOTE]

Jag är nog av annan åsikt. Man skall naturligtvis inte ge sig ut i väder som man inte är säker på att behärska, men ibland är det bättre att lita på sig själv än andra. Du vet ju inte alltid hur de reagerar i vissa situationer. Tänk om de bedömmer det som för farligt att hjälpa till eller helt enkelt blir apatiska elller får panik. Då ligger du där och kan inget annat.

Hans
 
Sällskap är ingen ersättning för kunskap

Och vare sig sällskap eller kunskap är någon ersättning för försiktighet.

Underskatta inte kallt vatten! Testa under kontrollerade former och märk hur snabbt det påverkar din möjlighet att komma hem vid liv.

Det gäller helt enkelt att vara försiktig och inte lita på att vare sig färdkamrater eller eskimårollar klarar dig ur problemet vid en kapsejsning (som du ju ändå inte tänkt skulle inträffa, eller hur).
 
Hur gick det till?

Men hur gick det till?

Tydligen ökade vindstyrkan och de hade paddlat ut på öppet vatten för att runda en fyr och han gick runt i 2 fots (drygt halvmeter) vågor, som sedan ökade till dryga metervågor (4 fot). Kamraten kunde tydligen inte tömma kayaken på vatten (hade de inte öskar med sig? Stort misstag, paddla aldrig utan öskar), det verkar t.o.m. som om de inte ens försökte.

När kayaken är tömd håller kamraten i kayaken och då kan paddlaren i vatten komma upp mellan kayakerna och ner i brunnen. Träna på detta! Med övning går detta att utföra även i skarpa situationer. Detta har jag gjort förutom vid övning vid två tillfällen och det har fungerat väl även om vågorna inte var 1 m. Vid det ena tillfälle var det ca 8 m/s, kapsejsningen skedde ca 200 m i lovart om en klippö, som jag inte ville driva in mot. När kayaken var någotsånär tömd och han var i kayaken igen hade vi ca 50 m tillgodo, det tog kanske 4-5 minuter att tömma kayaken och få upp honom i den.

Enl. artikeln försökte de inte ens. Och varför tog det sådan tid?

Hans har en viktig poäng i att det gäller att både man själv och ens kamrater måste ha tränat och vara kapabla att ta initiativ när det gäller. Men den viktigaste kunskapen är att veta när man inte ska ge sig ut och att se till att man har reträttvägar ut ur svåra situationer.

/Staffan
 
Tips till alla som vill öka sin säkerhet vid paddling

Börja paddla fors!

Forspaddlingen kommer automatiskt att ge dig väsentligt förbättrad teknik för att hantera vågor och "besvärligt vatten" och i de flesta fall en mycket säker eskimåsväng. Argumentet att eskil inte funkar i skarpa situationer är rent nonsens - det handlar bara om att behärska tekniken.

Dessutom så är det otroligt kul med forspaddling och det är definitivt något som de allra flesta kan göra inte bara adrenalinfantasterna.
 
Roll i skarpt läge

Nu har jag inte gått runt någon gång när jag paddlat havskajak. Däremot så har jag gått runt ett par gånger i forsen. Nybörjare som jag är så har jag aldrig lyckas rolla när jag gått runt ofrivilligt fast jag klarar "alltid" av rollen när jag tränar. När man går runt ofrivilligt så har man oordning på sig själv och sin utrustning, så det är mycket svårare än när man ligger i lugnvattnet och tränar. Efter att ha läst följande artikel så har börjat träna på att "krångla till det" när jag tränar på att rolla.
http://www.kanotklubben-stromstararna.com/tips/showtips.asp?tipsID=1
Nu är det ganska olika förutsättningar i forsen och på sjön men man kan ta lärdom av varandra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.