Kajakbus & en liten minirecension

"Då ses vi vid butiken vid 9 i morgon och lastar kajakerna". Vi har just avslutat en härlig paddeldag i Nynäs, utanför Yttre Gården. Sjön var grov, gav fina surfvågor utanför Sandskär och vi ser fram mot ytterligare en dag med minst lika bra paddling.

Tre dagars ihållande sydlig vind, mer eller mindre konstant över 10 m/s borde ge riktigt bra förutsättningar för bra surf vid Stenstranden på Torö, målet för morgondagens övningar. Pelle på Nynäs Kajak kommer plocka med ett par surfkajaker, Daniel från Svima meddelar att även han ansluter, på biltaket kommer bl.a. ligga den nya lekbåten från P & H, Delphin, en kajak jag är riktigt sugen på att prova... Även Leif från Aterra som ska dema Surfskis hos Pelle på söndag eftermiddag bekräftar att han kommer svänga förbi, vi kommer inte lida någon brist på kajaker i alla fall...

Vid 10-tiden står vi ombytta och färdiga att sätta igång och leka på stenstranden. Som vanligt en viss skräckblandad förtjusning i kroppen, vågorna ser som alltid innan man väl kommer i och igång väldigt brutala ut... Först ett par pass surfkajak, jag som inte är van får slita hårt för att komma ut genom brotten, noll kursstabilitet och mycket lite bärighet i aktern suger musten ur kroppen även om det är suveränt kul när man väl lyckas fånga en våg.

Så, efter lite rast är det dags att hoppa i den nya "lekbåten" från P&H, Delphin. Sitter som en kung, forsinredning i cockpit, när man spänt in sig så känner man verkligen att man har kontakt med kajaken och redan första paddelturen ut genom brottsjöarna framkallar ett stort leende. När jag sitter i vissa kajaker i stor sjö, som i dag så känns det att jag får kämpa med kajaken, passa den, slita för att få den dit jag vill. I den nya Delphin känns det direkt att det inte är båten som är begränsningen, det är jag. P&H har lyckats få till ett skrov som, tja vad ska jag säga, känns som de fått ett antal bra egenskaper som en forskajak har och byggt in dem i ett havskajakskrov.

Kontakt, kontroll, manövrerbarhet, med paddeln får jag den precis dit jag vill utan ansträngning, sitter och ler stort i båten. Bottenformen gör att den fångar surf riktigt enkelt och den är lätt att kontrollera, även i sjö som den i dag, t.o.m. när man skär iväg ut åt sidan, sidsurfar den så är den lätt att kontrollera.

Summa summarum, P&H har lyckats få till en båt som verkligen levererar i det område den är designad för - lek i stor sjö, surf, rockhopping. Kul att en tillverkare verkligen bygger en båt som är optimerad för en så pass smal? nisch även om den säkert också kan funka lika bra för en mindre erfaren paddlare som helt enkelt vill ha en kajak som är bekväm, lättmanövrerad och känns trygg att sitta i. Helt klart på "vill ha listan"...

Lite blandade bilder från söndagens lekstuga hittar ni här
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.