Kajak med liten hund (grönlandsstyle)

Det må hända att detta är besvarat tidigare men jag hittade bara måttligt med info så jag drar igång en ny tråd. Jag o sambon sitter o klurar på vilken typ av kajak som ska skaffas. Vi är båda nybörjare och har tänkt oss något lite billigare och har i princip fastnat för Seabirds kajaker då de har flera olika varianter och vi har möjlighet att ta oss ner till Västervik och provpaddla lite olika modeller.

Vi har läst en hel del och min sambo lutar åt en Expedition 480 men jag är lite sugen på en grönlandsstyle typ Qanik alternativt något större som North Sea eller Expedition 507.

Jag kommer nog paddla mer än sambon och inte alltid ha med mig hund. Han är en liten heeler på 8kg. Jag vill ha något kul att paddla och leka med i sjö samtidigt som det ska vara dugligt på havet. Både jag och sambon vill på något sätt ha med hunden i kajaken har jag har tanken att ha han i knät ovanpå kapellet, alternativt i en packlucka. Tror ni att en grönlandsstyle skulle kunna bli för vinglig med hund i? Han är inte alltid helt stilla, även om det efter lite träning säkert kommer gå bättre. Vad är era lösningar på paddling med hund?
 
Den lilla hunden i sittbrunnen mellan min ben.Har en VKV Anita.
skulle aldrig ha en hund ovanpå eller i en egen packlucka.
Och sen paddlar jag inte så lång med hunden då den ju lessnar på att sitta där.
 
Jag har inget svar på din fråga om hunden. Däremot har jag ett råd att ge dig om din sambo är en kvinna.
Efter att ha lärt ganska många människor paddla ser jag att kvinnor som regel har bättre motorik och därmed bättre balans än män. Samtidigt är männen oftast starkare än kvinnorna. Särskilt om de - som i ditt fall - paddlar mer. Om beskrivningen stämmer in på er tycker jag att ni skall ta vara på dessa förutsättningar och köpa sambon en mer lättdragen (dvs något smalare och rankare) kajak än ni skulle köpt till motsvarande man. Att sambons kajak rymmer mindre packning är bara bra då du antagligen är stark nog att ta mer packning och dessutom behöver den extra stabiliteten som en större och stabilare kajak ger. På köpet blir de flesta par mer jämnspelta ute på vattnet.

Lycka till, Klas
 
Stabiliteten är bättre om hunden sitter på kajakbotten än på däcket. Men du måste beakta risken för vattenfyllnad i aktre packutrymmet vid sjögång eller kappsejsning. Här länk till en bild på min lite större hund i akterluckan på en VKV Måsen. http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=650529&postcount=1908

En nackdel med de kajaker du länkar till är att hunden om den skall sitta i den ovala lucköppningen akterut inte är tillgänglig med dina armar. På min VKV Måsen när jag lätt hunden med händerna.

Din vikt är en faktor. Ditt förstaval av kajak kanske har väl låga fribord för att ha hund i lucköppningen? För att öka säkerheten något har jag efter en kappsejsning med hund kompletterat med en uppblåsbar flytkropp längst akterut i aktre packutrymmet.

Andra paddlare jag känner med små hundar och stabila kajaker har hunden ovanpå akterdäck t ex på en duschmatta för att öka friktionen mellan hund och kajakdäck.

Thure
 
Vår förra vovve hade husse en gång i bakre packluckan på sin Point65;när vi närmade oss land hoppade hon naturligtvis i och simmade...ingen skulle kunna förhindra det.
Vår nuvarande skyndar över däck och till land när vi närmar oss,skulle kunna innebära att det nån gång blir för vingligt när hon halkar sej fram.
 
Vi har en Expedition 480, ifjol hade vi två, och vår Borderterrier på ca 10kg brukade följa med på kortare turer.
Oftast satt hon i sittbrunnen på botten av kajaken med huvudet upp iframkant av sittbrunnen då vi oftast paddlade utan kapell, någon gån fick hon sitta i bakre packluckan men då ville hon gärna ta en promenad på akterdäck om det blev långtråkigt.
I år har jag bytt till just en Qanik, med den större sittbrunnen, och mellan mina ben kommer hon inte få plats.
Jag är inte så liten men inte heller någon jätte, ca 180cm och 85kg.

Balansen skulle jag inte oroa mig för, det är platsen för den lilla lurviga som det som blir tveksamt.
Skulle jag åka på någon längre tur och ha hunden i bakre sittbrunnen skulle jag fulla ut tomrummen med uppblåsbara "flytpåsar" och samtidigt klämma fast ett sittunderlag på botten med desamma, får dom bättre grepp med tassarna håller dom sig lungnare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
knatte Hur kliver man i en kajak med mindre/liten öppning?? Paddling allmänt 25
cronhjort liten kajak med stor packvolym??? Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.