Liten tävlingsvinge eller större touringvinge?

Det står här på min inköpslista att jag ska ha en liten skonsam vingpaddel för att vara snäll mot mina sparrisarmar/axlar.

Jag har kollat runt lite, och det som verkar finnas är tävlingspaddlar för juniorer och damer, samt vinge tänkt för touringpaddling i havskajak.

De småbladiga tävlingspaddlarna är identiska till formen men mindre än de fullstora paddlar som seniormännen använder.

De flesta touringvingarna verkar ha ungefär lika stor bladstorlek som en mediumstor tävlingsvinge, men ha mindre aggressiv utformning så att det antagligen blir mindre bett i fästet. Söker men noga kan man hitta små touringvingar också, VKV har en, och Seabird har en.

På tävlingssidan hittar man tex Brácsa, Jantex, Lettmann och diverse mindre kända märken.

Då jag vill utveckla min teknik (i motionskajak) känns det som det är smartare med en förminskad tävlingspaddel (aggressiv form, litet blad) än en touringvinge (snäll form, oftast normalstort blad), är det rätt tänkt?

Sen har man ju manlighetsproblemet, hur kul är det med en paddel som heter "Brácsa Children", eller produktbeskrivningar som "this paddle is for women, or less manly men"? :)

Jantex Gamma Small verkar kunna vara nåt (bladformen sägs vara bra för hög kadens), men small verkar inte vara så jätteliten, kanske för liten skillnad mot min Epic Midwing jag har idag. Annars kanske Brácsa Junior max. Tyvärr är måttangivelserna tämligen dåliga på de flesta paddlar så det är svårt att avgöra hur stora de faktiskt är, och vilken typ av form det är.

Sen gillar jag ju lätta kolfiberpaddlar (Epics paddlar är en av de absolut lättaste), men ett problem med de är ju att skaften blir så styva som torde vara mer elakt mot kroppen. Kanske bättre att ta en tyngre paddel med mindre styvt skaft? Eller så litar man på att den mindre bladstorleken är allt som behövs i snällhet.

Någon som har några tips och/eller erfarenheter?
 
Jo jag har funderat på den (Epic Small Midwing), men den är inte så jättemycket mindre än vanliga midwing, och jag har redan det flexande skaftet på min midwing.

enligt epicpaddles.com
Epic Midwing: 164x500 mm, 750 cm2
Epic Small Midwing: 159x499 mm, 735 cm2

Tar man en Brácsa FW har den enligt braca-sport.com 635 cm2, ingen bredd/längd angiven.

Den där Jantex Gamma Small sägs vara 158x480mm så den är nog inte under 700 cm2 den heller...
 
Känns som skillnaden är större...

Brukar testa Midwing small ibland, känns som att skillnaden är rätt stor. FJS Multisport kör med Midwing small, dom kör rätt långa distanser.
 
Bracsa finns bara i rålängd men limmas vid köp/best. till exakt den längd du vill :)
FW kommer helt i kolfiber(650g) Children 50/50 kol/glasfiber!

/Janne
 
Jag måste nog ha den ställbar. En längd kan jag nog komma fram till, kör just nu med 214,5 cm till Epic Midwing, men vinkeln mellan paddelbladen behöver jag kunna ställa för att experimentera lite. Jag har kört 60 grader, men efter den överbelastningsskada jag fått nu har jag blivit lite eftertänksam och insett att jag ska köra med mindre vridning för att bättre matcha min paddelföring. Hur mycket mindre, och hur mycket jag bör justera paddeln och hur mycket jag bör justera tekniken har jag ännu inte kommit fram till.

Jag är 178 cm lång och väger 67 kilo, och kroppen lägger inte på sig muskler särskilt lätt. Långdistanslöpning är min huvudsport. Inom paddling är det marathon som verkar mest intressant.

Med den bakgrunden tycker jag mig se att jag behöver en hyfsat liten paddel.
 
Alla Bracsa paddlar är delbara! Du kan alltså justera längden 6cm+ha vilken vinkel du vill:)
Själv kör jag med 45 gr vinkel!

/Janne
 
Det kanske, längre upp, var längden på bladet det undrades över. FW är tydligt mindre än de andra seniorpaddlarna. Vågar inte säga (men det ligger en IV Min och en FW mellan framsätena i bilen jag åkte till jobbet i :)), skulle dock gissa att varje blad är 3-5 cm kortare än ett IV Min, och bredden kanske är nån cm smalare.

Alla Brascapaddlar har inte samma karaktär med "hårt grepp" i vattnet direkt vid isätt, men det kan nog vara så att de helt generellt greppar snabbare och mer bestämt än t ex Epic Midwing.
FW är dock så mycket mindre att det defnitivt måsta ha stor betydelse för belastningen. (Har själv inte provat att rehabpaddla med FW.)
 
vinge som är lite billigare!

Har köpt en kajner M2 vinge som är klart prisvärd 2600kr(delad). Funkar utmärkt om man tar en kort paddel 2.12-2.18.
Lite snurrigt att på hemsidan att förstå vilken som passar. Köpte min via Lazlo Joo som tar hem själv från ungern(medlem i Örnsbergs KS) men det finns även fler som tar hem dessa paddlar.
 
Vad är viktigast med avseende på "belastningen" för oss lite klenare/lättskadade/skadade...?

- Bladformen i sig - alltså "hårt/snabbt " grepp i vattnet.
- Storleken på bladet.
- Styvheten på skaftet.

Eller är allt "lika viktigt"? :)

Sen har ju naturligtvis paddeltekniken, kajaken och skaftlängd och så vidare också betydelse, i högre eller mindre omfattning...
 
Frågar du mig så tror jag det är bladstorleken först å främst sen lite "bettet"(bladformen) skaftstyvheten tror jag inte spelar nån roll(alltså bra med styvt skaft)!

/Janne
 
Droppformade blad ger ju en motsvarande större moment ifall man tänker yta x hävarm. Personligen märker jag oftast av överansträngning i leder etc ifall jag paddlar med dålig teknik och slår i paddeln för mycket. Med mjukare isätt kontrollerad paddelföring blir punktbelastningen mindre, dvs draget är jämnare och jag orkar längre.
Bästa sättet att dra sönder kroppen är att paddla med stor racingpaddel i medsjö. Det blir lätt stora belastningar när man sätter ner paddeln i en vågtop som nästan färdas i samma fart som kanoten. Lägg därtill en uppförsbacke och tung kajak. Det blir tungt för kroppen.

Får man ont i kroppen av vanlig slätvattenpaddling beror det säkert på paddlingstekniken och hur pass tränad kroppen är för övrigt. Det är lätt att förstöra kroppen med för mycket vilja.

Skaftets styvhet kan ha betydelse. Det fungerar som stötdämpare, men det räddar inte kroppen från alla stötar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Millow Kajak med liten hund (grönlandsstyle) Paddling allmänt 8
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
rija Kajakbus & en liten minirecension Paddling allmänt 0
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
thomnils liten vingpaddel? Paddling allmänt 2
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
mielo Stor vs liten sittbrunnsöppning.. Paddling allmänt 2
Marzocchi Vattentät (liten) packsäck Paddling allmänt 12
Hutt En liten påminnelse om allas vår dödlighet Paddling allmänt 45
knatte Hur kliver man i en kajak med mindre/liten öppning?? Paddling allmänt 25
cronhjort liten kajak med stor packvolym??? Paddling allmänt 1
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.