En hobby som inte kostar är ingen hobby...

Jag har ett delikat problem...
Det är så att efter många år utan frilufsliv,så har intresset återuppstått igen.
Inser att grejerna jag har kvar är passé,och jag tycker ärligt talat det ska bli kul att handla nytt!

Jag vill gärna köpa bra och lätta grejer,problemet är att den kombon ofta kostar skjortan och halva slipsen(nää förresten använder aldrig slips)...Som det är i nuläget så har jag en perfekt sovsäck till mig och till min flickvän,även liggunderlag och kök är inhandlade...
Nu är kruxet (I-landsproblemet) om jag ska köpa ett bra lättviktstält för mina ensamövernattningar,och ett mer komfortabelt/tyngre/billigare 2-3manstält för våra gemensamma övernattningar,där fokus absolut inte ligger på vikt eftersom vi bilar norrut genom sverige och söderut tillbaka genom norge,stannar till där vi känner för och löptränar samt fiskar...Sensommar /höst ska jag kanske tillägga?

Eller om jag ska köpa ett tält som blir nån slags kompromiss.För ekonomins skull,hade jag haft obegränsat med pengar...har jag ju inte ens behövt ställa frågan här...
Dvs ett lätt/dyrt 2mans tält,som jag även tar på mina ensamvandringar där jag egentligen vill packa just lätt...
Kanske blir det samma pengar? Ett dyrt/lätt enmans och ett billigt 3mans eller ett dyrt/lätt 2mans...
 
Senast ändrad:
Jag skulle definitivt säga två tält. Användningsområdena är så olika.

Bestäm dig för att det ena tältet är inriktat på komfort snarare än vikt. Då finns det mängder av bra alternativ i närmaste sportbutik som inte kostar skjortan.

Sedan är det bara att fundera på om det andra tältet ska vara ett rent solotält, eller ett som till nöds fungerar för två.
 
Ja åker man bil har man ju inga problem med vikten så då kan man ju i princip köra campingtält.

Man kan ju säga att det är sånt tält man helst vill ha, när man vandrar blir man tvungen att använda nåt mer spartanskt.

Campingtält har ju oftast ståhöjd, plats "inomhus" att laga mat och sitta och äta utan att man behöver sitta på samma plats som man ska sova etc.

Lätta tält är små och man måste krypa in i dem och sitta "på marken".
 
Ett lätt enmanstält behöver inte kosta skjortan och ett tungt 2-3 mans tält kan man också hitta ganska billigt. Det är nog lösningen m minst kompromisser o lägst pris.
 
http://www.wildoutdoorlife.se/2213.asp

Köp den här innan jag får för mig att köpa den.. Har själv en Mythos Duo som jag har både när jag är ute ensam och när tjejen är med max 2-4 nätter på en sommar..

Blev förvånad hur bra kvalite Mythos tältet har och många fästpunkter när de blåser kraftig..

Har tältat en gång i vinter -8 grader och tre helger nu på vårkanten och den fungerar utmärkt fast kallt vädret..
 
Hilleberg Nallo

Köp ett 2 mans utan absid så klarar du av båda behoven. Tillräckligt lätt för ensamvargen och tillräckligt stort för två personer.
 
Jag skulle definitivt säga två tält. Användningsområdena är så olika.

Bestäm dig för att det ena tältet är inriktat på komfort snarare än vikt. Då finns det mängder av bra alternativ i närmaste sportbutik som inte kostar skjortan.

Sedan är det bara att fundera på om det andra tältet ska vara ett rent solotält, eller ett som till nöds fungerar för två.
Det lutar redan åt detta...men om jag ska ha 2 blir det inga kompromisser...
 
Ja åker man bil har man ju inga problem med vikten så då kan man ju i princip köra campingtält.

Man kan ju säga att det är sånt tält man helst vill ha, när man vandrar blir man tvungen att använda nåt mer spartanskt.

Campingtält har ju oftast ståhöjd, plats "inomhus" att laga mat och sitta och äta utan att man behöver sitta på samma plats som man ska sova etc.

Lätta tält är små och man måste krypa in i dem och sitta "på marken".
Nja ett "riktigt campingtält på ca 25kg blir nog lite för bra...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.