En enkät.

Re: Sticker ut hakan

mlindstrom; sa:
...
Jag anser att all form av mänsklig aktivitet skall vara totalförbjuden där. Är det något man vill skydda skall man ta mig tusan skydda det, inte hålla på med halvmesyrer!

Om det nu skall tillåtas skall det tillåtas på befintliga stigar och uppmärkta spår med adekvat underhåll och det skall vara öppet för alla användargrupper.

Hear, hear!

/ Gabriel
 
ja

om du frågar på det här forumet så lär du få ja från mtb utövare och nej från vissa vandrare.
så ngn avanserad udersökning vet jag ej om det blir på ett mtb forum.
man kan ju fråga sig vad vandrare har på mtb forumet att göra.
så vi som tränar mtb kan väl gå in på vandringsforum och gnälla på div saker för det finns väl rötägg även där.
 
jaaa...
klart att man ska få cykla om man håller de regler som finns och visar hänsyn mot främst naturen.. tycker nog att vandrarna kan flytta på sej lättare än cyklisterna..

ps, cykel är inte ett sätt att ta sej snabbare från punkt A till punkt B, det är ett träningsredskap eller bara till för nöjet att cykla!!
 
Re: ja

69696; sa:
man kan ju fråga sig vad vandrare har på mtb forumet att göra.

Ja det verkar otroligt att samma person kan vara intresserad av både mtb och vandring. Det är lika långsökt som att kombinera jakt och foto eller paddling och GPS-mottagare.

så vi som tränar mtb kan väl gå in på vandringsforum och gnälla på div saker för det finns väl rötägg även där.

Gnälla för att alla inte har din ståndpunkt vad gäller MTB i fjällen? Isf gör du nog mer skada än nytta för din sak. Pajkastning leder ingen vart.
 
Re: ja

69696; sa:
om du frågar på det här forumet så lär du få ja från mtb utövare och nej från vissa vandrare.
så ngn avanserad udersökning vet jag ej om det blir på ett mtb forum.
man kan ju fråga sig vad vandrare har på mtb forumet att göra.
så vi som tränar mtb kan väl gå in på vandringsforum och gnälla på div saker för det finns väl rötägg även där.
Som du kanske märkt så läses MTB-forumet av både vandrare och MTB-intressereade, och i många fall är personer intresserade av bägge. Vi får se vad enkäten ger med tiden.

Vandring och MTB sker i många fall på samma ställen, dvs. stigar och leder. Om platsen för aktiviteterna sammanfaller är det väl inte konstigt att vandrare intresserar sig för MTB och vice versa?

Vem har gnällt? Du fick en rak fråga att ta ställning till. Ingen tvingar dig att svara. Ditt svar är dock noterat.
 
Raskesven; sa:
Anser du att MTB bör vara tillåten i nationalparkerna?
NEJ finns ingen anledning att öka slitaget mer. 3000 vandrare + 875 cyklister = 3875 alltså ökat slitage. Inom några år kommer vi att få begränsningar i vandringar genom kvotering och avgifter. Hur skall vi annars minsta slitaget på de populära lederna?
--
Jag har satt upp en poll på http://medlem.spray.se/duottar/index.php# där du kan gå och rösta. Det finns en för vandrare och en för MTBáre och allt är ovetenskapligt men kommer upp som siffror och grafer. // Roland
 
Tänkte bara påminna om att frågan är om nationalparker och inte bara fjällen. Den enda nationalpark jag cyklat i hittills är Skuleskogen och jag fann ingen anledning till att förbjuda cykling där. Det fanns inga s.k. blöthål eller lerställen. Jag mötte massvis med folk och ingen sa något eller ens såg arga ut. Flera fick jag t.o.m. en pratstund med.

Vad jag dock inte rekommenderar är att cykla upp till Slåttdalsskrevan då det blev till att leda cykeln 80% av stigen.

Hoho, nu skall jag ut och cykla på Sävarleden (en vandringsled) och hoppas träffa i alla fall en vandrare på den glest befolkade leden...

/Jonas U
 
Nja....

Är inte så kul att möta cyklister på padjelantaleden, men som någon skrev, det finns ju ganska många olika sorters nationalparker. ehh.. svår fråga.
 
Fel forum?

walk_alone; sa:
NEJ finns ingen anledning att öka slitaget mer. 3000 vandrare + 875 cyklister = 3875 alltså ökat slitage. Inom några år kommer vi att få begränsningar i vandringar genom kvotering och avgifter. Hur skall vi annars minsta slitaget på de populära lederna?
--
Jag har satt upp en poll på http://medlem.spray.se/duottar/index.php# där du kan gå och rösta. Det finns en för vandrare och en för MTBáre och allt är ovetenskapligt men kommer upp som siffror och grafer. // Roland

Varför skulle man vilja undvika kvotering och avgifter? Leder det till bättre leder, med intressanta upplevelser och "lagom" strapatser så är det väl bara bra?

Är det ett bra område och upplevelsen är värd det så vandrar och cyklar jag gärna där, även om det kostar mig en viss peng per gång. Fler och fler blir intresserade av att komma ut i naturen. Jag tycker iunte att man skall neka någon det nöjet. Det får däremot till följd att fler och fler områden nyttjas hårdare, och dom kommer med andra ord kräva mer underhåll. Vem betalar för det underhållet?

Sedan så undrar jag lite över seriositeten i din omröstning... Fäljande står på siten "Det finns inga förbud för att cykla i nationalparker, skall det införars ett förbud eller inte? Debatten går het på utsidan. RÖSTA SERIÖST, röstningen är cookiebaserad så ni kan rösta flera gånger genom att byta datorer eller ta bort cookies om ni orkar. OBS tryck på Submit Vote knappen!"

Varför berätta hur man kan gå runt skyddet. Det är väl intressant att veta vad flera olika personer tyckt, inte vad tre personer (till exempel) tyckt som rensat sina coockies och röstat mängder med gånger?

/Mattias
 
walk_alone; sa:
Inom några år kommer vi att få begränsningar i vandringar genom kvotering och avgifter. Hur skall vi annars minsta slitaget på de populära lederna?

Avgifter eller liknande restriktioner kan säkert vara motiverat i vissa fall. I och med att Sverige är ett glesbefolkat land har slitaget varit begränsat och restriktioner inte behövts. Med ökat användande förändras givetvis den situationen.

Det handlar i grund och botten om samma problematik som trängselavgifter för biltrafiken i Stockholm - överutnyttjande av en knapp resurs.

Vad gäller den ursprungliga frågan har jag svårt att se några starka skäl för generella MTB-förbud i nationalparker.
 
Förtydligande

niclasd; sa:
Avgifter eller liknande restriktioner kan säkert vara motiverat i vissa fall. I och med att Sverige är ett glesbefolkat land har slitaget varit begränsat och restriktioner inte behövts. Med ökat användande förändras givetvis den situationen.

Jag blev ombedd att förtydliga det jag skrev, för några tyckte att det lät som om jag ville nagga Allemansrätten i kanten. Det var inte det det handlade om, utan snarare möjligheten att få fram ett annat alternativ.

Jag vill inte på något sätt ändra eller ta bort allemansrätten, men det jag tänkte mig var en parallell till skidbackar, vissa skoterspår och fiskekort.

Där finns det organisationer och företag som driver en anläggning eller arbetar med att upprätthålla ett spår, fiskebeståndet eller liknande. På så sätt kan användarna få en bra upplevelse.

Det största problemet med spår nära tätorter är bristen på underhåll kombinerat med överutnyttjande. Det är inte ett aktivt val kommunerna gjort, men med bristande resurser och knapp budget har man dragit in på vissa saker, och eftersom det knappt finns någon som diskuterar de här sakerna har det inte kommitr till kommunernas vetande att stigar/banor/spår behöver underhåll. Idag sköts underhåll på leder, stigar och banor av ideella organisationer såsom Sörmlandsleden, SAMS etc. Så länge det inte finns några pengar i det kommer det inte komma några privata alternativ (jmfr med fiskekort, liftkort etc) som gör det.

Det är ett kontroversiellt ämne, och inget vi driver inom SAMS.

/Mattias
 
walk_alone; sa:
Inom några år kommer vi att få begränsningar i vandringar genom kvotering och avgifter. Hur skall vi annars minsta slitaget på de populära lederna?
// Roland

Tyvärr så tror jag att du har rätt.. Vi Svenskar e så jävla dumma i huvudet och ser bara till våra rättigheter och aldrig till våra skyldigheter. Jag tror nog att vi innom en inte allt för avlägsen framtid kommer att få vänja oss vid inskräkningar i vårt frilufsande om vi inte börjar tänka på våra skyldigheter när vi är i skog och mark..

Det e som när man läser om jägarna som skriver att vargen tar deras älg?!? Dom äger väl för fan inga älgar?

Hur många väljer att sluta att cykla i ett område om det börjar bli slitet? Näää... Varför skulle jag sluta, alla andra cyklar ju här!!

Vem slutar gå på en stig som är sliten? samma svar som ovan...

Det skulle nästan vara kul om vi fick det som i Tyskland!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrhandley Enkät för mtb cyklister Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.