Egna friluftsprylar i 3D - bra eller dåligt?

Problemet är inte plast i sig utan stolpskotten som kastar det överallt....

Skriv ut i PETG och släng fallerade utskrifter, stöd, trasiga delar i plaståtervinning, eller i cola-flaskan...
PLA är som sagt inte komposterbart under vanliga omständigheter.
 
Jag älskar ju förbättringar och att göra dem själv. Vill verkligen inte kasta grus i ditt maskineri, men hade det inte varit lika enkelt att skippa plastbiten och bara hänga ryggsäcken i karbinhaken också? =) F'låt!

säg det till min 3 och 5 åring. Har förövrigt blivit tillfrågad av en del med funktions hinder som velat ha några krokar. Så ett behov finns. Jag lovar att klimatet tar mindre skada av att detta än alla andra prylar folk köper. Prylen kostar 10:- från Wish och fraktas halva världen runt. Du lär ju inte köpa netto noll produkter hela tiden? Jag kompenserar på alla möjligt vis. El bil, köp av endast grön energi och snart även micro producent av solenergi. Jag käll sorterar även allt mitt avfall och plasten som används är återvunnen plast.

har förövrigt räddad både och den andra delen tack vare 3d skrivaren. Kompisen har 190mm diameter på sitt avlopp i duschen. Av någon anledning slutade man med det på 90 talet. Så han måste riva upp sig golv och byta brunn.Har istället skrivit ut ett helt gäng med lock så han klarar sig. Snacka om bra besparing på miljön.
 
Nu tycker jag att du missar poängen. Jag är ålänning och har ingen som helst politisk koppling till något parti, varken i Sverige eller här. Kanske vi kan försöka hålla oss till sakfrågan i stället för att ifrågasätta varandra som personer? Jag ställde två hövliga frågor (och jag ber om ursäkt ifall ni tycker de är OT):

1. hur mycket prylar behöver vi?
2. hur ser andra på det här med att tillverka mera saker?

Och nej Oscar, det är inte 3D-printandet som är problemet i sig. Tvärtom håller jag med Fjällkjell om att det inte är bra att hålla på skeppa varor kors och tvärs, men om alla ska ha en 3D-printer och tillverka sina egna grejer blir det nog ett problem med tiden. Jag håller också med Dykdeko om att har man en karbinhake kan man väl använda den i stället för en plastkrok. Problemet är att vi tror att vi behöver en massa saker. Ironin i detta är att vi "behöver" dem för att njuta av naturen samtidigt som vi alla deltar i racet som går ut på att sabba den. Att raljera om saken gör inte att problemet försvinner.

Att du tror att alla skulle kunna ha en 3d skrivare är ett tydligt tecken på att du inte har en aning om hur det fungerar. Det är inte bara att trycka på en knapp och vips så har du din del. Det gör att alla aldrig kommer ha en 3d skrivare hemma inom en ens rimlig framtid.

ditt påstående om att det hade fungerat med bara en karbinhake håller inte. Det kanske passar dig men absolut inte någon med svaga fingrar eller barn som är väldigt små.

Diskussionen om att 3d utskrivet skulle ha ett stort klimat intryck tror jag inte. Det finns betydligt större bovar. Jag kan tillverka 65st krokar på 1kg. Hur många 1kg paket har du inte beställt som garanterat gör större intryck? Vill man snacka miljö är inte 3d något att ens nämna.
Förövrigt klimat kompenserar jag gör du? Om inte ska man ens ge sig in i diskussionen? Ofta man ser att folk sitta på sina höga hästar men skulle man syna dom är dom värsta miljö brottslingen själva.
 
Inte för att jag vill sabba någons kalas och visst, kreativiteten är häpnadsväckande och lösningarna emellanåt genialiska men frågan som uppstår: behöver vi verkligen flera plastpryttlar? Hur tänker ni om det?

Har inte ännu läst genom tråden så

Spelar det någon roll om någon skriver ut sitt behov av en pryl eller köper den någonstans?

Förstår faktiskt inte trådstarten
 
Har en känsla av att det här handlar om tråden som någon skapade om att visa sina grejor som man skrivit ut i 3D. Förstår inte varför man hakar upp sig om en sån sak.

Låt honom visa vad han gör. Hans piezotändare fick mig att köpa en likdan på Naturkompaniet utan att ha tillgång till en 3D-skrivare.
 
Jag ber att få påpeka att jag varken har startat tråden (den blev utklippt och upplagd av moderator och man tycker kanske att detta borde tydliggöras då det händer?) eller har någonting emot att folk gör sina egna prylar om behov uppstår. Det var bara en tanke som poppade upp i skallen när jag tittade i tråden där folk visar vad de gör. Det torde framgå för den som orkar läsa att jag är imponerad över kreativiteten och problemlösandet men att jag undrade bara hur de som gör sina egna prylar tänker.

Jag TROR ingenting, jag har inte klagat, jag bara undrade. Aldrig trodde jag att folk skulle ta så illa upp för det. För min del är denna diskussion avslutad.
 
Trodde det skulle handla om vad folk designat. Vad skriver ni ut till vandringen?

Jag tänkte göra en liten ring som gör att mitt nya liggunderlagspumppåse fungerar med min kudde.
Enkel liten bit. Sånt är ju perfekt att skriva ut själv.
 
Trodde det skulle handla om vad folk designat. Vad skriver ni ut till vandringen?

Jag tänkte göra en liten ring som gör att mitt nya liggunderlagspumppåse fungerar med min kudde.
Enkel liten bit. Sånt är ju perfekt att skriva ut själv.
var försiktig bara, så inte klimatkrisen förvärras! 😉

jag har förresten gjort en liknande ring, genom att såga av ett plasthandtag från ett trädgårdsredskap, och sen filat ner det lite. Nu passar pumppåsen till det andra liggunderlaget också med hjälp av "adaptern"
 
Mycket av det jag printar är för att reparera trasiga saker där det inte ens går att få fram reservdelar (eller att det kostar i princip lika mycket som helt ny produkt). Ibland också för att modifiera användingsområdet av andra prylar.

Det skulle jag säga är en enorm miljövinst, värdelösa saker får helt ny funktion med 5gram PLA plast som dessutom är nedbrytningsbar.
Jobbar inom förpackningsindustring och finns inget jag tycker är så kul som när folk säger att allt ska vara bomull, glas etc. När verkligheten är att många plaster är mycket miljövänligare :) men det är svårt att jämföra
 
Inte för att jag vill sabba någons kalas och visst, kreativiteten är häpnadsväckande och lösningarna emellanåt genialiska men frågan som uppstår: behöver vi verkligen flera plastpryttlar? Hur tänker ni om det?
Jag anser att en av de viktigaste sakerna när man är ute är att grejerna håller. Det hindrar inte att man har en hemmaprintad sak om man vill det. Jag kan bara inte komma på någonting printat som jag skulle ha nytta av på fjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Sy egna överdragshandskar Gör det själv 1
seobserver Egna knivskaft Gör det själv 10
4623 Egna skidspår Gör det själv 5
Florén Göra egna tältpinnar Gör det själv 36
Smogz Göra egna barfotasandaler Gör det själv 19
Kvarnträsk Härda egna knivblad. Gör det själv 21
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
The Trooper Sy egna bärremmar. Gör det själv 4
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
Hobbe21 Sy egna fickor? Gör det själv 3
S Johansson Börja sy egna kläder...svårt? Gör det själv 35
maskon Göra egna vadarstövlar? Gör det själv 2
rubing Egna hålbandsstegar Gör det själv 1
asada Egna snötätpinnar Gör det själv 5
Göra egna hälhöjare för toppbestigning. Gör det själv 4
ElinasPappa 3D-printande friluftsprylar [Visa upp dina printar] Gör det själv 10
tango Tålig tunn elastisk svart tejp eller självhäftande tyg? Gör det själv 2
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
Florén Målarplast eller liknande för mönstertest Gör det själv 7
tango Enkelt utegym hemma i trädgården - byggsats eller fribygga? Gör det själv 6
Kanii Obehandlad etaproof/ventile eller liknande Gör det själv 16
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
tango Tjocka brickor i plast eller gummi? Gör det själv 2
Kanii Breda d-ringar eller bältesspännen Gör det själv 6
Kanii Vad kom först, fnösket eller tickan? Gör det själv 2
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
bionicon Sul-gummi typ Vibram eller liknande? Gör det själv 5
grpn Stavar som tältpinnar - spets upp eller ner? Gör det själv 10
danne_doppsko Täta handskar med seamsealer eller liquisole? Gör det själv 10
Vättlefjäll Trimma Primuskök, UL eller brandfarlig idioti? Gör det själv 7
Damberg Test av impregnering för kläder? Nikwax eller Herdins? Gör det själv 0
Karhu Matrialval, fleece eller pälsfiber? Gör det själv 4
jmlove Köpa kolfiber eller glasfiberstång Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.