Egentillverkad Real

Till sommarens alpina klättring i Alperna har jag funderat på att göra egentillverkad mat liknande Real. Förra sommaren använde vi militärvarianten (större), vilket var väldigt smidigt.

Tidigare har jag torkat egen mat för fjällvandring med rätt lyckat resultat. Men nu vill jag gå längre och endast behöva koka upp vatten. Min plan är att använda ett värmeisolerande (neopren) kastrull för att laga maten i. Alltså jag kokar upp vatten, slår det över maten i kastrullen och låter det stå en stund. Jag har använt denna metod för gröt, vilket har fungerat bra.

En idé jag har är att finfördela maten, exempelvis pasta, med hjälp av en mixer. Sen kan man blanda i extra protein och kolhydrater i form av pulver.

Någon som testat detta?
 
Variant

Mina snabbmakaron/köttfärsblandingar brukar jag hälla kallvattnet över och koka upp,sen får de stå 5-10min.Då är det mjukt och ätklart.
 
En idé jag har är att finfördela maten, exempelvis pasta, med hjälp av en mixer. Sen kan man blanda i extra protein och kolhydrater i form av pulver.

Det låter faktiskt ut som att det blir en ganska äcklig sörja.

Själv är jag mer intresserad att maten ska smaka bra, inte bara tillföra energi till kroppen.
Couscous är ju bara att hälla vatten på så är det klart.

/Ulf
 
Kryddor är viktiga. Mal egen svartpeppar och använd havssalt eller annat icke-standardsalt gör stor skillnad tycker jag.
 
Pasta behöver sin koktid, spelar ingen roll om man finfördelar den. Däremot fungerar kokning i termos utmärkt med pasta som behöver 4 minuter och mindre för att bli klar. Mattermoskokning kan du hitta massvis med recept på nätet.

Annars låter det som du äntligen insett det vi andra praktiserat i flera år nu. Jag använder aldrig riktig Real men lagar alltid min mat endast genom att koka upp vatten, hälla över och låta stå. Det finns en uppsjö med matvaror som bara behöver stå en stund i varmt vatten för att bli klart. Om du vill hitta hemsidor av mer organiserad form så sök på freezerbagcooking.
 
När jag gör sk FreezerBagCooking så har jag exempelvis egentorkad köttfärssås med snabbmakaroner eller snabbspaghetti eller snabbris.

Detta har jag i en Ziplockpåse och fyller sedan bara på med kokande vatten.
Låter det står isolerat i ca 20 min.
Klart!

Det är inte konstigare än så.
Ingen pasta som behöver finfördelas på något sätt!

//Peter
 
snabbpasta is the shit

finns ju massor av goda soppor och dylikt om man har begränsad budgett

mala sönder blir bara skabbigt
 
Uncle ben har femminutersris. Koka upp vatten och hälla i ris, stäng av värmen, efter fem minuter är det klart.
 
En idé jag har är att finfördela maten, exempelvis pasta, med hjälp av en mixer. Sen kan man blanda i extra protein och kolhydrater i form av pulver.

Någon som testat detta?
Cous cous och nudlar behöver bara kokande vatten och stå ett tag.
Ska du vara ute någon längre period?
Mat är ju alltid bättre än pulver :)
 
Mums-filibaba

Hemtorkad, kryddig köttfärs + fiber-snabbmakaroner + vatten + ett uppkok + vänta några minuter + på med massor av riven parmesanost ! Jättegott !
Kan ätas minst en gång varje dag! Enklare kan det knappast bli! Bra basrätt som enkelt kan varieras! Blir dessutom väldigt billigt!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...