Egentillverkad Real

Är det någon särskild typ av zip påse för att klara kokande vatten, eller går det bra med de flesta?

Jag använder dessa!
topits_ny_ubdersida_r9_c1.jpg

Finns i "alla" butiker vid plastpåsarna.

Även om det verkar konstigt så tål dom kokande vatten alldeles utmärkt.
Fyll påsen med vatten, rör om och låt stå, isolerat, ca 15-20min. Klart!

//Peter
 
Påsmatlagning

Ingen risk att mjukgörare eller att andra kemikalier förs över till maten?
Har för mig att konsumentverket var ute och varnade för något liknande ett par år sedan.
 
Coolt, det ska jag pröva - så man slipper disk

Japp!

Ingen risk att mjukgörare eller att andra kemikalier förs över till maten?
Har för mig att konsumentverket var ute och varnade för något liknande ett par år sedan.

Tillverkaren reserverar sig klart mot att göra detta och påstår själva att det inte är meningen att man skall laga mat i påsarna genom att hälla kokande vatten i dem. Så risken finns säkert.

Jag är själv inte direkt försiktig av mig när det gäller dessa saker så jag kör ändå. Händer det något så gör det, det.

//Peter
 
Varför måste maten tillagas i en plastpåse? Tycker det funkar bra att låta maten efterdra i kokkärlet.
Inget bränner fast och lättdiskat är det också. Slipper risken med eventuella mjukgörare dessutom.
 
Den mesta torkade och frystorkade maten

vinner på rejäl blötläggning, timmar, före tillagningen. Frukosten kan blötläggas innan man knyter sig.
Glöm bara inte locket. Annars kan du bli populär hos smågnagarna....
Matens konsistens är väsentlig för många inklusive mig, näringsgröt är inte bara trist i utseende utan funkar för många direkt med minskande aptit, även om man brukar behöva än mer.
Kryddor hör till civilisations och stimulans biten.
Optimal mat är god, vacker och näringsrik. Enklare om du särpackar hemtorkat. Det är vi många som gör.
 
Varför måste maten tillagas i en plastpåse? Tycker det funkar bra att låta maten efterdra i kokkärlet.
Inget bränner fast och lättdiskat är det också. Slipper risken med eventuella mjukgörare dessutom.

Det skall väl i och för sig poängteras att jag inte alltid tillagar i plastpåse.
Det är endast vid de tillfällena då jag inte har diskmöjligheter inom ca 1 km radie.
Annars tillagar jag likadant fast i kokkärl. Det är ju inte speciellt trevligt att äta ur en plastpåse.

Jag skall också tillägga att gröt (mannagrynsgröt) inte går att tillaga i plastpåse eftersom det krävs att man rör om hela tiden. I plastpåse blir det en stor klump som inte är trevlig alls att äta.
Jag har testat :) (men som tur var gjorde jag det hemma och inte när jag var ute.)
//Peter
 
Hemtorkad, kryddig köttfärs + fiber-snabbmakaroner + vatten + ett uppkok + vänta några minuter + på med massor av riven parmesanost ! Jättegott !
Kan ätas minst en gång varje dag! Enklare kan det knappast bli! Bra basrätt som enkelt kan varieras! Blir dessutom väldigt billigt!


Hur går man tillväga när man torkar sin egen mat?
Har ju ätit försvarets frystorkade mat många gånger, som ju är smidigt med bara tillsättande av vatten (och gott också..), men när man inte är aktiv i den gröna branschen har man ju inte så många såna... :p och såna som finns att köpa i friluftsbutiker är ju inte helt billigt direkt..

Ni skriver om att tillaga i plastpåse (kan inte annat än att skratta åt det - jättebra idé, jättepraktiskt ju, men det är lite roligt när man tänker på dfe.. laga mat i plastpåse liksom :p), men hur förvarar ni maten fram tills dess? I plastpåsar också eller?
 
Varför måste maten tillagas i en plastpåse? Tycker det funkar bra att låta maten efterdra i kokkärlet.
Inget bränner fast och lättdiskat är det också. Slipper risken med eventuella mjukgörare dessutom.

Håller med, jag eftervärmer aldrig hemkörd mat i påse, blir bara svårt att äta (realpåsarna är ju en annan och stabilare sort).

Däremot förvarar jag gärna färdiga portioner av luncherna i påsar, blandade och klara, bara att hälla ner blandningen i kokkärlet och slå över vatten.

//J
 
Hur går man tillväga när man torkar sin egen mat?
Sök i forumet (ex. "torka mat"), det finns massor av gamla trådar om det.

Ni skriver om att tillaga i plastpåse (kan inte annat än att skratta åt det - jättebra idé, jättepraktiskt ju, men det är lite roligt när man tänker på dfe.. laga mat i plastpåse liksom :p), men hur förvarar ni maten fram tills dess? I plastpåsar också eller?

I samma påse.

Hela grejen med att tillaga i påse är att man öppnar påsen, häller i kokande vatten, väntar 5-10 minuter och sen äter direkt ur påsen.


Visst kan man istället hälla det torkade i grytan med vatten, men det finns ett par nackdelar med det. (Samtliga nackdelar försvinner om man låter maten tillagas i ett separat kärl, det kärlet behöver ju inte vara plastpåsen, men det är ju den lättaste och minst utrymmeskrävande lösningen.)

Dels blir det lättare klumpar om man häller torkad mat i vatten, häller man vatten över den torkade maten fungerar det för det mesta bättre.

Grytan blir smutsig och kan alltså inte användas för t.ex. vatten till kaffe efter maten utan att man först diskar den.

Man måste koka upp exakt rätt mängd vatten, lagar man i påse kan man koka lite extra vatten och om maten verkar bli torr häller man på en skvätt till.
 
Hur gör ni med de urätna men inte diskade påsarna - slår en knut i ytterändan och hoppas inte att innehållet mojsat till sig efter ett tag, blir stor och överfaller er någon natt doftmässigt eller råkar sticka hål på dessa, då jag förutsätter att påsarna precis som allt annat måste tas med tills man hittar något ställe där man får slänga.

jag menar om man måste diska ur påsarna för att det inte skall börja osa arom efter ett tag, så kan man lika gärna diska kokärlet...
 
Hur gör ni med de urätna men inte diskade påsarna - slår en knut i ytterändan och hoppas inte att innehållet mojsat till sig efter ett tag, blir stor och överfaller er någon natt doftmässigt eller råkar sticka hål på dessa, då jag förutsätter att påsarna precis som allt annat måste tas med tills man hittar något ställe där man får slänga.

jag menar om man måste diska ur påsarna för att det inte skall börja osa arom efter ett tag, så kan man lika gärna diska kokärlet...

Jag har hört att sådana där påsar brinner jättebra... ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.