Egen Gps

Nu vet ju inte jag annat än att jag spekulerar. Men tror inte att det går att köpa någon "GPS-punkt", men det går säkert att köpa ett gsm-abonnemang som skickar GPS-positionen från apparaten du har gjort.

Fast det låter lite jobbigt att göra en egen GPS mottagare och sedan en egen mobiltelefon liknande sak som kan skicka iväg datat.

Annars så kan det vara en färdig lösning här, http://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/gps-tillbehor/mini-gps-tracker-1, http://www.electrolite.se/dantracker-safety-guard-gps eller här (som jag själv har köpt och som det finns nästa hur många olika modeller och tillverkare som helst av) https://www.dustinhome.se/product/5010800757/xperia-z3-compact .

Hur skall manicken sända positionen? Blåtand mobilsignal VHF annan variant?

Thure

Ja, du kan köpa GPS-chip eller GPS-modul löst för att bygga din egna lösning...är i skogen och har inte tiden att googla fram rätt sidor med en mobiltelefon, men prova ebay, AliExpress etc. Billigt där..

Mvh troswe

Köp en Garmin Astro! - kanske blir billigare om det nu inte är nån projekt grej du måste göra.
Eller så kan du köra en så med två mobiltelefoner med Viewranger .tex.

Du måste ha vissa elektronikunskpaer och bygga ihop gpschipset,sändare och sen en mottagardel.
Det är inte som att köpa lösa datordetaljer och sätta ihop dom och installera Windows och tuta och köra.

Men du är ju välkommen att köra din idee på elektronikforumet , här är det nog begränsat.
Som att att starta en tråd om kolvbultsdimensioner på en Buick 57 med FGTE-2 motorn andra upplagan
www.Bukefalos... ala hestgnegg forum - hehe

Vill du själv veta vart du är (isf behöver du ju en gps-mottagare också) eller vill du bara sända positionen?

Jag har svårt att förstå meningen med det hela. Det lär inte bli billigare än att köpa en färdiglösning iaf, men ligger meningen i att man tycker att det är kul att bygga är det ju en helt annan sak som jag inte kan bedömma :).

Vill inte avslöja för mycket innan jag kommit igång med mitt projekt, jag försöker gör ett konkret exempel av det hela:Jag har mitt gps-chip på mig och när jag klickar på en knapp på chipset vill jag att poistion dyker på en ex dator ett bit där ifrån. Räckvidden behöver inte vara superlång, 1km radie räcker gott och väl. Hoppas ni förstår mig mer, och som sagt är helt nybörjare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja alltså har du aldrig hållt på med elektronik innan så blir det där lite svårt.
Du måste i praktiken bygga det från grunden och även fixa programvara på mottagarsidan.

Men på elektronikforumet kan du säkert fixa en konsult under typ tjänster.

Alltså som en hund gps? Garmin Astro har ca 1,5-4km räckvidd använder radiovågor för kontakt mellan sändare och mottagare.

Ja alltså har du aldrig hållt på med elektronik innan så blir det där lite svårt.
Du måste i praktiken bygga det från grunden och även fixa programvara på mottagarsidan.

Men på elektronikforumet kan du säkert fixa en konsult under typ tjänster.

Alltså som en hund gps? Garmin Astro har ca 1,5-4km räckvidd använder radiovågor för kontakt mellan sändare och mottagare.

Anledning till att jag vill göra det här är för att lära mig och se vad jag kan få fram, detta projekt kan även bli mitt examensprojekt på universitet om jag nu ser möjligheter att få fram den här prototypen.

Ja det är ok men du vet att det kräver en del och du kanske inte
fixar det ensam om du är helt grön.

Liknande lösningar finns redan idag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips