Sådär, nu kan detta bli en tråd som blir lång, och till sist löser alla frågor om hur, varför och om man någonsin ska placera borrbultar. Skönt.
Rimligt är att vi använder copy/n/paste ...
Sådär, nu kan detta bli en tråd som blir lång, och till sist löser alla frågor om hur, varför och om man någonsin ska placera borrbultar. Skönt.
Fast som jag alltid säger, antalet tradklättrare har aldrig varit större![]()
Nej, det är inte borbultars vara eller ickevara jag diskuterar här. Det är huruvida man ska sätta fler bultar eller ej på en klippa där många som uppskattar spårlös färdsel klättrar. Om vi nu är en minoritet som störs av bultar så är det ju desto större skäl att minimera bultarna på SImonsberget när det finns så gott om sportklättring nära på Bistaberget. Dessutom håller jag inte med dig om att svårare leder är mer värt att borrbulta än lätta.Nu halkar vi in på den eviga, och stundtals rätt hätska, diskussionen om sport och tradklättring samt borrbultars vara eller icke vara. Jag tror nog att dom flesta svenska klättrare anser att den borrbultade sportklättringen på sydeuropeiska kalkklippor tillfört klättringen en hel del. Ser man dessutom till antalet klättrare som numera klättrar på sportklippor (även i Sverige) i förhållande till dom som klättrar "trad" så är nog dom som störs av borrbultar i minoritet.
Jodå, det har uppmärksammats på annat håll. Jag har använt Galgeberget i Bohuslän som exempel i andra diskussioner. Nedstigningen på Galgeberget's sydvägg är ett exempel på hur etiken på klippor prioriteras över naturens bästa. Det ser rätt illa ut där, ser ut som en jordskred gått och nere i en liten ravin ser man hur små träd som legat nära kanten fått rötter utslitna och dött.Tycker det är konstigt att fler inte uppmärksammar det här problemet.