Drifttider handhållna GPS?

Har någon en tabell över drifttider på vädertåliga, handhållna GPSmottagare? När jag började titta i handelsboden låg drifttiden kring 20 timmar och jag misstänker att vintertid inte ökar den......min kompass fungerar ju tills vidare.....

De Garminmodeller jag använt mycket, div eTrex, gamla hederliga 45or, 12XL, Foretrex m fl har hållit angivna batteritider rätt bra under normala förhållanden och bra kvalitet på batterier. Jag köper oftast mina alkaliska batterier på IKEA, oslagbar prisvärdhet

I kyla tycker jag man får halva till en tredjedel av tiden jämfört med sommarbruk.

Med Lithiumbatterier från C O hade jag i somras endast drygt dubbla tiden vid ett tillfälle och lite mer med nästa omgång. Då var temperaturen mellan+5 och +15. Nu kostar ju inte en sats Lithium någon förmögenhet så jag kommer nog o använda dessa vid fler tillfällen, dom är ju lite lättare oxå ;-)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Karta och kompass i ett par år till

Har någon en tabell över drifttider på vädertåliga, handhållna GPSmottagare? När jag började titta i handelsboden låg drifttiden kring 20 timmar och jag misstänker att vintertid inte ökar den......min kompass fungerar ju tills vidare.....

Har ingen tabell, men sneglar ju åt gps-hållet själv... fast, jag kör med karta och kompass tills dess att små handhållna gpser kommer upp i batteritid på 10dagar. tills dess Old school :)

BZ

Finns

rätt många äldre trådar om detta. Grundtips är att förvara GPSen i en varm ficka på jackan för bättre drifttid. NiMH ackar klarar rätt bra drifttid på det sättet i min Vista HCx uppemot 20 timmar på vintern.

Thure

Kolla jämförelser hos garmin !

Av Garmins handhållna GPS-modeller så har Garmin E-trex Legend C. den absolut längsta batteritiden 36 timmar med 2 AA batterier!
Torde vara gansaka svårslaget just nu! Som jämförelse har Garmin Oregon 400t 18 timmars batteritid.
Enligt mig är Garmin E-trex Vista Hcx, med en batteritid på 25 timmar, ett mycket bra val just nu! Kostar under 2200 kr. idag!

http://www.garmin.se/prodcomp.aspx?...2,103,104,105,106,107,108,109,110,111,112,113

Nej jag har ingen som helst anknytning till Garmin! Jag är bara en nöjd kund !

Om man inte vill lagra spår så kan man ju slå av gps:en och på det sättet få mycket lång praktisk användningstid.
Kanske mer rättvist om man skall jämföra med papperskarta och kompass (som man ändå bör ha med sig vid seriösa turer)

Har bara praktisk erfarenhet av fordonsmonterade och de var ju tillgängliga........men uppenbart är att karta och kompass är svårslaget ännu. Som sagt 10-12 dagar är ju det som behövs....... Tack för svaren och synpunkterna.;)

Jag gör som Smulan49. Använder GPS:en vid behov. Som karta och kompass ungefär.
Vid sommarens sarektur på 12 dagar hade jag min Garmin Colorado. Förbrukade 4 st litium AA batterier fabrikat Engenizer, dom kostar 89:- för 4st hos Classe, vikt 15 gram styck.
Jag märker ingen skillnad i batterikapacitet för litium mellan sommar och vinter.

Karta och kompassen (för att mäta avstånd) använder jag på kvällen för att planera morgondagens vandring.

Har använt GPS i fjällen sedan 1992. Är vad man brukar kalla frälst på prylen. Skulld dock aldrig göra en seriös tur utan karta och kompass.

/Janne

Du kan ju köra gpsen när du behöver den - men sen köra karta och kompass.

Du får 20-30 timmar med bra batterier konstant drift - men man kan stänga av gps och intern kompass och få ut en 40-50 timmar om man bara vill ha karta

Nu är ju inte en gps navigators karta stor - så den blir ganska svår att få översikt på.

Men gillar du o köra karta och kompass så kan du köpa nån som bara ger läget - typ klocka.

Men å andra sidan - kan man ju ha hela landets kartor i fickan - när det gäller en vettig gps.

Gpsen är iaf för den vettiga endast ett bra stöd - man bör kunna ta sig fram utan den

jag kör med karta och kompass tills dess att små handhållna gpser kommer upp i batteritid på 10dagar. tills dess Old school :)

Lite samma här - jag låter tekniken mogna innan jag tar steget. Än så länge har de väl knappt uppfunnit rättstavade kartor, så att efterlysa bra batteritid kanske är att ta i ;)

Men det är klart att det är en kul leksak och bra verktyg ändå.

Lite samma här - jag låter tekniken mogna innan jag tar steget.
Ska man vänta på att tekniken mognat skulle man aldrig köpa en ny mobiltelefon, tv, dator, bil, kamera eller annan rolig pryl. GPS är ju en trevlig leksak och man kan se var man har varit och automatiskt positionera alla fotografier så man vet var man har tagit bilderna. Med batteritid på 25 timmar och 6 timmars vandring per dag så klarar man sig med 3 uppsättningar i 12 dagar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips