Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta

Ska vandra Kvikkjokk till Saltoluokta slutet aug-början sep. Hur är vattentillgången på den sträckan? Är det någon del där man behöver bära med sig (mer) vatten?

Ska vandra Kvikkjokk till Saltoluokta slutet aug-början sep. Hur är vattentillgången på den sträckan? Är det någon del där man behöver bära med sig (mer) vatten?

Har gått sträckan ett par gånger och det har varit snustorrt. Tanka så mycket vätska som möjligt vid starten så fixar du distansen med ett par halvlitersflaskor fulla i ryggan.

Mvh / F

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Så torr är den väl ändå inte? Du passerar ett flertal jokkar där du kan fylla på med vatten. Studerar du kartan så ser du möjligheterna för att fylla på med vatten. Är du osäker så ha alltid vattenflaskan full, dvs, drick och fyll på direkt du får möjlighet.
Jag studerar kartan och försöker planera någorlunda så att jag aldrig får slut på vatten, och då brukar jag ha så jag kan bära med mig 1L vatten.

Så torr är den väl ändå inte? Du passerar ett flertal jokkar där du kan fylla på med vatten. Studerar du kartan så ser du möjligheterna för att fylla på med vatten. Är du osäker så ha alltid vattenflaskan full, dvs, drick och fyll på direkt du får möjlighet.
Jag studerar kartan och försöker planera någorlunda så att jag aldrig får slut på vatten, och då brukar jag ha så jag kan bära med mig 1L vatten.

Hej igen!

Nu inser jag att jag läst fel och därför gett ett missvisande svar, och jag vill börja med att be om ursäkt för det.

Mitt svar, att det har varit ont om vatten, gällde endast den sista etappen, Sitojaurestugan till Saltoluokta. På något vis lyckades jag missa att frågan handlade om hela sträckan Kvikkjokk-Saltoluokta.

Mvh Filip

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips