Dra ett större barn efter längdskidor

Hej. Jag och min man gillar att åka längdskidor och nu är alla barn stora nog att åka med. Men vår 8-åring har ett funktionshinder med spasticitet i ett ben så längdskidor blev för svårt. Funderar på nåt sätt att dra honom, men en fjellpulka blir för liten. Vet någon om det finns nån pulka eller något likt en cykelvagn på medar helst, som inte blir för tungt att dra? Finns ju för utförsåkning men inte hittat nåt för längd.
 
Du anger inte vilken längd som krävs, det skulle underlätta. Fjäll-expeditionspulkor finns i mängder av varianter / längder.
 
Militärpulkan. Vet int om den finns i olika strlk, men den jag har passar större barn, o finns me insats för ryggstöd. Dock kan d va svår att få tag i.
 
OK. Då du säger att en fjellpulka blir för liten utgår jag från att sonen skall kunna ligga i pulkan och inte bara sitta-halvsitta. Har hittat en fransk site som har väldigt mycket i pulkväg samt tillbehör. Det mesta är nordiskt och kan köpas `här´ men det som jag tyckte var lite intressant är billigare pulkor i rejäla storlekar. Den först är på bild har måtten 147,5cm x 50cm med innermått 139cm x 41cm. Den har även extra tjock botten. Priset är moderata € 199:-
Finns även alla tillbehör som drag, etc. Om du tycker den är för liten finns en större av samma typ.
Själv skulle jag skaffa något typ denna för att testa om `konceptet´ fungerar. Kostar en bråkdel jämfört med en kvalitetspulka i glasfiber.

 
Fjellpulken har pulkor från 118 till 188cm, har själv en på 144cm som jag ryms att sitta i och bredden längst bak i pulkan är ca 45cm. Det är ju självklart ingen person/barn pulka men med hund bromsen monterad går det at få till et ryggstöd, samt att man har broms när det går lite fort nedför samt att det går att skjuta på uppför.

 
Tack för alla tips. Ny i forumet och räknade inte med så bra och snabba rekommendationer.
Allra helst skulle han nog vilja ha nån sån här variant då han kan vara lite aktiv själv, och få känna dig stor (inte bli dragen i pulka) men att man ändå kan ge lite draghjälp. Problemet är balansen, skulle behöva även breda medar, och kunna sitta rakt med benen.
E5CCF925-4232-4E3B-AA4E-199BD68CEEAF.jpeg
 
Tack för alla tips. Ny i forumet och räknade inte med så bra och snabba rekommendationer.
Allra helst skulle han nog vilja ha nån sån här variant då han kan vara lite aktiv själv, och få känna dig stor (inte bli dragen i pulka) men att man ändå kan ge lite draghjälp. Problemet är balansen, skulle behöva även breda medar, och kunna sitta rakt med benen.Visa bilaga 35048

Förstår vad ni söker med inte helt lätt. Exemplet på SitSki som du visar kräver väl äldre barn-ungdomar med väl utvecklad bröst-arm-muskulatur för att fungera. Vidare är exemplet försedd med medar som bara fungerar på preparerad bana. Skulle aldrig kunna dras av skidåkare som en pulka i vanliga spår.

Jag skulle bygga något själv som blir anpassat på bästa sätt till just er sons behov. Skaffa lite aluminiumrör och profiler-plywood samt bygg utifrån medar och sits som kan köpas som reservdelar till Stigas SnowRacer.

 
Ser en sits med lågt ryggstöd, skidor under, ganska brett isär, fotstöd och fästen för draglina. Borde ni inte kunna få hjälp av en hjälpmedelstekniker? Eller en bra slöjdlärare? Borde inte vara alltför svårt att svänga ihop. Har flera pulkor här hemma som tar liggande barn ovh packning, hemmabyggen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...