Dödsolycka vid Mont Blanc

Har tänkt på riskerna med alpinklättring många gånger. Tycker att nästan varje gång man är ute så händer något - och när man kommer ner tycker man att man hade tur - den här gången också. Men det är svårt att låta bli att åka, belöningen och upplevelsen är stor.

Men man frågar sig ständigt; hur många gånger ska man ha tur? Tur har ju även en del med erfarenhet att göra, men ändå.

Dödsolyckorna i alperna är många och det kan man förstå efter ha klättrat där. Det är inte bara okunniga nybörjare som går åt. Många riktigt duktiga har otur någon gång och omkommer, även på lätta turer.

Här i sverige har vi varit ganska förskonade mot klätterolyckor tills de senaste åren. Självklart har det till viss del att göra med klätterboomen med nya klättrare. Svenskar har också varit relativt förskonade från dödsolyckor i alperna och i Mont Blanc massivet. Vad jag kommer ihåg har vi bara haft en dödsolycka på Mont Blanc?

När någon som inte är insatt i klättring och alpinism frågar mig om det inte är farligt brukar jag svara att sportklättring och klippklättring är i princip ofarligt, visst kan man skada sig, men troligtvis inte omkomma. Men med alpin klättring är det anorlunda, riskerna ökar enormt jämfört med klippklättring på låg höjd...
 
Per J; sa:
När någon som inte är insatt i klättring och alpinism frågar mig om det inte är farligt brukar jag svara att sportklättring och klippklättring är i princip ofarligt, visst kan man skada sig, men troligtvis inte omkomma. Men med alpin klättring är det anorlunda, riskerna ökar enormt jämfört med klippklättring på låg höjd...

Hmmm... fråga Göran Kropp om klippklättring är "i princip ofarligt"!
 
Att Göran omkom berodde på enorm otur. Det hade varit mer sannoligt att han hade omkommit när han skulle korsa en gata eller i en bilolycka.

Vad jag ville få fram är att riskbilden med alpin klättring är helt olik den i sport/klippklättring.

Hur många fler svenskar har omkommit när dom klippklättrat förrutom Kroppen ?
[Ändrat av Per J 2003-08-06 kl 10:55]
 
Klippaklättring är klart säkrare

Klippklättring kan vi väl hålla med om är betydligt säkrare än alpin klättring. Sen kan man självklart ha jäkla otur, så som Göran Kropp hadde! Men klippklättring är om man ser på det hela mycket säkrare där sportklättring är den säkraste grenen, förutom topprep. Sen händer ju alltid olyckor speciellt om klättraren är okunnig och tex inte gör i ordning topprepsankaren på rätt sätt. Och visst kan olyckor hända, att tex något brister. Men det händer väldigt sällan.

Inom alpinism så tillkommer många andra faror med den höga höjden, man måste ha ett bra koll på vädret, glaciersprickor etc etc. Här kan man också minska risken genom att lära sig så mycket som möjligt. Men inom alpinklättring så tar man alltid mer risker.

Fast, slutsatsen är ändå att olyckor kan inträffa inom både klippklättring och alpin klättring där även dem absolut bästa kan dö. Det var så vår kära Kropp omkom, och det är ett bevis på att klättring i alla sorter aldrig kan vara bombsäkert!

/
 
Per J; sa:
Att Göran omkom berodde på enorm otur. Det hade varit mer sannoligt att han hade omkommit när han skulle korsa en gata eller i en bilolycka.

Tja, eller omvänt, hans tur hade kanske tagit slut.

Så frågan är, om man vinner 50 mille på lotto, skulle man våga sig utanför huset och spendera dom efter sådan tur ???
 
Är det inte så att sannolikheten för tur (eller otur är konstant? Dvs, chansen är lika stor igen även om man råkat ut för något? Eller vunnit, etc ?

Personligen verkar jag ha otur med väder på mina alpinresor, så är lite tvekis ;-)
 
Lite utanför ämnet Mt Blanc (tur, ödet etc)

Har varit runt på diverse skojiga upplevelser och funnit att "ödet", "slut på tur" etc inte existerar. Statistikernas klockkurva (normalfördelningen) är tyvärr alltför sann. Så tänk er för vad som är värt att satsa på och förbered er noga.

Går inte ordspråket ungefär så här: Det finns gamla och det finns modiga klättrare, men det finns få gamla OCH modiga klättrare.
 
UCPA:s alpinistkurs

Detta har avhandlats tidigare men jag kan ge mina synpunkter igen. Jag gick kursen för några år sedan och är nöjd, de andra i gruppen var inte nöjda. Faktum är att ju mer jag klättrar desto mer inser jag hur otroligt bra den var.

Det kan sägas att det som egentligen helt bestämmer hur det blir beror på vilken guide du får. Upplägget är att ge grundläggande alpina kunskaper - inte grundläggande klätterkunskaper! Vilket var det jag var där för, att lägga kilar kan man träna på vilken klippa som helst.

Det finns många svenskar som kritiserar "det franska säkerhetstänkandet". Och visst - det finns tom guider som ibland agerar på ett sätt som inte kan beskrivas som säkert. Men enligt mina erfarenheter så hör det till undantagen. Vad som därmed alltid gäller är att det är franskt säkerhetstänkande - inte svenskt. Alperna är inte Häggsta. Det som gäller på hemmaklippan gäller inte alltid i bergen. "Säkerhet" eller snarast bristen på säkerhet är i bergen en mycket relativ term. När jag gick kursen var jag ganska grön och det fanns en hel del beslut eller överväganden som jag inte förstod, tyckte var konstiga eller tom fel. Idag förstår jag dem desto bättre.

Så är det en solid alpin grund du vill ha så kan jag rekommendera kursen. Allt för ofta stöter jag på svenska klättrare som är tekniskt kompetenta på både klippa och is men som inte har vissa mycket grundläggande alpina färdigheter. Dessutom handlar alpinism inte bara om kunskaper utan lika mycket ett tankesätt vilket förmedlades bra när jag gick kursen.

Har du fler frågor så är det bara att fråga på!
/m
 
Fransk säkerhet

Jag gick nyss en UCPA-kurs i högalpin klippklättring. Franskt säkerhetstänkande är annorlunda än svenskt, javisst! Men inte nödvändigtvis sämre. I sverige får man t.ex lära sig att inte knyta slingor direkt i kilwiren, speciella kommandon för att undvika missförstånd (jag klättrar, lägg av mm) osv. Regler som tas som lag. Det jag menar är att man ska vara beredd på att allt inte är Disneyland-säkert på en fransk kurs. Kursen kan vara jättebra ändå (det var den). Fast jag fortsätter nog att sätta karbiner i wirekilarna, på svenskt säkert vis :).

[Ändrat av Vandrare 2003-08-06 kl 15:20]
 
Ni som har varit på UCPA:s kurser, hur är det med språket? Måste man kunna prata franska? Jag funderade på att gå en kurs hos dem i sommar fast jag avstod eftersom de sa att man inte visste vilken guide man fick och då kunde man inte veta om guiden skulle kunna engelska eller inte. Vad är er erfarenhet av detta?

/
 
A.S.; sa:
Ni som har varit på UCPA:s kurser, hur är det med språket? Måste man kunna prata franska? Jag funderade på att gå en kurs hos dem i sommar fast jag avstod eftersom de sa att man inte visste vilken guide man fick och då kunde man inte veta om guiden skulle kunna engelska eller inte. Vad är er erfarenhet av detta?

/

Vår guide i sommras pratade amerikansk-engelska, han hade bott ett antal år i USA och Kanada. Jag har fått för mig att de sätter de guider som talar bäst Engelska med svenska resenärer. Jag har dock hört en del andra historier om UCPA-guider som knappt kunnat ett ord engelska. Du skall vara garanterad att få en guide som kan engelska om du beställer genom Svenska UCPA, det kan ju tolkas olika av olika personer.
Det är ju självklart en fördel om man kan lite franska.

// Ola

Gick UCPAs Mont-Blanc Kurs i sommar och är myckat nöjd.
 
Franska språket

Vår Guide (Bruno) var väldigt dålig på Engelska. Detta var det stora minuset på kursen. Som tur är kan de flesta unga fransmän (som går kurserna) engelska och kan fungera som tolk. De andra svenskarna som gick andra kurser hade guider som talade bättre engelska. Vet dock inte om de andra guiderna var glada, trevliga, avspända, intresserade och onsightade 8a när tilfälle gavs... Vi hade tur med Guiden i allafall. Här är en liten parlör:

"Le Reverso ..eee.. very big shit." betyder att Petzl reverso inte funkar så bra med smala halvrep.

"No,No. Dis knot, not good, very dangeroos. Dis is bettöör" -> Dubbel fiskarknut har visat sig orsaka flera olyckor. Använd vattenknut även till prusiksnören.

Edd Aloette. - "Aloettes huvud", Frengelska för lärkhuvudknut.

Huuitt! - Visselsignal. Betyder, säkring klar, maten klar, säkring klar, rep fritt och annat som kan vara svårt att höra i bergen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haskell Dödsolycka i Kaukasus (Elbrus) Alpin / Bigwall 1
Jotun Tio personer ihjälskjutna vid Nanga Parbat Alpin / Bigwall 6
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
mThureson Slitage vid aid Alpin / Bigwall 1
mo9jan Alpinturer vid Grenoble? Alpin / Bigwall 4
StefanM- Isyxa/isyxor vid vandring / tekniskt Alpin / Bigwall 3
per162 Tjocklek på ”retrieval-line” vid firning a la Connally? Alpin / Bigwall 5
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Teets positiva inverkan vid hög höjd Alpin / Bigwall 25
petter leife Lavinutrustning vid glaciärvandring Alpin / Bigwall 6
markus82 Hemska ljud vid aid... Alpin / Bigwall 8
langby Använda rep vid hauling Alpin / Bigwall 1
markus82 Varför inte Grigri vid aidrensning? Alpin / Bigwall 8
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
carbon Koordinater vid kaskasapakte Alpin / Bigwall 2
Gibbriver Högalpin kurs vid kebnekaise? Alpin / Bigwall 4
ril Rabatt vid övernattning i en refuge? Alpin / Bigwall 1
mansjungner Vädret vid Sylarna..? Alpin / Bigwall 0
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18
multisport Mont Blanc i juli Alpin / Bigwall 5
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
mrTelemark Hjälp med Mont Blanc??? Alpin / Bigwall 3
sohrab Mont blanc tacul Alpin / Bigwall 2
mrTelemark Mont Blanc Alpin / Bigwall 2
zeromaker Mont Blanc, sommaren 2003 Alpin / Bigwall 5
madir Mont Blanc på vintern Alpin / Bigwall 18
madir Mont Blanc på liv och död? Alpin / Bigwall 14
krille9 Chamonix-Mont Blanc Alpin / Bigwall 5
utter Klättrare räddade på Mont Blanc Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.