Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Det är också ganska lätt att köra om, om man sänker farten till 10-15 mer än cyklisterna...
Hur många bilister tror du gör det? Så det är ok att bromsa ned till 40 om cyklisterna håller 30 men inte ned till 30 och vänta för att köra om?

...håller nära mittlinjen.
Om du kör om så på en smal väg bryter du garanterat mot att hålla tillräckligt avstånd i sidled.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Med den logiken legitimerar du ju även inbrott, många IT-brott etc.
Jag trodde att polisen aktivt försökte ta fast sådana brottslingar.

Angående avstånd vid träning.
Hur ser en typisk klunga ut vid träning? Hastighets- och avståndsmässigt.
Har du inte sett det då du svischat förbi?
:)

Det finns länkat tidigare i tråden till hur klungkörning för det mesta sker, samt så har jag i annat inlägg angivit typiska hastigheter.
 
Ringklocka heter det men den använder jag främst när någon verkligen är i vägen. Ibland för att tipsa om att jag kommer. Dock så är risken stor att folk gör oväntade manövrar när de hör att det plingar så är de inte i vägen så brukar jag oftast bara cykla om på sedan utan pling.Trots det så kan det hända att någon plötsligt stiger ut mitt i vägen.

Det känns mycket bättre med eget körfält eller att cykla bland bilarna, som för det mesta faktiskt håller lämpligt avstånd till mig, än att cykla i 25-30 km/h nära gående. Jag cyklar ca 2 km på Sveavägen på GC-bana, bland bilar och i särskilt cykelkörfält innan jag kommer ut på dedikerad GC-bana.

Det någon skriver om att "mopsa" sig i trafiken för att man är ute och cyklar tycker jag tyder på visst agg mot cyklister och en ganska dålig inställning.

Tysta? Man ska väl ha signalanordning på cykeln för att påkalla uppmärksamhet?
 
Hur många bilister tror du gör det? Så det är ok att bromsa ned till 40 om cyklisterna håller 30 men inte ned till 30 och vänta för att köra om?
Det är ett problem i bilisternas beteende och har inget att göra med cyklisternas rättighet att köra i klunga.

Personligen kan jag tycka att det känns skönare att kunna smyga förbi än att behöva vänta ja.



Om du kör om så på en smal väg bryter du garanterat mot att hålla tillräckligt avstånd i sidled.
Självklart, och på en smal väg hade jag inte kört om förrän det är fritt så att jag kan gå över mittlinjen. Jag har inte hittat stöd för det, men kan kan ana att "tillräckligt avstånd i sidled" är relaterat till vilken omkörningshastighet man håller, men det är min egna uppfattning. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara 2 cm, även om det kanske skulle vara tillräckligt just den gången. Tanken är väl att man inte ska oroa eller skrämma den man kör om.
 
Precis inkommen från en niomilsrunda.

Jag har cyklat en del i Schweiz och där är situationen helt annorlunda. Ingen tutar; i princip alla ligger bakom och kör om när de kan och håller god marginal. Många vinkar glatt. Helt klart är att det finns en annan cykelkultur i de länderna.

Cyklar du brevid en av de få cykelvägar som finns i CH, får du nog även här räkna med att folk tutar. När staten elller kantonen byger en juste cyckelväg ska man nog använda den även som tränichgscyklist. Bekannt till mig använder följande teknik. Köra om, lägga sig framför och bromsa ner till 20.

Nu är paralella cyckelvägar på landbygden i CH inte altför vanliga, även im de kommer mer och mer, och då är det ju en annan sak. En del av dem är nog inte heller lämpliga för träning.

Problemet med cykelvägar är ju att träningscyklisterna får bromsa för oss vanliga cyklister och folk med hund och eller branvagn.

Men i stort håller jag nog med, det finns fler som träningscyklar, kör du bil på en 60 eller 80 väg far man som bilist räkna med att bromsa för träningscklister, vanliga cyklister traktorer och emmellanåt (fast sällan) för häst och vagn.

Vad som irriterar är när träningscyklistern inte visar den minsta ansats till att också försöka hjälpa till och släppa förbi bilar.
 
Jag håller med. Risken för krock med fotgängare känns som betydligt större. Ofta blir det felreaktion på ringklocka så är de inte i vägen glider jag hellre förbi utan att plinga. Cyklar 4 km på Sveavägen i Stockholm om dagen och sedan ganska ordentligt trafikerad GC-väg resterande 16 km. Går inte att jämföra med mindre städer som t.ex. Luleå där jag är uppväxt.

När det gäller riskerna med att att samsas med bilister eller fotgängare så är min erfarenhet som cyklist att konsekvenserna (för mig personligen) av en krock med en bil givetvis är mycket allvarligare men sannolikheten för en krock med en fotgängare är väldigt mycket högre.

För att färdas säkert med cykel på en kombinerad gång/cykelbana krävs egentligen betydligt mer "vingelmån" för de gående än vad som oftast erbjuds.

(Jo jag vet. Anpassa farten yadayada. Det ska till än väldigt låg hastighet för att gardera sig mot folk som utan förvarning kliver rakt ut i cykelbanan med ryggen mot trafiken.)
 
Jag trodde att polisen aktivt försökte ta fast sådana brottslingar.
Det var inte det du frågade efter. Du frågade efter antalet bötesbelagda cyklister.
Men ta istället antalet bötesbelagda, fortkörande bilister kontra alla bilister. Lagligt så länge du inte kör igenom en hastighetskontroll?

Har du inte sett det då du svischat förbi?
:)

Det finns länkat tidigare i tråden till hur klungkörning för det mesta sker, samt så har jag i annat inlägg angivit typiska hastigheter.
Jag svischar sällan förbi, men tack för fördomen.
De jag har sett ligger ofta med cirka 1 meters mellanrum så jag vet inte om det är betydande annorlunda. Den metern tar någon hundradels sekund att färdas vid 30km/h och en normal reaktionstid ligger på 2-3 hundradelar. Därefter kan du börja bromsa.
 
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara 2 cm, även om det kanske skulle vara tillräckligt just den gången. Tanken är väl att man inte ska oroa eller skrämma den man kör om.
Allt det här är redan avklarat tidigare i tråden. Kör du om annan trafikant med 2cm avstånd oavsett hastighet så är du inte lämpad att inneha körkort imo.
 
"Citat:
Ursprungligen postat av Brauer
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara 2 cm, även om det kanske skulle vara tillräckligt just den gången. Tanken är väl att man inte ska oroa eller skrämma den man kör om."

Allt det här är redan avklarat tidigare i tråden. Kör du om annan trafikant med 2cm avstånd oavsett hastighet så är du inte lämpad att inneha körkort imo.


Hur läste du mitt inlägg egentligen....
 
Det kom med på ett hörn :)
Ja, det är klart att man får ligga på rad. Det är också ganska lätt att köra om, om man sänker farten till 10-15 mer än cyklisterna och håller nära mittlinjen.
Men du är inne på ett intressant område där du förutsätter att cyklister får lov att träna i klunga, bara för att det vore osmidigt att ligga på rad. Varför måste det vara så? Vad är det som gör att cyklister kan välja ett alternativ som bryter mot lagen? Rallyförare får inte träna på allmän väg bara för att deras sport kräver högre fart än tillåten.
Jag är också medveten om att vi alla bryter mot lagar hit och dit för att det är smidigare, men jag skulle aldrig få för mig att påstå att det är min rätt att göra det. Det är det jag reagerar på i tråden när bilister utmålas som "cykelhatare" som inskränker klungcyklisters rätt att ligga i klunga när det bevisligen inte är tillåtet att ligga hack i häl.

Nja på en 6m-väg kan du knappast passera en cykel på ett säkert sätt med bil om du inte har fritt från möte. Cykeln tar upp runt en meter och din bil är runt två meter bred. Det betyder att varje centimeter omkörningsmån tas från motsatt körfält.

Med andra ord: om cykelklubbar skulle börja köra träningsrundor efter lagens bokstav skulle deltagarna fortfarande få ett bra träningspass, men det skulle bli bli riktigt störande för övrig trafik. Be careful what you wish for, liksom.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips