Med den logiken legitimerar du ju även inbrott, många IT-brott etc.Är det därför så få cyklister bötfälls?
Angående avstånd vid träning.
Hur ser en typisk klunga ut vid träning? Hastighets- och avståndsmässigt.
Med den logiken legitimerar du ju även inbrott, många IT-brott etc.Är det därför så få cyklister bötfälls?
Hur många bilister tror du gör det? Så det är ok att bromsa ned till 40 om cyklisterna håller 30 men inte ned till 30 och vänta för att köra om?Det är också ganska lätt att köra om, om man sänker farten till 10-15 mer än cyklisterna...
Om du kör om så på en smal väg bryter du garanterat mot att hålla tillräckligt avstånd i sidled....håller nära mittlinjen.
Jag trodde att polisen aktivt försökte ta fast sådana brottslingar.Med den logiken legitimerar du ju även inbrott, många IT-brott etc.
Har du inte sett det då du svischat förbi?Angående avstånd vid träning.
Hur ser en typisk klunga ut vid träning? Hastighets- och avståndsmässigt.
Tysta? Man ska väl ha signalanordning på cykeln för att påkalla uppmärksamhet?
Det är ett problem i bilisternas beteende och har inget att göra med cyklisternas rättighet att köra i klunga.Hur många bilister tror du gör det? Så det är ok att bromsa ned till 40 om cyklisterna håller 30 men inte ned till 30 och vänta för att köra om?
Självklart, och på en smal väg hade jag inte kört om förrän det är fritt så att jag kan gå över mittlinjen. Jag har inte hittat stöd för det, men kan kan ana att "tillräckligt avstånd i sidled" är relaterat till vilken omkörningshastighet man håller, men det är min egna uppfattning. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara 2 cm, även om det kanske skulle vara tillräckligt just den gången. Tanken är väl att man inte ska oroa eller skrämma den man kör om.Om du kör om så på en smal väg bryter du garanterat mot att hålla tillräckligt avstånd i sidled.
Precis inkommen från en niomilsrunda.
Jag har cyklat en del i Schweiz och där är situationen helt annorlunda. Ingen tutar; i princip alla ligger bakom och kör om när de kan och håller god marginal. Många vinkar glatt. Helt klart är att det finns en annan cykelkultur i de länderna.
När det gäller riskerna med att att samsas med bilister eller fotgängare så är min erfarenhet som cyklist att konsekvenserna (för mig personligen) av en krock med en bil givetvis är mycket allvarligare men sannolikheten för en krock med en fotgängare är väldigt mycket högre.
För att färdas säkert med cykel på en kombinerad gång/cykelbana krävs egentligen betydligt mer "vingelmån" för de gående än vad som oftast erbjuds.
(Jo jag vet. Anpassa farten yadayada. Det ska till än väldigt låg hastighet för att gardera sig mot folk som utan förvarning kliver rakt ut i cykelbanan med ryggen mot trafiken.)
Bekannt till mig använder följande teknik. Köra om, lägga sig framför och bromsa ner till 20.
Det var inte det du frågade efter. Du frågade efter antalet bötesbelagda cyklister.Jag trodde att polisen aktivt försökte ta fast sådana brottslingar.
Jag svischar sällan förbi, men tack för fördomen.Har du inte sett det då du svischat förbi?
Det finns länkat tidigare i tråden till hur klungkörning för det mesta sker, samt så har jag i annat inlägg angivit typiska hastigheter.
Allt det här är redan avklarat tidigare i tråden. Kör du om annan trafikant med 2cm avstånd oavsett hastighet så är du inte lämpad att inneha körkort imo.Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara 2 cm, även om det kanske skulle vara tillräckligt just den gången. Tanken är väl att man inte ska oroa eller skrämma den man kör om.
Allt det här är redan avklarat tidigare i tråden. Kör du om annan trafikant med 2cm avstånd oavsett hastighet så är du inte lämpad att inneha körkort imo.
Det kom med på ett hörn
Ja, det är klart att man får ligga på rad. Det är också ganska lätt att köra om, om man sänker farten till 10-15 mer än cyklisterna och håller nära mittlinjen.
Men du är inne på ett intressant område där du förutsätter att cyklister får lov att träna i klunga, bara för att det vore osmidigt att ligga på rad. Varför måste det vara så? Vad är det som gör att cyklister kan välja ett alternativ som bryter mot lagen? Rallyförare får inte träna på allmän väg bara för att deras sport kräver högre fart än tillåten.
Jag är också medveten om att vi alla bryter mot lagar hit och dit för att det är smidigare, men jag skulle aldrig få för mig att påstå att det är min rätt att göra det. Det är det jag reagerar på i tråden när bilister utmålas som "cykelhatare" som inskränker klungcyklisters rätt att ligga i klunga när det bevisligen inte är tillåtet att ligga hack i häl.