Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Hmmm, nog vore det intressant att se reaktionerna från bakomvarande bilister om en grupp på säg 20 cyklister gav sig ut på en typisk 70-väg (utan GC-bana), helt undvek alla typer av klungkörning och istället strikt höll på tresekundersregeln.

Hur kul vore det att försöka köra om en 600m lång karavan av cyklar på en 6m bred väg?

Man måste inte köra om alla i samma omkörning, som omkörande bilist kan man t ex lägga sig mellan cyklist 12 och 13 om förhållanden endast medger omkörning av 7 cyklister inledningsvis. Man kan blanda fordonstyper i en kö och köra om flera cyklister senare.


/Patrik
 
Man måste inte köra om alla i samma omkörning, som omkörande bilist kan man t ex lägga sig mellan cyklist 12 och 13 om förhållanden endast medger omkörning av 7 cyklister inledningsvis. Man kan blanda fordonstyper i en kö och köra om flera cyklister senare.
Om du får möte hela tiden då, så att du bara hinner om en eller ett par cyklister åt gången?
Jag skulle inte vilja utsätta mina medtrafikanter i bil för sådan cykelkörning.

Hur läste du mitt inlägg egentligen....
....även om det kanske skulle vara tillräckligt just den gången...
Finns inga såna gånger. punkt.

...när det bevisligen inte är tillåtet att ligga hack i häl
Sannolikt gör de flesta cyklister en bedömning vad som är säkert avstånd, precis som de flesta gör när vi kör bil. Har man inte kört i klunga måste det vara svårt att förstå vilka marginaler som finns.
Det är ju inte så att man låter allt förnuft blåsa i väg i fartvinden bara för att man sätter sig på en sadel.
Även om ni verkar tro det:)



Tanken är väl att man inte ska oroa eller skrämma den man kör om.
Nej, det är inte tanken även om den är fin. Tanken är att man inte ska kunna skada den man kör om. Trafikförordningen 3 Kap 32 §
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om du får möte hela tiden då, så att du bara hinner om en eller ett par cyklister åt gången?
Jag skulle inte vilja utsätta mina medtrafikanter i bil för sådan cykelkörning.



Finns inga såna gånger. punkt.


Sannolikt gör de flesta cyklister en bedömning vad som är säkert avstånd, precis som de flesta gör när vi kör bil. Har man inte kört i klunga måste det vara svårt att förstå vilka marginaler som finns.
Det är ju inte så att man låter allt förnuft blåsa i väg i fartvinden bara för att man sätter sig på en sadel.
Även om ni verkar tro det:)




Nej, det är inte tanken. Tanken är att man inte ska kunna skada den man kör om. Trafikförordningen 3 Kap 32 §
En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

Om vi tittar i §38 så kanske cyklister i situationen ovan borde stanna och släppa förbi, på samma sätt som traktorer bör enligt:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

Fetstilen är tillagd av mej. Jag har sett bönder på 2-1väg (ej motortrafikled) köra in traktorn på en parkeringsficka och släpper förbi snabbare biltrafik. Har även sett husvagnsekipage göra liknande men inte lika ofta.

Antar att det nu blir en diskussion om vad ordet "sakta" är...

/Patrik
 
Han bör nog inte köra bil alls om han "straffar" andra och agerar privatpolis. Inte sunt. Säker på att det inte är du själv?

Aha en 'hobbypsykolog' på väg ;-).

Nä, personen ifråga bor ute i en by till vilken ein 5 -7 km paralell cykelväg finns, i stort sett utan risk för barnvagn eller hundar. Ett av de ganska få ställen där jag klart kan säga att cyckelvägen är det definift bättre alternativet.

Det jag snarare ville påpeka är faran av att du råkar ut för en privatpolis.

Jag tror det fanns en kampanj med en slogen "Barn är mjuka bilar är hårda". Som tidigare nämnts gäller det nog även träningscyklister.

Var ligger störst risken , 40 - 50 kmh med en klunga på en cykelväg eller på en bilväg? I många fall är bilvägen defitivt den bättre varianten men inte alltid,
 
Fetstilen är tillagd av mej. Jag har sett bönder på 2-1väg (ej motortrafikled) köra in traktorn på en parkeringsficka och släpper förbi snabbare biltrafik. Har även sett husvagnsekipage göra liknande men inte lika ofta.
Så då är det ok för dig att ligga i 30 bakom första cyklist tills han når första p-plats där han håller av.
Du kör upp till nästa cyklist och ligger igen i 30 till han i sin tur når nästa p-plats och håller av. osv. osv. osv.
Hur många kilometer är det mellan 20 p-platser i värsta fallet i det här tänkta scenariet?
10km? Då tar det dig bara 20 minuter att köra om.
Jag gillar idén dock:)
 
Senast ändrad:
Det jag menade i mitt inlägg var att även om 2 cm bevisligen är "tillräckligt" för att köra förbi, så är nog meningen med stycket att man ska hålla ut ordentligt. Långt mycket mer än 2cm, 2 dm och 50 cm... Eller hur?
Meningen med lagarna är inte att man ska läsa dem bokstavligen och leta kryphål, utan att förstå syftet med texten. Syftet med "tillräckligt" är att ingen olycka ska ske. Syftet med "anpassat avstånd" är att du ska kunna stanna för oförutsedda hinder.

Sen hurvida du tycker att du har läget under kontroll i en klunga kan du tro vad du vill om. Jag är ganska säker på att du inte har en chans att stanna om du ligger närmre än två meter om cykeln framför trillar eller behöver tvärnita vid 30km/h. Det är väldigt enkel matematik och fakta bakom det.
Jag har faktiskt till och med sett en vän bli påkörd av en annan cyklist just i det här sammanhanget. Hastighet runt 20km/h och avstånd runt 1 meter.

Citat Tango:
"Man måste inte köra om alla i samma omkörning, som omkörande bilist kan man t ex lägga sig mellan cyklist 12 och 13 om förhållanden endast medger omkörning av 7 cyklister inledningsvis. Man kan blanda fordonstyper i en kö och köra om flera cyklister senare."

Tango hade ett väldigt fint förslag. Att köra om 2-3 cyklister i taget är inte speciellt omständigt. Blir ju också mer plats över på vägbanan i sided :)
 
Nä, personen ifråga bor ute i en by till vilken ein 5 -7 km paralell cykelväg finns, i stort sett utan risk för barnvagn eller hundar. Ett av de ganska få ställen där jag klart kan säga att cyckelvägen är det definift bättre alternativet.
Men hur kan din bekante veta vart cyklisterna ska? De kanske körde upp på vägen i förra korsningen och ska svänga i nästa korsning?
Och hur vet han att cyklisterna visste om cykelvägen när de körde upp på bilvägen?

Det jag snarare ville påpeka är faran av att du råkar ut för en privatpolis.

Jag tror det fanns en kampanj med en slogen "Barn är mjuka bilar är hårda". Som tidigare nämnts gäller det nog även träningscyklister.

Var ligger störst risken , 40 - 50 kmh med en klunga på en cykelväg eller på en bilväg? I många fall är bilvägen defitivt den bättre varianten men inte alltid,
(Jag citerar hela inlägget då jag tyckte det var bra)
 
Man måste inte köra om alla i samma omkörning, som omkörande bilist kan man t ex lägga sig mellan cyklist 12 och 13 om förhållanden endast medger omkörning av 7 cyklister inledningsvis. Man kan blanda fordonstyper i en kö och köra om flera cyklister senare.


/Patrik

Visst kan du det! Men nog vore det avsevärt med besvär än att köra om tjugo enskilda cyklister än en sammanhållen klunga, trafikparagrafer åsido?
 
Visst kan du det! Men nog vore det avsevärt med besvär än att köra om tjugo enskilda cyklister än en sammanhållen klunga, trafikparagrafer åsido?

Tjugo cyklister på enkelled som håller till höger på bred vägrenen (eller på en separat cykelbana) skulle jag troligen med bil kunna passera i bil-körfält utan nämnvärt besvär. Det enda som krävs då är nog att jag är lite extra observant om någon cyklist skulle vingla till, hålla lite till vänster i mitt körfält och lite höjd bromsberedskap.
Jag ogillar att vara i mötande körfält pga konsekvensen av en frontalkrock med annan bil.

Och vi har i börjat av tråden diskutera kort resp bred omkörning och jag tror vi tycker olika där.
Bäst är den omkörning som sker med separata körfält - t ex tvåfilig motorväg.

/Patrik
 
Så då är det ok för dig att ligga i 30 bakom första cyklist tills han når första p-plats där han håller av.
Du kör upp till nästa cyklist och ligger igen i 30 till han i sin tur når nästa p-plats och håller av. osv. osv. osv.
Hur många kilometer är det mellan 20 p-platser i värsta fallet i det här tänkta scenariet?
10km? Då tar det dig bara 20 minuter att köra om.
Jag gillar idén dock:)

Det kanske ryms mer än en cykel per parkeringsplats/avfart/annan lämplig plats att stanna på?

Om det är smal väg så blir jag hellre förbisläppt efter 10km än att ligga bakom ändå tills vi väljer olika väg (givet att det är för smalt/trafikerat/för tät mötande trafik för en säker omkörning).

/Patrik
 
Det är inte bra med folk som blir så upprörda eller störda att de gör konstiga saker som att prejas, bromsa, vinka, tutar osv. Inte så moget beteende. Det är bättre att han bara kör om och tänker på något annat. La sig din kompis helt i vägen eller kunde cyklisten hålla egen fart i vägrenen? Om inte så var det rätt sjukt beteende enligt min åsikt. Ser en del sådana tokerier här i Stockholm. Det var värre när jag körde mycket bil.


Aha en 'hobbypsykolog' på väg ;-).

Nä, personen ifråga bor ute i en by till vilken ein 5 -7 km paralell cykelväg finns, i stort sett utan risk för barnvagn eller hundar. Ett av de ganska få ställen där jag klart kan säga att cyckelvägen är det definift bättre alternativet.

Det jag snarare ville påpeka är faran av att du råkar ut för en privatpolis.

Jag tror det fanns en kampanj med en slogen "Barn är mjuka bilar är hårda". Som tidigare nämnts gäller det nog även träningscyklister.

Var ligger störst risken , 40 - 50 kmh med en klunga på en cykelväg eller på en bilväg? I många fall är bilvägen defitivt den bättre varianten men inte alltid,
 
Det kanske ryms mer än en cykel per parkeringsplats/avfart/annan lämplig plats att stanna på?
Men då förutsätter du att cyklisterna ska hålla reda på vad som händer långt bakom sig, 2 eller fler fordon/cyklar kanske 30-40 m bort. Gör du det i din bil? Eller kommer en del av vägskatten att gå till kom-radios till cyklisterna? ;)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips