Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Inte för att jag förstår vad alla dessa hypotetiska "men om det var så här då!"-scenarion eller "om det skedde mer olyckor så då jäklar skulle svångremmen dras åt"-tyckanden ska bevisa...
Oavsett hur många scenarion du räknar upp, så har vi de där förretliga NÄR:en i paragraferna som jag stöder mig på. De saknas i paragraferna för bil-/mctrafik!

Vi har den trafiksituation vi har, och vi har de lagar som gäller nu.
Det är även konstaterat att polis/domstolar struntar i de här frågorna.

För vem är det här då ett problem? Jo, för vissa bilister som anser att de blir hindrade då de ska fram så fort som möjligt i sina bilar.

Så min nästa fråga blir - hur många minuter totalt per år blir ni hindrade för att det är cyklister på vägen vid olika tillfällen som inte cyklar som ni tycker att de ska?

Jag skulle tro att för min del så rör det sig om ett par minuter - per år! som jag blir hindrad av cyklister som kör i klunga eller som cyklar på vägen fast det finns cykelväg.
Det motsvarar ungefär den tidsförlust andra bilister orsakar mig för att de inte kör som jag kan tycka att de borde, VARJE gång jag åker bil till jobbet.
Anser du att den frågan ens är viktig? Den viktiga frågan är väl antalet farliga trafiksituationer som uppstår?
 
GC-banor är sällan sammanhängande som vägar så förutom farligheten med snabba cyklister kontra gående, större delta, så går det rent praktiskt dåligt att träna om man kommer till korsningar osv. hela tiden. Om du fick bestämma skulle vi troligen inte ha någon som cykelsportar i Sverige. Det känns dock som att vi upprepar oss hela tiden. Jag tror tyvärr att du får leva med cyklister på landsvägarna. http://www.svenskcykling.se/category/cykelbranschen/

Du har fortfarande inte förklarat hur eller om du tänker...


Inte för att jag förstår vad alla dessa hypotetiska "men om det var så här då!"-scenarion eller "om det skedde mer olyckor så då jäklar skulle svångremmen dras åt"-tyckanden ska bevisa...
Oavsett hur många scenarion du räknar upp, så har vi de där förretliga NÄR:en i paragraferna som jag stöder mig på. De saknas i paragraferna för bil-/mctrafik!

Vi har den trafiksituation vi har, och vi har de lagar som gäller nu.
Det är även konstaterat att polis/domstolar struntar i de här frågorna.

För vem är det här då ett problem? Jo, för vissa bilister som anser att de blir hindrade då de ska fram så fort som möjligt i sina bilar.

Så min nästa fråga blir - hur många minuter totalt per år blir ni hindrade för att det är cyklister på vägen vid olika tillfällen som inte cyklar som ni tycker att de ska?

Jag skulle tro att för min del så rör det sig om ett par minuter - per år! som jag blir hindrad av cyklister som kör i klunga eller som cyklar på vägen fast det finns cykelväg.
Det motsvarar ungefär den tidsförlust andra bilister orsakar mig för att de inte kör som jag kan tycka att de borde, VARJE gång jag åker bil till jobbet.

Jag blir inte heller misshandlad särskilt många minuter per år. Ska jag därför acceptera om jag skulle råka ut för det?
 
Jag undrar också hur många ggr ni som är så till er över detta spenderar i kö bakom cykelklungor egentligen? För mig händer i regel ingen gång per år men när jag körde motorcykel på samma vägar som cyklisterna gillar så blev det oftare. Jag unnar dem träningen och glädjen. Ev. grumpy gubbar får nog vänja sig att det blir lite vanligare med elitmotionärer som kör i klunga i och med att cykling boomar och är på modet just nu.

Anser du att den frågan är viktig? Den viktiga frågan är väl antalet farliga trafiksituationer som uppstår?
 
Anser du att den frågan ens är viktig? Den viktiga frågan är väl antalet farliga trafiksituationer som uppstår?
0 för min del. Har kört bil i 25 år.
Edit: Farliga trafiksituationer? För att upphinnande fordon bryter mot
-Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon?
-Vid omkörning ej lämnat betryggande avstånd i sidled?

Svara gärna på min fråga.

Jag blir inte heller misshandlad särskilt många minuter per år. Ska jag därför acceptera om jag skulle råka ut för det?
Finns inga NÄR i paragraferna som reglerar misshandel. Om du inte accepterar det borde du väl lobba hos politiker, och inte skriva här?
Svara gärna på min fråga.
 
Senast ändrad:
Jag blir inte heller misshandlad särskilt många minuter per år. Ska jag därför acceptera om jag skulle råka ut för det?

Jag förstår att det måste vara tungt att se cyklister på vägen om du jämför det med att bli misshandlad.

Ska du göra jämförelser med relevans så försök ta brott med samma straffsats.
Lite hjälp - Jag blir inte heller utsatt för rödljusgående fotgängare särskilt många minuter per år. Ska jag därför acceptera om jag skulle råka ut för det?

:)
 
Jag undrar också hur många ggr ni som är så till er över detta spenderar i kö bakom cykelklungor egentligen?... Ev. grumpy gubbar får nog vänja sig att det blir lite vanligare med elitmotionärer som kör i klunga i och med att cykling boomar och är på modet just nu.

Fast det är väl ganska irrelevant, eller hur? Bara för att det händer relativt sällan betyder det inte att det är lagligt eller lämpligt. Så länge allt går bra är det väl frid och fröjd, men när "cyklisterna" påstår att det är deras rätt att köra i klunga på allmän väg så är det väl inte konstigt att det får motstånd.
Blir det fler cykelklungor så kanske också cyklisterna får vänja sig vid att en och annan poliskontroll kommer ivägen.

Problemet är ju knappast EN cyklist längs väggrenen, och det tråden handlar om är ju klungor.
Trillar en i en klunga som ligger tätt så hamnar det ganska lätt cyklister över hela körfältet och det är ju inte så lyckat. Bevisligen är det 1000 kr böter på sådant beteende, och därmed olagligt. Vad problemet? Det ÄR olagligt att cykla i klunga.

Det som fortfarande är en fråga för mig är hur man vågar "mopsa" som oskyddad trafikant. Varför bara inte skita i det eller välja tidpunkter och vägar med låg trafik! Hade ni släpp ut era barn i klungor på vägarna?
 
Finns inga NÄR i paragraferna som reglerar misshandel. Om du inte accepterar det borde du väl lobba hos politiker, och inte skriva här?

Nu förstår jag inte ens vad du skriver... NÄR? Vad försöker du säga?

Svara gärna på min fråga.

Jag kan inte se att du ställt någon fråga riktad till mig. Vilken skulle det i så fall vara?

Jag blir inte heller utsatt för rödljusgående fotgängare särskilt många minuter per år. Ska jag därför acceptera om jag skulle råka ut för det?

Gör du det? Eller anser du att fotgängarna utövar ett felaktigt beteende?
 
0 för min del. Har kört bil i 25 år.
Edit: Farliga trafiksituationer? För att upphinnande fordon bryter mot
-Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon?
-Vid omkörning ej lämnat betryggande avstånd i sidled?

Svara gärna på min fråga.


Finns inga NÄR i paragraferna som reglerar misshandel. Om du inte accepterar det borde du väl lobba hos politiker, och inte skriva här?
Svara gärna på min fråga.

Jag är inne på samma linje som Brauer och Patrik_L - anser inte att just tiden bakom en klunga är av relevans för sammanhanget. Inte heller jag anser jag att min förmodade väntetid i bil är det viktigaste - inte heller det som bekymrar mig. Avvaktar därför min utveckling av mitt tidigare svar då det kan bli grötigt annars.

Men för att svara på din fråga ändock: 0-5 min/ år. Hoppas du har en poäng med den :)
 
Inte för att jag förstår vad alla dessa hypotetiska "men om det var så här då!"-scenarion eller "om det skedde mer olyckor så då jäklar skulle svångremmen dras åt"-tyckanden ska bevisa...
Oavsett hur många scenarion du räknar upp, så har vi de där förretliga NÄR:en i paragraferna som jag stöder mig på. De saknas i paragraferna för bil-/mctrafik!

Vi har den trafiksituation vi har, och vi har de lagar som gäller nu.
Det är även konstaterat att polis/domstolar struntar i de här frågorna.

För vem är det här då ett problem? Jo, för vissa bilister som anser att de blir hindrade då de ska fram så fort som möjligt i sina bilar.

Så min nästa fråga blir - hur många minuter totalt per år blir ni hindrade för att det är cyklister på vägen vid olika tillfällen som inte cyklar som ni tycker att de ska?

Jag skulle tro att för min del så rör det sig om ett par minuter - per år! som jag blir hindrad av cyklister som kör i klunga eller som cyklar på vägen fast det finns cykelväg.
Det motsvarar ungefär den tidsförlust andra bilister orsakar mig för att de inte kör som jag kan tycka att de borde, VARJE gång jag åker bil till jobbet.

Det är inte primärt en eventuell tidsförlust som jag oroar mig för - det är om jag skulle hamna bakom en klunga cyklister och jag vill för allt i världen inte att det ska hända en olycka - därför vill jag förstå hur klung-cyklister resonerar.
Vad händer om jag i bil ligger kvar bakom cyklistklungan jag hunnit upp och bilen bakom mig får för sig att köra om oss alla. Är jag medvållande till en eventuell olycka, juridiskt troligen inte men kanske moraliskt?

/Patrik, som ibland använder ljustuta eller signalhorn för att undvika olyckor då med-bilister gör fel
Det som kostar mig mest onödig väntetid i trafken är nog undlåtande att använda blinkers ut ur cirkulationsplats, ibland blir man stående på väg in och vet inte om bilarna som kommer ska av före eller förbi min infart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.