Dirt skivbroms problem

Jag köpte nyss min Dirt och skiv bromsen låter vädigt mycket.

Behlöver man bara köra in den eller är det nått fel på den ?

Kolla först att hjulet sitter helt perfekt vilket det säkert gör! Men sen kanske du måste justera bromskalipern så att den sitter helt perfekt mot skivan(alltså inte det minsta snett)

/Janne

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Finns

en gammal tråd om hur man justerar skivbromsoket. I princip så lossar du rätt skruvar lite och nyper med handtaget så att beläggen ligger dikt an och parallellt med skivan. Skruva åt skruvarna och därefter bör det funka. Men det är lite olika angående monteringen sök på tnt och skivbroms.

Thure

en gammal tråd om hur man justerar skivbromsoket. I princip så lossar du rätt skruvar lite och nyper med handtaget så att beläggen ligger dikt an och parallellt med skivan. Skruva åt skruvarna och därefter bör det funka. Men det är lite olika angående monteringen sök på tnt och skivbroms.

Thure
Vilka Skruvar är rätt skruvar hehe ? :$

Om du har

rätt skruvar så sitter de i ovala hål så att det finns justermån för att kunna få beläggen parallella med skivan (och med lika mycket spel åt bägge hållen om det är hydrauliska bromsar).

Thure

Nu rör sej ena skivan när jag bromsar inte bra va !?
Men jag har fixat den fram så den är perfekt med det år bara inte med bak hjulet !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips