Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!!

Hej!

Jag är en Industridesignstudent på Ingvar Kamprad Design Center i Lund. Just nu håller vi på med ett projekt där vi ska göra en produkt som huvudsakligen ska användas när den är i rörelse. Köparen och huvudanvändaren ska vara en vuxen, måtten får inte överstiga 1,5 m².

Jag har bestämt mig för att undersöka vuxna som tar med sig sina barn i bärstolar när dom åker skidor, dvs att jag vill veta om så mycket som möjligt runt detta temat. Vad tänker ni som gör det, hur reagerar andra runt omkring er, har det hänt nåt nån gång, känner ni er utsatta i backen eller känner ni er ändå relativt säkra? Vilka sorters bärstolar använder ni som har med era bebisar/ barn? Använder ni extra hjälmar? Vilka åsikter finns det, vissa kanske inte tycker det är farligare än att cykla med sitt barn? Hade ni som är osäkra kanske tagit med er era barn om det hade funnit nån säkrare lösning, kanske någon där barnet sitter i en pulka/ släde- liknande grej? Jag vill inte snöa in mig på en lösning, utan är öppen för alla olika idéer och förslag!

Faktum är att folk tar med sig sina barn i bärstolar när dom åker skidor, så att oavsett om jag tycker man borde göra det eller inte så kan man ju alltid försöka komma på bättre och säkrare lösningar.

Eller finns det kanske nåt annat behov i backarna för små barn? Tänk på att det ska vara en produkt som huvudsakligen ska användas när den är i rörelse!

Jag är verkligen jättetacksam för alla svar som jag får, jag måste samla så mycket information som möjligt!


P.S. Dom som vill får mer än gärna fylla i den bifogade PDFen!
 

Bilagor

  • Questionnaire.pdf
    226.8 KB · Visningar: 298
Tja

Det är väl mest en fråga om lämplig strafftid 6 månader (öppen anstalt) och kanske 12-24 månader (sluten anstalt) om man är så dum, att man gör om det

Hans Friedel
 
Håller med Hasse.

Om man "säkert" skall åka utför med barn i bärstol bli det till att glida ner i gröna backar. Meningslöst eftersom syftet att ha med barnet på ryggen är att få egen åkupplevelse trots att ettåringen är med. Vill man ge barnet åkupplevelse är pulkabacken bättre. Och i svårare backar är det vårdslöst. Har jag heller aldrig sett någon göra. Dessutom är det ganska kallt att sitta still i kyla och fartvind. Griniga, kalla barn utlovas!

Riktigt små barn packas ner i pulka och ut i längdspåret. Somnar inom 20 min. I backen får man turas om att passa barn och åka. Från två-tre år kan de börja i barnbacken med sele. Från 5-6 år kör de hela dagen och i blå/röda backar.

Tycker du verkar lösa ett ickeproblem. Du måste fundera över syftet med att ha med barnen ut i backen. Och för vems skull. Vilka upplevelser vill man ge barnet? Skall barnet med som ett kolli på de vuxnas premisser eller skall vi vuxna anpassa aktiviteterna efter barnets utvecklingsnivå? För min del är det klart det sista. Bara att glömma röda och svarta backar på några år, turas om att åka eller ta med far/morföräldrar till fjällen.
 
Förbjudet?

Det är väl förbud mot att åka med bärstol&barn i de flesta svenska skidanläggningar? Vet att det är det i Skistars anläggningar åtminstone (vilket då täcker in majoriteten).

MVH / Calle
 
Min karriär inleddes i bärstol på mina föräldrars ryggar. Hade ingen aning om att det var ett så kontroversiellt ämne även om jag kan se riskerna. Man kanske ska avhålla sig från tätbefolkade pister och större klipphopp.

Sele ställer jag mig väldigt tveksam till, det låter farligt att lära barn att någon annan håller ner farten åt dem? Det går alldeles utmärkt att åka på egen hand under uppsikt i en barnbacke i den åldern.
 
Senast ändrad:
Att åka med barn på ryggen är väl synnerligen tveksamt men om du nu skall uppfinna en sådan så kan jag väl tänka mig att den skall ha skydd som gör att ben och armar inte kommer i kläm om den som har bärstolen på sig ramlar på sidan. Det bör även finnas en riktigt bra stödkrage för nacken och lämpligt vindskydd för ansiktet på den lille.

Beträffande sele vid skidåkning så är det ett riktigt bra hjälpmedel att få barnen att släppa på lite. Det är ju mycket svårare at kontrollera skidorna i mycket låg fart jämfört med lite lagom. man tar bort ett orosmoment för dem genom att hjälpa dem att bromsa om det behövs i en brant. redan efter någon dag kan man glida upp bredvid dem och åka tillsammans. De har ett gott självfortroende, men VET att det finns räddning om det skulle skena. en sista grejen med selen är att man åker bredvid varandra i en brant och sedan kör en övning där dom skall stanna helt och sedan släppa på igen om vartannat. Man börjar alltså med selens remmar dubbla, men sedan kopplar man loss den ena och kör med enkelt dubbelt så lång rem som man har som ett lasso i handen. Den här varianten har jag lärt mig av en god vän som är skidlärare ach använt både på mina egna barn och hjälp till med bakantas barn och det är utan tvekan den snabbaste metoden att få barnen att våga åka för egen maskin. För när de är små handlar det oftast om att ha självförtroende i lagom dos då den kroppsliga inlärningen, som behövs för att stå på ett par skidor och på egen hand experimentera och ta sig runt i ett pistsystem, går otroligt fort. Det är dock ingen ide att använda selen innan barnet lärt sig att stå och ha någorlunda kontroll på skidorna först. Så en dag vid "rullbandsbacken" blir det först.

OBS! Se till att du aldrig åker rakt bakom ditt barn om de trillar framför dig måste du kunna åka förbi lite innan du själv har fått stopp. Som med så mycket annat får man helt enkelt använda sunt förnuft.

Naturligtvis kan man ju uppnå allt detta i knattebacken på egen hand, men det tar mycket längre tid.
 
Jag har använt såväl bärstol (Norröna med egettillverkat huvudstöd för sömninga) som ryggsäck till barnen i backen, fungerar utmärkt men det är klart att man får välja sina risker och hur man tar dom. Jag vet inte om det är säkrare i pulkabacken (där skadade jag mig själv ibland som barn) och jag har haft större oro för barnen där än på ryggen i skidbacken, i form av verkliga olyckstillbud. Likaså barnbackarna är ibland mer utsatta för nybörjare som inte kan väja eller stoppa än de riktiga backarna.

Jag föredrar ryggsäck (Klättermusens med barnsits-insatsen har jag använt) eftersom den garanterat ger vindskydd och värmen hålls bra. Så min rekommendation är att ha ett vindskydd som ger en "värmande" luftspalt samt att ha ett mjukt stöd för kinderna så att barnen kan somna utan att tappa huvudet med "gamnacke".

Jag körde med barnen på ryggen tills dom var ca 2-3 år, därefter blandat med sele och mellan benen tills dom körde själva. Jag åkte helst i de brantare backarna för att skydda mina egna knän och barnen. I de flackare backarna fastnar skidan om den skär och man vrider sönder knät samtidigt som man faller i hela sin längd. De fulare knäskadorna uppstår inte sällan i liftkön där man tappar balansen utan chans att få med sig skidan och med för liten kraft för att lösa ut bindningen, och så är det knäleden som är svagast. I brantare backar släpper skidan och man lägger sig mer på sidan i fallet. Jag åkte telisar, så med den hukande svängen blev höjden inte särskilt stor, och den extra vikten gör att det går stadigare. Dessutom så tog jag det förstås lugnt och var inte ute i alltför dåligt väder. Jag föll inte många gånger och barnen tyckte det var skoj att åka.

Att det skulle vara förbjudet har jag aldrig sett eller fått någon kommentar på. Nu var det 10 år sedan jag hade barnen på ryggen, men jag har varje år åkt i olika backar (mest Skistar) sedan dess och inte sett något förbud. Jag hittar inte heller något om det på Skistars hemsida där jag inte sällan kollat allt varje år så det verkar vara dåligt med info i så fall. Barnen i på ryggen är ju knappast en fara för andra? I Björkliden däremot verkar man ha bärstolar i skiduthyringen?
Det är ju inte heller förbjudet med barn i barnstolar på cykeln i trafiken vad jag vet, vilket borde vara ett likartat problem med att barnen tas med på ställen där olyckor kan tänkas inträffa utan egen skuld.
Jag kan ha förståelse för att vissa liftar kan vara svårare och kanske olämpliga även om jag inte haft några problem att klara det? Men backarna borde inte vara problemet, det stora problemet där är de (vuxna som barn) som kör störtlopp utan kontroll och hotar att ramma oskyldiga som de hinner upp i backen.

Mitt förslag är att du funderar på en barnsits-insats till ryggsäckar (KM har nog slutat tillverka) som kan användas med vanliga säckar för skidåkning, vandring, osv. Jag tror inte att det finns idag (annat än som gör det själv av plasthink).
 
Senast ändrad:
För vem?

Ett problem som borde vara strukit innan tangetbordet!
Jag har en klasskamrat som är gift med en barnläkare, hon hävdar ofta att det borde vara körkort på att bli förälder....efter att ha hör henne berätta ett litet tag om onödigt skadade barn pga olämpliga vårdnadshavare! Blir det lätt att tappa aptiten. Nog.
När dottern var före egna skidåldern åkte hon med på tur, instoppad i sittsele, sovsäck utanpå och ytterst hög ryggsäck, på tur, blev det nedförsbackar, gick jag på tvären nerför.
Åka kunde jag inte tänka mig.
När hon fick egna skidor, i treårsåldern blev det till att klä på sig så att man stog ut med tempot.
Från femårsåldern gick hon i skidskola och åkte fritt i backarna, i år blir det visst minst fem snöresor.
När man formulerar problem är det alltid bra att tänka till innan man låter läpparna avslöja ens ego, numera är det enterknappen som sitter för nära skrivklådan......
 
Svar

Först och främst vill jag bara tacka alla som har skrivit för eran kritik/ era förslag och kommentarer. Som sagt, allting ni skriver är värdefullt i min undersökning, även kommentarer som --> "hassex" eller --> "seobserver". Jag tänkte nu svara/ kommentera/ ställa frågor angående era inlägg, därför att det finns ett par saker som jag skulle vilja få sagt eller som jag vill veta.

--> "hassex"/ Hans Friedel:
Kan du förklara närmare varför man är dum om man gör det? Har du själv barn? Kan du åka skidor/ snowboard? Varför ska inte den som tar med sig sitt barn i en cykelstol straffas lika hårt? Han utsätter sitt barn ju för en nästan ännu värre fara (under en mycket längre period dessutom) än den som tar med sig sitt barn i backen under kanske 1-3 veckor om året? Eller håller du inte med mig? Kan det bero på att det finns en accepterad och testad produkt som används? Jag menar både barnen som sitter i bärstol och barnen som sitter i cykelstol använder ju hjälm, båda barnen utsätts för fartvind, och dessutom är nackskyddet oftast bra mycket bättre i en bärstol än på cykelstolar.

P.S. Eftersom bärstolarna och cykelstolarna tåler lika mycket vikt (upp till ca. 20 kg) är barnen som de är lämpade för ungefär lika gamla.


--> ”Anders V”:
Tanken är att användarna ska vara antingen ensamstående föräldrar eller föräldrar som har fler barn än ett. Har dom då ett annat barn, som kan åka lite försiktigt själv, är det ju klart att man kanske inte direkt väljer dom brantaste och mest isiga svarta backarna. Lite sunt vett får man nog ha, och det skulle stå med i rekommendationerna. Om jag fick välja mellan att ge mitt ena barn (som för övrigt älskar snö och skidåkning) chansen att få åka skidor på sitt sportlov och bli bättre på det eller att skippa lovet bara för att man har ett lite mindre barn att tänka på, så skulle jag nog välja det första. Dessutom är frisk luft och motion bra för alla barn!
Sen är det ju inte heller tänkt att man ska åka i timmar, för det första orkar inte det lite äldra barnet med det, och för det andra rekommenderas det inte att ha det yngre barnet sittandes för länge i bärstolen då det måste avlastas då och då.
Självklart skulle min lösning ha ett ordentligt vindskydd, det är ju precis det allt går ut på- att det inte finns på dagens bärstolar och att de därför inte är lämpade för skidåkning. Jag har läst att barn har kvävts till döds p.g.a. att de sägs ha en reflex: när man blåser dem i ansiktet så stänger de igen, precis som om det skulle drunkna. Men ändå finns det många som använder dagens bärstolar i backen, och det hade jag nog inte heller gjort om jag hade vetat det ^^.
åka pulka kan man väl göra ändå?
Dessutom har jag hört av folk som själva har suttit på deras föräldrars ryggar när de var små att de älskade det och satt där uppe och tjoade hela tiden!
Att jag löser ett icke- problem håller jag inte riktigt med om, för jag har själv åkt skidor sen jag var sex, och ofta sett folk som har med sig sina barn på ryggen. Men jag tar till mig dina kommentarer och ska fundera vidare på syftet med att ha med barnen i backen.


--> ghostface”/ Calle:
Jag har verkligen försökt hitta något som säger att det är förbjudet att åka med bärstol&barn i backen, men har hittills inte kunnat hitta nåt, så om du har en källa får du mer än gärna skicka den till mig!

P.S. Se även kommentarerna till ”Spikbjörn” längre ner!


-->Perkabolo”:
Jag visste väl att det fanns dom som har upplevt detta själva! Och jag har faktiskt hittat gamla foton på barn som har suttit på ryggar i backen- i helt vanliga ryggsäckar! Ser lagom mysigt och säkert ut. Eftersom du är den enda här som själv har upplevt det- finns det nåt mer du skulle kunna säga om det? Vet du hur dina föräldrar resonerade? Tänkte de över huvud taget så mycket på de olika ”riskerna” som de enligt vissa tog? Eller var det inte lika kontroversiellt förr i tiden som det är idag? Skulle du själv göra det om det fanns en godkänd lösning? Du har i alla fall rätt i att man ska vara försiktig i backen!


--> ”BOBen”:
Först och främst- varför tycker du att det är tveksamt??
Ja, den ska definitivt skydda ben och armar så att dessa inte kan fastna nånstans och såklart måste den även skydda hubudet och nacken. Det är ju det som är problemet med bärstolarna idag; att om en vuxen skulle ramla baklänges så finns det inget som tar emot så att inte hela tyngden hamnar på barnet. Som jag nämde tidigare är ett vindskydd ett klar måste.
Du nämner även att ”få barnen att våga åka för egen maskin. För när de är små handlar det oftast om att ha självförtroende i lagom dos då den kroppsliga inlärningen, som behövs för att stå på ett par skidor och på egen hand experimentera och ta sig runt i ett pistsystem, går otroligt fort.” Du tror du inte att det skulle hjälpa att sitta på ryggen redan som liten och få uppleva skidåkandet? Bara en fråga...

--> ”Spikbjörn”:
Först och främst: mycket bra argument! Second: äntligen en som har erfarenhet av bärstolar :D
Nej, vem säger att det är säkrare i pulkabacken? Risken för olyckor är ju faktiskt rätt så stor där med. Dessutom finns det ju faktiskt många mycket fina skogspister man kan välja också, där både småbarn och vuxna kan åka. Dom brukar för det mesta vara relativt breda och inte så ”traffikerade”.
Att du behövde tillverka ett eget huvudstöd visar bara att det faktiskt finns brister som behöver åtgärdas. Att barnen somnar vet jag, och det tyder ju också bara på att de trivs där uppe, eller har jag fel? De skulle väl knappast somna om de skulle känna sig otrygga?
Du sa att du körde med barnen på ryggen tills dom var ca 2-3 år, eftersom så många här har undrat varför man väljer att ta med sig barnen, vad skulle du svara på det? Var det för att du själv ville åka skidor eller för att du trodde att barnen skulle gilla det? (läs gärna mina tidigare kommentarer!)
Förresten mycket bra synpunkter på det där med branta/ flackare backarna, det är nåt jag inte har tänkt på tidigare. Att det faktiskt finns för- och nackdelar med vilken slags backe man väljer.
”Att det skulle vara förbjudet har jag aldrig sett eller fått någon kommentar på. Nu var det 10 år sedan jag hade barnen på ryggen, men jag har varje år åkt i olika backar (mest Skistar) sedan dess och inte sett något förbud. Jag hittar inte heller något om det på Skistars hemsida där jag inte sällan kollat allt varje år så det verkar vara dåligt med info i så fall. Barnen i på ryggen är ju knappast en fara för andra?” Nej, inte jag heller! Men det var ju nån som påpekade det innan, se ”ghostface”/ Calle. Men precis som du tycker jag att man i så fall borde skriva ut det på sidorna, jag menar oavsett om det nu är tillåtet eller inte! Sen syftar jag inte enbart på svenska backar, själv har jag åkt väldigt mycket i både de österrikiska och de italienska alperna samt i Tjeckien.
”I Björkliden däremot verkar man ha bärstolar i skiduthyringen?” Det måste jag kolla upp, har jag inte heller hört talas om än.
”Det är ju inte heller förbjudet med barn i barnstolar på cykeln i trafiken vad jag vet, vilket borde vara ett likartat problem med att barnen tas med på ställen där olyckor kan tänkas inträffa utan egen skuld.” Se kommentarerna till ”hassex”/ Hans Friedel.
Även det där med liftarna har jag tänkt på, min design måste ju kunna transporteras i de olika liftsystemen som finns. Det blir en utmaning, men en kul och mycket spännande sådan!
Tror du att en mycket lysande, typ ”varningsväst”- färg hade kunnat jhälpa till att visa att det sitter ett barn på ryggen? Kanske en varningstriangel och en bild på en bebis, eller text i stil med ”Baby on board”??
Det där med insats- om jag förstod det rätt så menade du att man skulle komma på nåt som man skulle kunna fästa i vanliga ryggsäckar? Hmm, jag hade snarare i så fall tänkt på nåt där man använde sig av vanliga barnstolar men att det finns ett ”skidskal” att sätta fast utanpå.. Men alla idéer är välkomna!


--> ”seobserver”:
Först och främst, du väljer själv att kalla det för ett ”problem”. Finns det ett problem så måste man väl kunna hitta en lösning, eller inte? För det andra får du mig att tänka på begreppet ”curlingföräldrar”, det har du väl säkert hört talas om? Det är barn som är ”överbeskyddade av sina föräldrar”.
Vad jag inte riktigt förstår är din negativa inställning, när du berättar att du själv har tagit med dig din dotter i en ryggsäck? Och att du väljer att kritisera andra som gör det genom att kalla det ”Ett problem som borde vara strukit innan tangetbordet”... Vad är det i min formulering som du tycker är ogenomtänkt??
Varför kunde du inte åka/ varför gick du på tvären? För att du var rädd eller för att du inte kunde? Obviously finns det ju dom som tycker det är superhärligt, se ”Spikbjörn”. Det är klart att alla inte kan tycka om det lika mycket, men man får väl testa sig fram? Det låter ju inte så bekvämt för din dotter, men det är bl.a. det som jag vill jobba på ju, att det ska bli bekvämt både för den vuxna bäraren och barnet.


Så, det var alla kommentarer och frågor för denna gången. Som sagt skulle jag bli mycket tacksam för respons!
 
Cykla innebär betydligt mindre risker än att åka skidor om man räknar per timmes aktivitet. Även om man är en duktig skidåkare själv så finns risken att andra människor gör misstag. Av den anledningen gissar jag Skistar har förbjudigt åkning med barn på ryggen.

Kör man omkull på cykeln så kommer man inte ramla bakåt och "krossa" barnet som man kan göra om man åker skidor.

Som sagt regeln om förbud säller bara Skistars anläggninagar (Sälen, Åre, Hemsedal, Trysil, Hammarby, Vemdalen) och inta alla SLAO´s.
http://www.skistar.com/salen/svenska/skidakning/sakerhet_i_backen/index.app

Håller helt med Hans Friedel, fast jag tycker straffet skulle vara tortyr ;-)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.