Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!!

clindh

Forumvärd
Låt mig citera Utsidans regler:
Enkäter, studentprojekt, marknadsundersökningar mm är inte tillåtna
Inlägg som riktar sig till en grupp medlemmar med syfte att rådfråga, samla åsikter och dylikt för annat bruk än rent privat intresse är inte heller tillåtna. Skicka istället sådant till redaktionen (se ovan) så kan vi kanske gör en notis.​
Nåväl - nu har ju diskussionen hunnit blomma ut och det är en intressant frågeställning för fler än bara dig, så vi ger OK till att tråden fortsätter.
 
Tack Christer, jag hade inte sett att den punkten fanns bland era regler. Jag välkomnar verkligen en reglering av alla enkäter/produktundersökningar/dyl. som tenderar att förpesta internetforum.

F.ö. tycker jag det är oansvarigt att bära sina barn på kroppen när man åker skidor utför. Vill man lära barnen åka skidor så går det nog enklare om man ställer dem på skidor, annars blir det ungefär som torrsim, minus simtagen. Fast plus en onödig risk.
 
Ojsan det blev visst väldigt personligt. Jag hoppas verkligen att du inte satsat hela familjeförmögenheten i detta projekt

Självklart har jag egna barn och åker skidor. Fast nu är det dom som väntar på mig. Det är arvingarna som brukar dyka upp i mitt fotoalbum här på utsidan.

Jag håller helt med Anders V och övriga den stora frågan är förstås varför

Att det desutom är förbjudet i Skistars backar kan ju ge en vink

Hans Friedel
 
okej, tack för länken! men om jag får påpeka nåt så står där "bärsele", vilket inte innebär "bärstol" egentligen. en bärsele bärs vanligtvis på magen (kan även bäras på ryggen), medans en bärstol endast kan användas på ryggen. sen om man klickar vidare på den lilla länken (http://www.slao.se/barnsele.asp) under texten får man fram det här:

Att åka med barnsele

- Med barn i sele på ryggen krävs att du är en duktig utförsåkare.
- Beakta risken för köldskador samt iaktta extra försiktighet vid
på- och avstigningar i släpliftar.
- I stollift får barnsele inte bäras på ryggen.
- Tänk på att även barnet ska ha hjälm.
- Lokala förbud kan förekomma.

Om jag förstår det rätt betyder detta att det ändå är tilllåtet?!
 
okej, tack för länken! men om jag får påpeka nåt så står där "bärsele", vilket inte innebär "bärstol" egentligen. en bärsele bärs vanligtvis på magen (kan även bäras på ryggen), medans en bärstol endast kan användas på ryggen. sen om man klickar vidare på den lilla länken (http://www.slao.se/barnsele.asp) under texten får man fram det här:

Att åka med barnsele

- Med barn i sele på ryggen krävs att du är en duktig utförsåkare.
- Beakta risken för köldskador samt iaktta extra försiktighet vid
på- och avstigningar i släpliftar.
- I stollift får barnsele inte bäras på ryggen.
- Tänk på att även barnet ska ha hjälm.
- Lokala förbud kan förekomma.

Om jag förstår det rätt betyder detta att det ändå är tilllåtet?!

Precis, det är tillåtet på vissa SLAO-anläggningar, men den store jätten Skistar har hårdare regler. Gissar att fler anläggningar än skistar värnar om barns säkerhet.
 
det krävs nog verkligen att föräldern är en gammal rutinerad skidåkare, som har alla tänkbara riskmoment i ryggmärgen och kan förutse dom innan dom dyker upp.

det finns mängder av riskmoment i en slalombacke, som iofs också kan skada vuxna rejält, men som defenitivt är näst intill livsfarliga för ett spädbarn.

en vårdslöst släppt bygel som svingar in i ryggsäcken.
någon som höjer upp en stav för att peka med
fipplande med stavar och skidor i sittliftar, som kan ramla ner
stenhårda ispartier i backen där barnet klämms mellan den ikull åkta vuxna och den stenhårda isen.
frostskador, snöblindhet, överhuvudtaget svårt att hålla koll på en liten som sitter på ryggen.

och den stora frågan är väl varför?
 
en vårdslöst släppt bygel som svingar in i ryggsäcken.
någon som höjer upp en stav för att peka med
fipplande med stavar och skidor i sittliftar, som kan ramla ner
stenhårda ispartier i backen där barnet klämms mellan den ikull åkta vuxna och den stenhårda isen.
frostskador, snöblindhet, överhuvudtaget svårt att hålla koll på en liten som sitter på ryggen.

En lagom utmanande uppgift för en student att försöka lösa...med snygg design dessutom:)
 
I backarna

Har jag själv blivit på och nerkörd av andra.
Tre av mina bekanta/vänner har blivit påkörda så att de behövt sjukhusvård, av längre slag. Benbrott och punkterade lungor.
En av dem hade ryggsäck efter en längre skidtur på sig när han blev nerkörd bakifrån. Kraften måste varit avsevärd. Bränsleflaskan som förvarades i ytterficka blev närapå tvådimensionell! Fotogenköket blev till skrot, en rf Thermos blev smalt oval. Själv fick han lårbenet och 6 revben brutna. Den påkörande avslutade kollisionen med att med en stav punktera min bekants ena lunga. Den påkörande bröt oxså revben och nån arm.
Att sätta ett barn mellan de här två i den här typen av olycka kunde slutat än värre. Min bekant åkte enligt egen uppgift sakta nerför en grön pist, han höll sig i kanten och sikten var mycket god den som körde på hade åkt i en svart pist och skulle inför bromsutrymmet, eller möjligheterna till en glüwein till,
men uppenbart körde han utan tillräcklig kontroll in i min bekant med god fart.
Den här typen av olyckor kan varje sjukvårdande instans inom upptagningsområdena redogöra för.
Det spelar ingen roll var skidbacken ligger.
En irakisk kirurg berättade en gång för mig att även i deras backar hade den dessa typer av olyckor, samt att barnprinsar med hög fart krossade sig själva.....dock inte nu under kriget....
Alla olyckor av den här sorten är i-landsproblem, men att introducera en oanade ny grupp i dess skaror verkar mer än lovligt fånigt. Tvi!
 
En av dem hade ryggsäck efter en längre skidtur på sig när han blev nerkörd bakifrån. Kraften måste varit avsevärd. Bränsleflaskan som förvarades i ytterficka blev närapå tvådimensionell! Fotogenköket blev till skrot, en rf Thermos blev smalt oval. Själv fick han lårbenet och 6 revben brutna. Den påkörande avslutade kollisionen med att med en stav punktera min bekants ena lunga. Den påkörande bröt oxså revben och nån arm.
Jisses amalia. Den som körde på måste haft gott om fart, ont om omdöme, och en rejäl (oförtjänt) tur eftersom din kamrat (och fältköket...) tog hela smällen. Mot sånt vet jag inte hur man skyddar sig, och då kanske jag borde börja lyssna mp3 i backen igen...
 
Hej,
Intressant diskusion och frågeställning.
Jag har själv testat att åka skidor med mina barn i bärsele men slutade ganska snart med det då jag insåg att säkerheten inte bara har att göra med mig som skidåkare, utan att risken till största del bestod i andra vårdslösa fartfantomer. -Jag ansåg risken allt för stor för att vara värd att ta. Bärselen fick användas i alla andra friluftssammanhang istället.
Hönsig? -Maybe..

Jag kommer just nu från Åre och där verkar inte vara något förbud. Faktum är att jag med mina egna erfarenheter brukar lägga märke till just skidåkare med barn på ryggen, och jag har aldrig sett så många som jag gjorde nu under påskhelgen. -I Åre..

Som produkt är det intressant om du lyckas bygga en säker "behållare" att ha barnet i. Hur ställer sig försäkringsbolag och liknande till barn på ryggen? Vad säger SLAO?
Jag kan tänka mig problemet kan vara att bygga en säker "stol" som samtidigt varken väger eller kostar för mycket.
Jag vet att om jag på den tiden det begav sig, hade hittat en bärsele som jag ansåg varit tillräckligt säker, skulle köpt den och nyttjat den mycket. För som många säger här uppe så brukar ungarna tycka att det är härligt att guppa runt på sina föräldrars ryggar.

/S.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.