Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!!

Har själv

åkt en del telisskidor utför med några av mina barn i bärstol. Undvek att åka i pist då jag inte litar på andra åkare i backen. Har dock åkt lite telis med barnen i famnen i en lättbacke och barnen tyckte det var jätteroligt att känna på rörelseglädjen i skidsvängar.

När min äldsta dotter var 1,5 år var vi på julsemester i alperna. Värsta turen var en toppbestigning med amning på toppen och 800 meters fallhöjd lössnö på telisskidor nedför. Dottern satt i Ikeas "Jokkmokk" bärstol som har/hade en bra sele över skuldrorna på barnet. Här var det jag som stod för säkerheten själv genom att välja lämpligt tempo och teknisk svårighet på svängarna. Upplevde där kylan som problemet i första hand inte fallrisken. Inga andra åkare än närmsta familjen i närheten.

Risken att det skall inträffa skador i liftar med barn i bärstol borde vara betydande. Skulle absolut avråda från bärstol eller bärsele i pister om man inte är i princip ensam i den aktuella liften och nedfarten.

Men en bra utformad bärstol på ryggen med sele (alternativt ryggsäck med insats) så att barnet inte kan glida ur kan om föräldern åker lugnt och städat och inte blir påkörd bakifrån sannolikt vara väl så säkert som att ha barnet i en cykelsits bakpå eller frampå en cykel. Det är farten och eventuella kollisioner som är problemet. Kör man aldrig fortare än 25 km/h är riskerna mindre (har man smala teleisskidor vågar man inte köra så fort). Cykelhjälm på barnet är sannolikt värdefullt.

Att ha barnet i pulka avråder jag också från vid utförskörning med svängar. Vältrisken är överhängande. Också risk att bli påkörd bakifrån.

Mina barn har klarat sig från skador i skidsammanhang. Äldsta dottern som numera är 14 år har vägrat slalomutrustning. Hon kör fortfarande bara telis och snowboard i backen.

Sist och slutligen så vill jag avråda från att utveckla något kommersiellt i det här sammanhanget. Ansvaret för att utrustningen används korrekt och med omdöme är i och för sig förälderns eller vårdnadshavarens men pist och barn i bärstol är ingen vettig kombination i varje fall inte med tanke på hur det ser ut med farten och skidkontrollen samt hänsynen i våra pister nuförtiden.

Thure
 
Senast ändrad:
Om nu problemet skall lösas

så är väl den slutsatsen som gäller om skyddshjälmar ganska belysande. Läs gärna även om cykel och mopedhjälmar samt militära skyddshjälmar. Peter Krantz avhandling m fl.
Vikten och synbegränsingarna är motverkande till skyddsstävanden. Unga hjärnor klarar inte uppbromsningar efter rotationer. I fråga om cyklister och motorfordonframföring vill jag minnas om att tjugoårsdagen var minimum för att ha förmåga att tåla uppbromsningen. Altså barn i sele/stol har inget att göra i situationer som kan avslutas på så sätt.
Men det är klar är det tillåtet någonstans..... så börja med att pröva med dig själv och dina barn.....årets Darwin award skall ju delas ut, tyvärr!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.