Längd beroende av vikt på turskidor

Jag har letat runt lite här på forumet för att hittat ett svar men inte riktigt fått dom svar jag letar efter.

Det är så att jag ska iväg på en liten tur nu i påsk, antingen sylarna eller kungsleden runt keb. Då jag har några snälla vänner ska jag få låna hans skidor om jag vill.

Dock är jag lite osäker om det kommer att funka så bra. Han är lite kortare än mig men framförallt så är han ca 10 kg lättare.

Vad tror den samlade forumexpertisen. Kommer det inte alls funka att köra på de lånade Fischer E99 på 195 cm för mig som är 183cm, 94kg.

Om jag läser på fischers hemsida så borde jag ju ha 207 om jag har tolka det hela rätt.... Dock hur mkt fel kommer jag vara.

-är det så att jag bara får lite mindre glid
-eller kommer jag inte ens kunna ta mig runt annat än att använda dem som snösko och gå runt.

Tanken är att köra en stugtur med kanske 10-12 kg ryggsäck.

Någon som har erfarenhet av liknande situationer ? även reflektioner på liknande problem men andra märken är mkt uppskattade.
 
Det värsta som kan hända är nog att du får lite dåligt glid. Din kamrat kan ju mäta upp spannet för din vikt, om du vill veta bättre iförväg.
 
Du gör nog frågan större än vad den är. Åker skidor, bl.a. E99 (205 cm tror jag), med packning mellan 0-30 kg utan problem. På sin höjd kanske det behövs lite mer eller mindre fästvalla.
Åk skidor och njut!
 
Turåkning

med packning typ 10-20 kg på den här sortens skidor innebär att de flesta kommer att ha lite dåligt glid. Men fäste bör man prioritera framför glid.

Det finns nackdelar med långa E99 skidor t ex att det är svårare att svänga utför.

Du får ta glidet som nackdel i det här fallet och får lite bättre svängbarhet och bra fäste som fördelar.

Thure
 
Vallningsbara?

Robwah: Är det vallnings- eller vallningsfria skidor? Med vallningsbara skidor kan du ju delvis kompensera genom att valla en kortare sträcka under foten, eftersom din tyngd trycker ned en större del av skidan.
 
gå på tur

Instämmer med thureb, fäste är det viktiga. Det är ingen slump att det heter "gå" på tur... Det är inte som med löparskidor direkt....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
Joakim Ambrosson Längd, Hammarby, imorgon! Turskidåkning 0
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
Marie77 Längd på turskidorna Turskidåkning 11
sportis Längd i stockholm? Turskidåkning 7
Ola B Längd på och montering av BD kickerskins? Turskidåkning 4
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
pad Längd på skidor? Turskidåkning 2
malamuteberger Längd på skatingskidor Turskidåkning 5
lromberg Längd på turskidor? Turskidåkning 1
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
jua Rätt Längd? Turskidåkning 0
Silverfox Vikt & turskidor Turskidåkning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.