Dermizax lika bra som GoreTex??

Jag håller på att leta efter ny "allround" jacka för att ersätta min gamla 3-lagers GoreTex jacka.
Jag har nu sett att bla. Bergans gör jackor i ett material som heter Dermizax som ska andas och vara vattentätt. Någon som känner till något om Dermizax eller till och med har erfarenhet av jackor i Dermizaxmaterial.
 
Vad det gäller själva membranen så finns det på den här sidan ett litet test över ett antal av de vanligaste typerna. Titta och bedöm själv om Dermizax håller måttet ;)

Har för mig att det är den membrantypen som sitter i Everestplaggen från Stadium. Jag köpte förra vinter en Everest skalbyxa och jag kan bara konstatera att den kostade en spottstyver av vad mina gtex-XCR brallor kostat och vad det gäller "andningsförmågan" så var den på intet vis sämre, snarare tvärtom. Men som sagts många gånger tidigare så är det inte enbart membrants egenskaper som bestämmer komforten.

/Jesper
 
Svår att få ren i ljusa färger.

Min fru har jacka och byxor som är av märket Bergans och av materialet Dermizax. Materialet har goda egenskaper förrutom att det är svårt att få rent. Min fru har en orange jacka och efter första tvätten blev inte jackan helt ren och den har sedan dess sett lite småskitig ut. På Bergans säger de att jag ska tvätta jackan med Yes diskmedel men den har inte blivit ren och nu ser den lite småskitig ut.
En vän till mig har en liknande jacka som började att läcka efter ett år och han fick en ny jacka.
 
Min fru har jacka och byxor som är av märket Bergans och av materialet Dermizax. Materialet har goda egenskaper förrutom att det är svårt att få rent. Min fru har en orange jacka och efter första tvätten blev inte jackan helt ren och den har sedan dess sett lite småskitig ut. På Bergans säger de att jag ska tvätta jackan med Yes diskmedel men den har inte blivit ren och nu ser den lite småskitig ut.
En vän till mig har en liknande jacka som började att läcka efter ett år och han fick en ny jacka.

nu kommer mitt inlägg väldigt sent men jag söker just nu info om just Dermizax så någon mer som vill uppdatera tråden _??
sen vill jag bara påpeka att Dermizax är inte samma membran som de hade på den där plussidan där everest vann som bästa köp!
och sen angående kommentaren ovan.. så hoppas jag verkligen inte att folk där ute tror att membranet är det yttersta skyddet på ett plagg! ochjag kan heller inte riktigt rekomendera någon att försöka tvätta sina kläder i diskmedel...
men skit samma... in med nya uppdateringar om membranet Dermizax
 
sen vill jag bara påpeka att Dermizax är inte samma membran som de hade på den där plussidan där everest vann som bästa köp!

Intressant info! Källa?
Stadium har ju i många år använt Torays material till sina diffusionsplagg, och på en direkt fråga för några år sen svarade de om jag minns rätt att deras TCS 20000 var just Dermizax (vilket du säkert redan har läst om på forumet). Men det kan såklart ha ändrats sen dess (det är "fördelen" när man hittar på egna namn på materialen - man kan byta material utan att byta namn).
Nu vet jag förstås inte om det var "TCS 20000" i jackan i Plustestet, men chansen är väl rätt stor att det var något ur Torays rätt förvirrande djungel av material. Om nu du inte har bättre information som säger nåt annat.

Men som sagt, det är ju inte bara klafset bakom yttertyget som bestämmer om jackan funkar bra eller inte. Tillverkningsteknik och konstruktion påverkar mycket. De flesta jackorna man ser har till exempel ingen som helst andning på stora delar av framsidan. Min gamla Tierra-jacka har 8 lager textil och tre lager PU-belagt PTFE-membran över vänster bröst. Gissa hur mycket det "andas".
Och då är det ändå en jacka som uppfyllde Gores griniga (och dyra) konstruktions- och tillverkningskrav.
 
Någon som känner till något om Dermizax eller till och med har erfarenhet av jackor i Dermizaxmaterial.

Dermizax görs av japanska Toray och är (om jag kommer rätt ihåg) världens största membrantillverkare. Min (ovetenskapliga) erfarenhet är att det andas lite sämre än gore men slitstyrkan lär vara bättre. Själv har jag använt dermizax relativt hårt under ca ett år och har inte ännu haft problem.

http://www.torayentrant.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
Mathew Hur regntät är Dermizax egentligen? (Bergans Anatomic) Kläder 14
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
thureb Dermizax™ någon som testat? Kläder 4
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
Zealot Lika som bär Kläder 2
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.