Den perfekta byxan

Jag har mer och mer gått ifrån grova friluftsbyxor typ Fjällräven Keb mm, till förmån för lätta, smidiga byxor. En viktig poäng är att slippa bära dem i ryggsäcken alla de dagar som vädret är kasst och skalbyxor måste användas, dvs, de ersätter underställsbyxorna under skalbyxorna och är smidiga att bära under skalbyxor. En annan poäng är att de är lätta. En tredje poäng är att de inte har så mycket tjocka förstärkningar, remmar osv kring bensluten, vilket är både överflödigt och bökigt i kombination med höga kängor.

Favoriten denna säsong har varit Salomon outspeed pant, som visst inte går att köpa längre. Skulle tro att den är ganska likvärdig Haglöfs LIM fuse pants, ser i alla fall lika ut på bild, fast Haglöfs har gylf och knapp. Salomons konstruktion föredras ihop med ryggsäck. Tyget är elastiskt och lätt, men förhållandevis slittåligt.

Det enda som den här sortens byxor saknar, är viss förstärkning på knäna och möjligen på rumpan. Och gärna mer fickor och större benficka.

INTE förstärkningar vid bensluten, det vill jag leva utan.

Så vad föreslår ni?
 
Senast ändrad:
nu senast i sommar ett par gamla Haglöfs LIM Proof som tål lite regn + ett par billiga lätta regnbyxor från Clasan som ytterligare regnskydd. Den kombon höll mig både varm och torr.
Funkar lika bra som GTX.
 
nu senast i sommar ett par gamla Haglöfs LIM Proof som tål lite regn + ett par billiga lätta regnbyxor från Clasan som ytterligare regnskydd. Den kombon höll mig både varm och torr.
Funkar lika bra som GTX.
LIM proof pant ska ju vara en skalbyxa med 20 000 vattenpelare, inte behöver du regnbyxor till dem?!
Så du kör bara superlätta skalbyxor, inget luftigare till regnfria dagar?
 
LIM proof pant ska ju vara en skalbyxa med 20 000 vattenpelare, inte behöver du regnbyxor till dem?!
Så du kör bara superlätta skalbyxor, inget luftigare till regnfria dagar?
nja jag litar inte riktigt på det och man ser att de suger vatten. Mina är knallgröna men blir mörkare av vatten. Har inte gått igenom iof. Har för mig att det var 10000mm på Proofen och typ 20000 på GTX-varianten förut?

Sist körde jag bara så, men i Sarek körde jag vindbyxor från Patagonia på 100g + extra regnbyxor i ryggan på 3-400g. Ville slippa bära det nu.
 
Köpt ett par fjällräven high coast lite som ska serva mig nästa sommar i fjällen (sommar överhuvudtaget)
85% nylon 15 procent Elastan. Tunna!
 
Du har säkert redan tänkt på det, men ett tips är att söka på klätterbyxor, som ju har fokus på lättvikt, rörelsefrihet och avsaknad av störiga detaljer. Sortera bort de en bylsiga bomullsvarianterna för skönandarna vid klippa och panel ;), så återstår de lätta, smidiga, snabbtorkande och hyfsat stryktåliga.

Jag använder själv ibland ett par sådana minimalistiska, stretchiga 3/4 klätterknickers från Arcteryx. De är supersköna, men det är ett gammalt second hand-köp som jag inte hittar modellen på. Vid en random sökning hittade jag i alla fall dessa, varav Mica mest påminner om mina. De är lättast av de tre och utan tillblandning av bomull - men det är smakfråga. Räknar man ändå med regnbyxor vid nederbörd, så är inte bomullstilblandningen skönare till direkt nackdel, och skönare att svettas i.

Arcteryxbyxor verkar generellt smalbenta, samma gäller t ex Montane, och generellt dammodeller, så man får kanske leta bland andra märken och/eller välja herrmodell (och sy in baksömmen...) om man vill ha mer benvidd. Har för mig att bl a Moon och Prana har de mer lediga snitten.
 
Har också gått från mina Fjällräven Keb till en lättare variant av samma anledning. Jag vandrar för det mesta i slutet av sommaren och har gärna mina regnbyxor på mig dels som skydd för kylan när man sitter ner mm. Sedan 2 år använder jag Fjällrävens Abisko Tights som är förstärkta vid knä och rumpan. De har 2 hyfsat rymliga benfickor. Inget gylf, knappar eller annat störande. Så det kommer jag att fortsätta med vid kommande vandringar vid slutet av sommaren.
I år vandrade jag i början av Augusti och tyckte mina Fjällräven tights skulle bli för varma med regnbyxan över.
Så jag prövade ett annat koncept som jag sett mycket utomlands, främst i USA och Australien. Nämligen vanliga sport tights och lätta shorts med resårlinning över. Jag använde denna kombon på Bohusleden och Höga Kustenleden och trivdes väldigt bra med det. Vid varmt väder gick jag i bara shorts och vid kyligt väder med tights under. Det måste jag testa i fjällen också tänkte jag, men det funkade tyvärr inte på grund av myggen. Jag fick ha på mig mina något tunga Tierra regnbyxor i hela 3 veckor över tightsen eller över bara shortsen beroende på värmen.
Nej, nästa gång får det bli i slutet av Augusti igen.
Hur som helst har jag skaffat mig nu en vindbyxa från Montbell som väger 70g för att dra över en tights eller bara över shorts som skydd för vind och mygg mm. De är hyfsat vattenresistenta också. Frågan är om inte regnbyxorna med också blir overkill. I allafall vill jag inte ha mera byxor med gylf, knappar mm. Eller regnbyxor som har blyxtlås som går hela vägen upp i midjan som Arcteryx har, väldigt bökigt vid toilettbesök.
 
Jag använder Houdini liquid rock pants.
De är luftiga och sköna. Vindtäta och snabbtorkande. Skyddar hyggligt mot mygg tack vare sin lite vidare design. Materialet är lite stretchigt, och mycket nötningståligt.
Två framfickor och en dragkedjeförsedd bakficka, där saker tyvärr har en tendens att trilla ur framfickorna när man sitter ner.
Enda stora nackdelen jag kan se är priset på en bit över tusenlappen. När jag skulle handla byxor åt mina tonåringar blev det därför vanliga vindbyxor (typ såna som orienterare har). De är inte så inne just nu, så lite svåra att hitta. Stadium Outlet brukar ha dem för några hundringar. Troligen en nästan lika bra lösning :)
/OJ
 
Bergans har utmärkta lätta elastiska och hyfsat regntåliga byxor med blixtlåsförsedda fickor för vandring mm. Jag gillar också Mammuts ultimate i Schoeller softshell som är en klätterbyxa. Har också sytt mig ett par liknande i tyg från www.extremtextil.de

Thure
 
nja jag litar inte riktigt på det och man ser att de suger vatten. Mina är knallgröna men blir mörkare av vatten. Har inte gått igenom iof. Har för mig att det var 10000mm på Proofen och typ 20000 på GTX-varianten förut?

Sist körde jag bara så, men i Sarek körde jag vindbyxor från Patagonia på 100g + extra regnbyxor i ryggan på 3-400g. Ville slippa bära det nu.
Kan rekommendera räddningdräkt dom dagarna de regnar ymnigt.. Blir de spöregn så har du ju en räddningsflotte i ryggsäcken 👍😁
 
Kan rekommendera räddningdräkt dom dagarna de regnar ymnigt.. Blir de spöregn så har du ju en räddningsflotte i ryggsäcken 👍😁
Jo jag har en sån, men den väger närmare kilot. Dessa två brallor väger tillsammans 325g. Ett 2½-lagers plus ett extra pisslager från Clasan räckte i spöregn på Helagstoppen! 🙂

Soliga dagar hade jag bara 130 g byxa i ryggsäcken.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...