Den perfekta byxan

Lätta knickers är skönt på sommaren, har några äldre modeller från fjällräven som är väldigt sköna. Köpte moderna knickers från KM men de är på tok för varma och täta, fast de är lika lätta som mina gamla.

Annars blir det oftast mina beg m/59-brallor, gillar just att de går att stänga runt foten, skönt att ha vid skidåkning och tillräckligt vindtäta för de flesta väder och oväder. Bra fickor och bra pris också :). Har en del andra byxor typ softshell som jag samlat på mig under årens lopp, men de får oftast stanna hemma eller används som träningskläder numera.

...på fjälltur med pulka händer det att jag kör skalkläder från KM, men då ska det vara riktig vinter och risk för kinkigt väder...salopettebyxa har sina fördelar ibland.

//J
 
Pfft. Här var det plast, plast och ännu mera plast.

Mina bästa byxor är ett par plus twos (som äppelknyckarbyxor men bara hälften av pöset). Funkar till det mesta. På med damasker vid snö, benläder vid ridning, gummistövlar vid fiske. Förmodligen fruktansvärt effektivt preventivmedel också. Enkom fördelar.

Näst bästa byxan är ett par stöddiga vattentåliga hängslebyxor från brittiska korum tackle. (Tyvärr plast men endast herren är fullkomlig).

I övrigt används mkt tweed och flannell (i kardgarn då) byxor. Gärna m pressveck. Några grova manchesterbyxor också (från början var cord de roi ett arbets- och jaktklädstyg)

Med dessa i garderoben är alla uteaktiviteter täckta, och en stor del av vardagen också.
 
Lätta, snabbtorkande, impregneringsbara, benfickor. TPs allbyxa. Är där för många fickor för dig, fem, klipp bort de du inte nyttjar. Våga modifiera. Regnbyxor jag varierar mellan ett par rejälare i snårig terräng och i öppen håller TPs.
Jo de går sönder och då är de billiga att ersätta, tills dess duger en tejplagning, laglappar resp spinnackertejp.
De perfekta byxan varierar med bruket och klimatet, sådeles finns den inte.
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...