Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän?

Frågan är berättigad.
Tyvärr finns det i många frågor de som ivrar för att vi här inte ska snubbla över andra frågor än materialval, lättpackningstips, etc som inte är så provocerande även om de har bäring på natur och friluftsliv.

Der dryper av killar som känner starkt för att dominera ”domänen” tycks det.

Under tiden så är de flesta kvinnor mer intresserad av att praktisera än att teoretisera.
En av dessa äldre kvinnor har jag följt när hon åter igen ensam körde Gröna bandet. En skön läsning.
 
Jag vill varna för trenden att ställa olika grupper i samhället mot varandra. I detta fall de två könen, i andra fall olika folkgrupper, land mot stad, osv. Det kallas identitetspolitik och sliter sönder samanhållningen i samhället. Det kan vara ett verktyg för att skada ett land, eller för att skapa roller åt de som utser sig som talesmän för ”de förtryckta grupperna”. Det är bra om folk blir medvetna om denna identitetspolitik.

Den länkade texten i trådens första inlägg gör gällande att det skulle ses som manligt med riktigt exklusiv utrustning. Jag skulle istället säga att det ibland kan ses som problematiskt med alltför fin utrustning. ”En riktig man klarar sig bra även med enkla grejer”. Det finns uttryck för de prylfixerade som jag inte får använda här, och de är inte åt det manliga hållet.

Vissa skillnader finns mellan könen som gör att vi på gruppnivå är olika mycket intresserade av olika saker. Det behöver vi inte lägga några värderingar i.

Prestationskulturen som den länkade texten nämner är helt valfri. De som inte inser det är gissningsvis riktiga flockmänniskor eller olyckliga människor som önskar att de hade haft bättre förutsättningar. En stabil och trygg människa kan utlysa en tur i valfritt lågt tempo med många fikapausar.

Hur det är med urvalet av människor för reklamfoto som texten tar upp vet jag inte. Är det skevt kan det vara något att diskutera. Då får man diskutera reklamen, inte friluftslivet.
 
Det gäller som vanligt att kunna hålla två (eller flera) tankar i huvudet samtidigt. Man kan se avarterna och riskerna med det som lite slarvigt brukar skällas för "identitetspolitik". Man kan vara helt "gender blind", vägra bli hopföst med och/eller känna plikten att "representera" någon som helst grupp, och - självklart IMHO - kräva totalt förutsättningslöst bemötande som individ.
Men det finns ingen motsättning mellan allt detta och insikten om att det finns skillnader, skevheter, maktobalanser etc på gruppnivå, som är värda att analysera orsakerna till, och i vissa (inte alla) fall komma fram till att de bör motverkas.

Jag har inga problem med att planera in fler tjej- än killtoaletter i diverse offentliga lokaler jag ritat, men reser duktigt ragg om någon vill ha med mig i något sammanhang, uppdrag etc i min egenskap av "kvinnlig arkitekt".
 
Joanna: I det här fallet som handlar om friluftsliv ser jag ingen anledning att blanda in identitetspolitik som den länkade texten gör med ett typiskt språkbruk. Jag ser att det gör stor skada genom att slå en kil mellan könen hos de som går på det. Och sänker unga kvinnors självförtroende. Tror få människor tänkt tanken att kvinnor inte skulle passa inom friluftsliv innan de läste debattexten.
 
Ja, det ursprungliga inlägget är ganska elakt, raljerande och provocerande, skrivet för att med avsikt reta upp folk, och det refererar till mer än 5 år gamla inlägg på andra bloggar. Inget att bry sig om, Skärpning.
 
Jag vet inte riktigt vad friluftsliv skulle innebära men mina tankar om friluftsliv som samhällsfenomen utgår mycket från detta forum och från folk jag träffat i diverse stugor eller på tåget. Hur det ser ut i friluftsmagasin och organiserade aktiviteter vet jag inte då jag aldrig läser sådant eller deltar i aktiviteter.

Tyvärr finns det i många frågor de som ivrar för att vi här inte ska snubbla över andra frågor än materialval, lättpackningstips, etc som inte är så provocerande även om de har bäring på natur och friluftsliv.

Der dryper av killar som känner starkt för att dominera ”domänen” tycks det.

Hm, de trådar jag har sett där folk protesterar mot ämnesvalet har inte varit startade av kvinnor eller berört "kvinnliga frågor". Kan du ge mig något exempel på en trådstart där en kvinna fått klagomål på ämnesvalet?

De trådar du syftar på drivs, såvitt jag kan se, i första hand av gubbar från Norrland som aldrig skriver något om familjeliv, hur man håller barnens fingrar varma under skridskoturerna eller hur man planerar roliga lekar för att hålla småttingarnas motivation uppe om det börjar regna på vandringen. Eller hur man hittar utrustning när man inte tillhör standard-formen (vit man, 180cm, 90kg eller vad det är) eller öht något som känns mindre gubbigt än genomsnittposterna här. Det är även i just de trådarna jag sett mest av gubbiga härskartekniker och känslan av gubbig sammanhållning. Men men..

Om det faktiskt skrivs trådar av kvinnor som blir ner-neggade av tekniskt intresserade män så vill jag gärna ha exempel för det skulle kännas konstigt om jag hade missat det!

Nu måste det inte handla om barn och familjeliv bara för att man ska lyfta kvinnors perspektiv. Men kvinnor som gör långa soloturer, väl avvägda utrustningsval, bergsbestigningar m.m. finns redan representerade här. Det räcker att läsa bland senaste årets trådar för att se att kvinnor absolut kan "hävda sig" vad gäller "manliga" prestationer i naturen.
Men just barn och familjeliv i naturen skrivs det väldigt lite om här, jämfört med hur stor del av allt utövat friluftsliv i landet som handlar om just detta.
Finns dock mycket bra råd om sådant med, om man letar lite! Jag skulle gärna se mer trådar som "En natt ute i månaden".

När jag var liten var det min mamma som såg till att vi kom iväg på skridskoturer, bad, båtutflykter, grilla på stranden, fiska osv. Det var aldrig tal om att detta skulle vara friluftsliv, det var familjeliv helt enkelt. Och så tror jag att det fortfarande är i någon mån. Dvs männen diskuterar utrustning rent tekniskt medan kvinnorna torkar snorig näsa, fiskar upp raggsockan som fastnat bakom elementet och gör en matplan till helgturen som inte är tekniskt optimerad utan snarare handlar om att alla ska få i sig lagom med näring för att hålla sig på bra humör även om det innebär att ta med en hel ketchupflaska eller vad det nu är.

Jag älskar nörderier och gillar att försöka ordna den perfekta packningen. Men att kunna jaga den där perfektionen och bry mig om varje detalj, det är en lyx jag kan ägna mig åt som ensamstående, utan barn. Hade jag skött ett hushåll för flera personer hade jag nog fått strunta i perfektionen och bara köra liksom. Öht så är det något som ofta stör mig när det gäller män. Att de anser sig ha tid och råd att vara perfektionister, vilket som sagt inte riktigt är förenligt med att göra saker med flera barn samtidigt.. och de har ju ofta just flera barn så man undrar ju vem som får det att gå ihop.

(Obs jag hoppas att alla förstår att detta är generaliseringar och att ni nörd-göbbar kanske fokuserade mer på praktiskt friluftsliv när era ungar var små, och vissa av er kanske rent av kunde kombinera ungar och nörderier på ett bra sätt. Men i stora drag kan ni nog ändå se att jag har en viss poäng i att män får mer utrymme att nörda ner sig i ämnen på det sättet. )
 
Joanna: I det här fallet som handlar om friluftsliv ser jag ingen anledning att blanda in identitetspolitik som den länkade texten gör med ett typiskt språkbruk. Jag ser att det gör stor skada genom att slå en kil mellan könen hos de som går på det. Och sänker unga kvinnors självförtroende. Tror få människor tänkt tanken att kvinnor inte skulle passa inom friluftsliv innan de läste debattexten.

Jag håller faktiskt med dig om att debattinlägget var väldigt fokuserat på identitetspolitik och inte alls fokuserat på de praktiska problem som man kan möta som kvinna i det så kallade friluftslivet.

Förlåt @Anders Hermansson om jag neggar på din artikel men jag förstår inte riktigt ditt syfte. Det är en väldigt manlig bild av friluftsliv som du lyfter i artikeln och problemformuleringen känns inte riktigt som ett kvinnligt perspektiv. Nästan alla texter du hänvisar och länkar till är skrivna av män.
Om ditt syfte är att lyfta kvinnor i friluftslivet föreslår jag att du hittar några kvinnor som är aktiva idag och utgår ifrån deras problemformulering snarare än diverse publikationer skrivna av just män.

Men det märkligaste med artikeln som ändå publicerades idag är att den avslutas med en länk till vandringsbloggens facebooksida. Vandringsbloggen är ju inte längre aktiv då hon som tog initiativet och drev det har gått bort. Har ingen superkoll men enligt facebooksidan har inget hänt sedan de lade upp den tragiska nyheten. Anders kallar dock länken till facebooksidan "våra event" så man får känslan av att det finns event och att Anders är involverad på något sätt. Har visserligen inte riktigt med ämnet att göra men då det är en stor del av artikeln så vill jag ändå tala om att jag är förvirrad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Ta med skräpet hem! Allmänt om friluftsliv 46
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.