Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd

Jag kan inte riktigt se relevansen med två exempel från vad som närmast är att beskriva som Storstockholm när i alla fall jag har diskuterat möjligheten för glesbygdskommuner att ge dispens kring strandskyddet. Förslaget handlar om kommunalt självbestämmande. Det blir då förhoppningsvis som kommuninnevånarna vill ha det.

Naturligtvis kommer inte slopat strandskydd att ensamt ändra den befolkningsomflyttning som pågår. Det är det väl ingen som påstått?

Däremot tror jag att det kan bli lite attraktivare att bosätta sig där du får bygga nära vatten. Det är bara att titta på värderingen av strandfastigheter för att inse att det finns de som gärna bor nära vatten.

Det finns många kommuner som med näbbar och klor slås för sin överlevnad. Många av dem har inte direkt brist på utrymme. Om nu någon vill bygga strandnära där så tycker i alla fall jag att det borde gå att hitta utrymmen som kan användas till det.

Åk upp till t.ex. Överkalix eller Åsele. Där finns det gott om stränder, men ont om folk. På vilket sätt skadar det om någon där får tillstånd att bygga strandnära? Detta oavsett om det är fast boende eller sommarhus.

Även där finns det skyddsvärda stränder -- men vi talar inte om att generellt tillåta byggnader vid alla stränder. Det som diskuteras är ett mer differentierat strandskydd. Det kanske kan vara intressant för en del debattörer i den här tråden att läsa utredningen och vad remissinstanserna tycker: https://www.regeringen.se/remisser/...tt-mer-differentierat-strandskydd-sou-202078/.

Där talas det för övrigt om stärkt strandskydd kring tätorter -- som Storstockholm.
 
Strandskydd är utmärkt. Att inte ha strandskydd löser inga problem som jag ser det.

Självklart är det störst ekonomiskt incitament att bebygga strandnära på attraktiva platser. Såna finns i första hand relativt nära stränder där det rör sig mkt folk (antingen för att det är nära tätorter eller för att det är extra fin natur).

Det är också där det rör sig mkt folk som flest får nackdelar av minskat strandskydd, klart att vi på Utsidan reagerar och klagar.

Levande landsbygd är svårt att åstadkomma i ett såpass glest befolkat land som Sverige. Men minskad allemansrätt gör inte landsbygden mer attraktiv, snarare tvärtom.

Thure
 
Jag kan inte riktigt se relevansen med två exempel från vad som närmast är att beskriva som Storstockholm när i alla fall jag har diskuterat möjligheten för glesbygdskommuner att ge dispens kring strandskyddet. Förslaget handlar om kommunalt självbestämmande. Det blir då förhoppningsvis som kommuninnevånarna vill ha det.

Naturligtvis kommer inte slopat strandskydd att ensamt ändra den befolkningsomflyttning som pågår. Det är det väl ingen som påstått?

Däremot tror jag att det kan bli lite attraktivare att bosätta sig där du får bygga nära vatten. Det är bara att titta på värderingen av strandfastigheter för att inse att det finns de som gärna bor nära vatten.

Det finns många kommuner som med näbbar och klor slås för sin överlevnad. Många av dem har inte direkt brist på utrymme. Om nu någon vill bygga strandnära där så tycker i alla fall jag att det borde gå att hitta utrymmen som kan användas till det.

Åk upp till t.ex. Överkalix eller Åsele. Där finns det gott om stränder, men ont om folk. På vilket sätt skadar det om någon där får tillstånd att bygga strandnära? Detta oavsett om det är fast boende eller sommarhus.

Även där finns det skyddsvärda stränder -- men vi talar inte om att generellt tillåta byggnader vid alla stränder. Det som diskuteras är ett mer differentierat strandskydd. Det kanske kan vara intressant för en del debattörer i den här tråden att läsa utredningen och vad remissinstanserna tycker: https://www.regeringen.se/remisser/...tt-mer-differentierat-strandskydd-sou-202078/.

Där talas det för övrigt om stärkt strandskydd kring tätorter -- som Storstockholm.

Ingen har påstått att strandskydd ensamt kommer stoppa avfolkningen men jag påstår att det kommer ha väldigt marginell inverkan jämfört med andra insatser, oavsett. Vad baserar jag det på? En känsla bara.. men ingen har kommit med några argument som övertygat mig om hur effektivt det skulle vara.

Redan nu kan man ju tillåta byggnation av bostadshus och annat på avlägsna stränder om skälet är att utveckla landsbygden. Men man måste ta beslut för varje enskilt fall.


LIS står för landsbygdsutveckling i strandnära läge.

"Om platsen ligger inom ett utpekat område för landsbygdsutveckling i strandnära lägen, ett så kallat LIS-område, kan du få dispens om det du vill göra:

  • * bidrar till utvecklingen av landsbygden,
  • * är att bygga ett enstaka en- eller tvåbostadshus i anslutning till befintliga bostadshus.
Även om du får ett beslut om dispens, gäller strandskyddet för platsen fortfarande. Dispensen betyder bara att du får tillstånd att genomföra just det bygge eller den åtgärd du har fått dispens för.

Du ansöker om dispensen hos din kommun. För vissa områden är det istället länsstyrelsen som beslutar om dispens. Kontakta din kommun för att få information om vad som gäller inom ett visst område."

"LIS-områden kan framförallt pekas ut i områden som har god tillgång till strandområden och där man kan bygga i viss utsträckning utan att allmänhetens tillgång till stränder hämmas och utan att djurlivet och växtlivet påverkas negativt. Längs med havskusterna, kring de större sjöarna och i närheten av tätorter finns särskilda begränsningar mot att peka ut LIS-områden.

Inom ett LIS-område kan det särskilda skälet för landsbygdsutveckling användas vid dispens och upphävande av strandskyddet. Kommunen ska kunna motivera beslutet i varje enskilt fall. Åtgärden ska till exempel bidra till att skapa långsiktiga arbetstillfällen eller till att det fortsatt ska kunna finnas butiker och offentlig service på landsbygden."

 
Jag kan inte riktigt se relevansen med två exempel från vad som närmast är att beskriva som Storstockholm när i alla fall jag har diskuterat möjligheten för glesbygdskommuner att ge dispens kring strandskyddet. Förslaget handlar om kommunalt självbestämmande. Det blir då förhoppningsvis som kommuninnevånarna vill ha det.

Naturligtvis kommer inte slopat strandskydd att ensamt ändra den befolkningsomflyttning som pågår. Det är det väl ingen som påstått?

Däremot tror jag att det kan bli lite attraktivare att bosätta sig där du får bygga nära vatten. Det är bara att titta på värderingen av strandfastigheter för att inse att det finns de som gärna bor nära vatten.

Det finns många kommuner som med näbbar och klor slås för sin överlevnad. Många av dem har inte direkt brist på utrymme. Om nu någon vill bygga strandnära där så tycker i alla fall jag att det borde gå att hitta utrymmen som kan användas till det.

Åk upp till t.ex. Överkalix eller Åsele. Där finns det gott om stränder, men ont om folk. På vilket sätt skadar det om någon där får tillstånd att bygga strandnära? Detta oavsett om det är fast boende eller sommarhus.

Även där finns det skyddsvärda stränder -- men vi talar inte om att generellt tillåta byggnader vid alla stränder. Det som diskuteras är ett mer differentierat strandskydd. Det kanske kan vara intressant för en del debattörer i den här tråden att läsa utredningen och vad remissinstanserna tycker: https://www.regeringen.se/remisser/...tt-mer-differentierat-strandskydd-sou-202078/.

Där talas det för övrigt om stärkt strandskydd kring tätorter -- som Storstockholm.

Är det bara kommunens invånare via sina valda kommunpolitiker som ska få bestämma hur starndskyddet lokalt ska tolkas? Allemansrätten gäller ju i hela riket.
Det kan att leda till en form av kommunal konkurens - kom och bo hos oss så får du strandtomt, vandrare och paddlare kan hålla till i grannkommunen. Tänker alla så kan det bli ont om allmän strand.
Och märkligt bebyggt vid sjöar och hav som ligger i fler kommuner.

Hur är det med strandskyddet vid älvar som kan anvädas för kraftproduktion, apropå trådar som el/energi/effekt-brist? Gällar strandskydd bara vid sjöar och hav eller även "rinnande/strömmande" vattendrag?

/Patrik
 
Vi har ett äldre torp/fritidshus nära en sjö i Norrbotten. Tomtgränsen går ett antal meter från "stranden", men utan att vi under snart 50 år hållt efter så hade det vuxit igen fullständigt av sly. En effekt som också landhöjningen bidragit med under dessa år. Särskilt många strandflanörer har jag inte sett där, inte en enda faktiskt under fem decennier och i den mån någon skulle vilja det så är det snarare vår röjning av sly som möjliggör det. Och att sjön överhuvudtaget är synlig.
Landet är avlångt och stort. Som vanligt så blir det ofta olika perspektiv som kommer fram beroende på var man har sin hemvist och högre grad av lokalt självbestämmande tycker jag låter alldeles utmärkt.
 
I Norge har man redan börjat diskutera att kanske bli mer restriktiv med bygglov och även att staten ska ta sin hand lite från vissa områden där det är olämpligt att bo nu när vädret blir allt mer extremt.
Det är ju också en sak att tänka på när det gäller att bygga på stranden.

Dels så riskerar ju hus som står precis vid vattenlinjen att drabbas av skador eller i värsta fall olyckor som kräver räddningstjänst och andra insatser. Vid en översvämning sprids olika ämnen i vattnet också.

Dels så är just vegetation längst strandlinjen ett väldigt bra skydd både för vattnet då vegetationen bryter ner och tar hand om gifter och näring, och för land då vegetationen hejdar vattnet och håller kvar marken.
 
Låt oss leka lite grann med tanken att strandskyddet är utmärkt. Alltid och överallt.

Det måste väl betyda att vi bör riva alla hus som ligger strandnära? Eller är det något jag missförstått?

Eller om det nu är OK med en del hus som ligger vid vattnet. Är det då inte OK att bygga lite fler strandnära hus på de ställen där det för tillfället finns väldigt få hus, och väldigt mycket strand?

Var det är lämpligt att bygga hus är på väg att förändras. Mer extremt väder kommer att påverka. Det behöver inte betyda ett generellt förbud mot att bygga strandnära -- även om det naturligtvis kommer att finnas många strandnära platser där det är olämpligt att bygga.

Den här diskussionen känns ibland som om Sverige ska bestå av ett reservat där alla natur och alla stränder lämnas orörda, alltför att det ska gå att utgå från sin egen hemort (där det naturligtvis ska finnas all möjlig samhällsstöd) och gå att vandra i orörd natur.

Och ja -- jag tycker att det främst är kommunens invånare som ska bestämma. Det brukar kallas "subsidiaritetsprincipen" att beslut fattas på lägsta ändamålsmässiga nivå.

Som någon nämnde. Sverige är ett avlångt land med olika förutsättningar. Bästa sättet att hantera det är i mitt tycke också en högre grad av lokalt självbestämmande.
 
Låt oss leka lite grann med tanken att strandskyddet är utmärkt. Alltid och överallt.

Det måste väl betyda att vi bör riva alla hus som ligger strandnära? Eller är det något jag missförstått?

Eller om det nu är OK med en del hus som ligger vid vattnet. Är det då inte OK att bygga lite fler strandnära hus på de ställen där det för tillfället finns väldigt få hus, och väldigt mycket strand?

Var det är lämpligt att bygga hus är på väg att förändras. Mer extremt väder kommer att påverka. Det behöver inte betyda ett generellt förbud mot att bygga strandnära -- även om det naturligtvis kommer att finnas många strandnära platser där det är olämpligt att bygga.

Den här diskussionen känns ibland som om Sverige ska bestå av ett reservat där alla natur och alla stränder lämnas orörda, alltför att det ska gå att utgå från sin egen hemort (där det naturligtvis ska finnas all möjlig samhällsstöd) och gå att vandra i orörd natur.

Och ja -- jag tycker att det främst är kommunens invånare som ska bestämma. Det brukar kallas "subsidiaritetsprincipen" att beslut fattas på lägsta ändamålsmässiga nivå.

Som någon nämnde. Sverige är ett avlångt land med olika förutsättningar. Bästa sättet att hantera det är i mitt tycke också en högre grad av lokalt självbestämmande.

Subsidaritetsprincipen i all ära men med den kommer ju stället frågan vad som är lägsta lämpliga nivå?
När övergår det till suboptimeringsprincipen?
Det finns ju inget objektivt kriteria för lämplig i detta fallet utan det beror ju på om man tycker och vill prioritera strandnära boenden eller allemanstillgång till samma strandområde

/Patrik
 
(...) Hur är det med strandskyddet vid älvar som kan anvädas för kraftproduktion, apropå trådar som el/energi/effekt-brist? Gällar strandskydd bara vid sjöar och hav eller även "rinnande/strömmande" vattendrag?
/Patrik
Svar ja.
Boverket sa:
Strandskyddet är ett generellt skydd som gäller i hela landet och vid alla kuster, sjöar och vattendrag.
...men redan nu gäller att
Boverket sa:
Kommunen kan upphäva strandskyddet för ett område i samband med att en ny detaljplan antas, om det finns särskilda skäl för det och om intresset av att detaljplanera området väger tyngre än strandskyddets syften.
...och att
Boverket sa:
Länsstyrelsen kan upphäva strandskyddet i enskilda fall, om det är uppenbart att området saknar betydelse för att tillgodose strandskyddets syften. Länsstyrelsen kan även upphäva strandskyddet vid små sjöar och vattendrag om området har liten betydelse för att tillgodose strandskyddets syften.
...och det finns klara grunder för dispens i s.k. LIS-områden.

Så det pågående kattrakandet i riksdagen med enda syftet att sy ihop en budgetförhandling utan att någon part förlorar ansiktet är, förutom destruktivt på sikt, fullständigt onödigt.
 
Senast ändrad:
Man kan väl vara lite fantasifull och kombinera båda ... Låt folk bygga strand och älvnära, men tillåt samtidigt alla som vill att vandra och paddla där, och korsa tomten och gå iland & campa om dom vill, inom 15m från vattnet -- För alla nya byggnationer. :)
 
...och det finns klara grunder för dispens i s.k. LIS-områden.
En av utredningens huvudpunkter är att LIS-systemet är alltför otydligt och tillämpas godtyckligt, och därför behöver reformeras. Det skulle vara intressant att höra en professionell synpunkt på den slutsatsen (jag är tyvärr helt okunnig om hur dispenser funkar i praktiken).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Debatt: Ta med skräpet hem! Allmänt om friluftsliv 46
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.