"De trodde det var sommar"
- Trådstartare eboklund
- Start datum
Jag använder mobilversionen. Där anges höjden 950 meter om jag anger Sarek. Temperaturen är högre och jag ser ingen snö. På din länk anges ingen höjd, men jag kan tänka mig att det är betydligt högre. Jag undviker att ange en diffus position som Sarek. I stället anger jag platser som Kvikkjokk, Staloluokta och Saltoluokta och försöker bilda mig en uppfattning utifrån det.
yr.no & SMHI ligger båda två på ca 50-55% rätt till dagen efter ,.. .alltså en dag bort ...
7 dagar bort så har man ofta rätt temperaturtrend, men vad gäller nederbörd så kan du lika gärna slå en tärning![]()
Jo så är det väl. Bara att gilla läget och ta det som det kommer.
Jag är på landet och försöker planera en Sarekvandring just den veckan. Tyvärr är böckerna hemma men jag vill minnas att det i flera böcker står att vid vissa vindriktningar är vissa dalar att föredra för att det är större chans till uppehåll där. Stämmer det? Kan någon ge något tips?
Det är väl troligt att det är på det sättet, men jag har inte kunskap nog för att kunna reda ut det i detalj. Man skulle kunna tänka sig att vid västliga vindar med regn är det bra chans för regnskugga i Sareks östra delar och vice versa. Men att planera sin vandring efter detta tycker jag är att överarbeta och risken att man som meteorologisk amatör gissar fel måste vara stor. Bättre att vara rustad för alla väder och ta det som det kommer.![]()
Så Guhkesvagge kanske ligger lite i regnskugga.