Damryggsäck till en kille?

Hej! Jag har hittat en begagnad 70 liters Bergans Lady ryggsäck till ett bra pris, men det är en dammodell.

Tror ni det blir helknasigt att bära den kille som jag är, kommer den att sitta helt fel? Jag är ganska kort/smal - 172 cm/75 kilo.

Vore trevligt att slippa lägga ut flera tusen på en ryggsäck som jag kommer att använda ganska sällan så jag är rätt sugen på att köpa den...

Tack på förhand för goda råd :)
Cheers!
Rikard

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Vi är alla olika, så en dammodell kan passa bättre på en man och vice versa, men som alltid du måste prova. Just en ryggsäck är mycket en fråga om individuell passform, speciellt en lite större modell där bärsystemets avlastning mot din kropp är avgörande för din bärkomfort.
De dammodeller jag sett har oftast axelremmarna placerade med lite mindre mellanrum och skurna mer mot armhålorna samt att höftbältet har en annan skärning. Dessutom kan vissa dammodeller vara begränsade till hur långt de går att ställa in i rygglängd. Med din beskrivning av dig själv hade jag varit tveksam till att köpa en dammodell oprövad.

Aldrig utan att kunna pröva.
Men visst det kan gå väl. Jag har en äldre 50l veckoändesäck där jag fått mer än en kommentar om Q i namnet. Men den sitter väl på mig och har få mått gemensamma med andra av samma modell med Q på. Minns att det var ett reafynd på ett tillgodohavande.
Omodernt tung egenvikt, men passformen betyder mer.

gott Nytt!

Prova noga först! De kan vara rejält annorlunda skurna vad gäller axelremmar och höftbälte
- eller inte ett dugg skillnad. Helt avhängigt av hur designern tänkte. Så, prova noga först!

Tror ni det blir helknasigt att bära den kille som jag är,
Och var extra försiktig - om den dessutom är rosa... ;-)

"..jag fått mer än en kommentar om Q i namnet. Men den sitter väl på mig och har få mått gemensamma med andra av samma modell med Q på."

Jisses! Vem gör så? Aldrig nånsin har jag fått kommentarer om delar av min utrustning när den saknat Q! Man får ta vad som passar bäst och vi kvinnor har i alla tider fått nöja oss med "herrmodeller" tills för några år sen. Det blev visserligen betydligt lättare att köpa grejer efter att man började tillverka speciella storl och passformer för kvinnor (det går åtminstone fortare att pröva nu) men fortfarande finns det svarta hål i utrustningsuniversum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips