Fischer E99 längd

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa ett par Fischer E99 Crown Xtralite (vallningsfria). Har tyvärr inte möjlighet att prova dem i butik. Har sökt i forumet men nästan inte hittat något angående längdrekommendationer. På morgonen väger jag 72 kg men med turkläder, pjäxor och mat i magen 75 kilo. Är 184 cm lång.

Jag har inte planerat att gå med tung väska, har bestämt mig för pulka eller en väldigt lätt ryggsäck för dagsturer. För dagsturer kommer någon annan att få bära det som är tungt. Jag kommer inte att göra toppturer

Hur ska jag uppskatta skaklets och pulkans tyngd vid frånskjut på min kropp till vertikalled? Finns det någon tumregel? Kanske enklast att uppskatta att min totalvikt till 78 kg.

Här är Salomons förslag:
Vikt[kg] Längd [cm]
> 90 210
80 - 89 200 - 210
75 - 79 200 - 205
70 - 74 195 - 205

Min gissning är att 200 eller 205 cm vore bra för mig. Dessutom säger statistiken att jag inte kommer bli lättare med åren... :)

Vilken längd har ni på era Fischer E99:eek:r? Vad är er totalvikt med packning? Även en totalvikt som inte är nära min är av intresse eftersom mina vänner också letar skidor.

Tack på förhand!
 
Jag hade ett par 200cm Fischer vallningsfria på mina 76 kilo och jag måste säga att spannet var väldigt mjukt..glidet var riktigt dåligt men fästet grymt. Jag köpte nya alpina för att få bättre glid så jag skulle säga att ta i extra gällande kilon då jag upplevde dem som väldigt mjuka i spannet och har även läst att andra upplevt detta.
 
Jag hade ett par 200cm Fischer vallningsfria på mina 76 kilo och jag måste säga att spannet var väldigt mjukt..glidet var riktigt dåligt men fästet grymt. Jag köpte nya alpina för att få bättre glid så jag skulle säga att ta i extra gällande kilon då jag upplevde dem som väldigt mjuka i spannet och har även läst att andra upplevt detta.


Tack för ditt svar! Hade du problem med glidet både med och utan packning?
 
Japp alltid dåligt glid trots att jag vallade dem med glid. Inte testat mina alpina riktigt än men ska på fjället imorgon och testa. Mina Fischer kunde liksom hugga fast ibland också vilket gjorde nedfärd lite osäker.

Fästet var dock grymt, kunde gå brant uppför utan problem.
 
Japp alltid dåligt glid trots att jag vallade dem med glid. Inte testat mina alpina riktigt än men ska på fjället imorgon och testa. Mina Fischer kunde liksom hugga fast ibland också vilket gjorde nedfärd lite osäker.

Fästet var dock grymt, kunde gå brant uppför utan problem.

Hur fungerade Alpina skidorna? Är det Alpina Tour Step som du har?

Har nästan bestämt mig för att be en vän prova ut och köpa ett par E99:eek:r till mig.
 
Nu vet jag inte vilket typ av underlag du tänker åka på, men själv funderar jag på E109 för bättre bärighet. Jag åker oftast ospårat och i skogen, och då blir förstås en kortare men bredare skida mer behändig.
 
Det är inte bara längden som är viktig vid skidköp. Ställ Dig på skidorna på ett plant golv med jämn belastning på båda skidorna, då ska en medhjälpare kunna sticka in ett pappersark under sidan vid foten och flytta det ca 3 dm framför och bakom foten. Då har Du rätt spann på skidan. För litet spann medför att eventuell valla nöts bort fort, Åkte Öppet spår första gången det gick och hade för dåligt spann. Tappade fästet men hade otroligt glid. För stort spann gör att Du inte orkar trampa fast skidan och får dåligt fäste.
 
Spann för tur resp skidlöpning

Hej,

Man brukar väl ändå säga att spannet ska ta i precis bakom hälen, inte + 3 dm, för löparskidor. Dock är jag osäker på rekommendationerna för turskidor ifall de är desamma som för löparskidor, det är ju lite olika skidstilar att gå på tur respektive flyga fram i preppade spår, någon som kan klargöra detta?

Mvh Karl
 
Spannlängd

Hej,

Man brukar väl ändå säga att spannet ska ta i precis bakom hälen, inte + 3 dm, för löparskidor. Dock är jag osäker på rekommendationerna för turskidor ifall de är desamma som för löparskidor, det är ju lite olika skidstilar att gå på tur respektive flyga fram i preppade spår, någon som kan klargöra detta?

Mvh Karl

Hej!

Ett spann som sträcker sig 3 decimeter bakom hälen ger inte mycket bakre glidyta kvar under skidan, så att fästzonen inte skall sträcka sig långt bakom hälen är nog helt korrekt även för turåkningsskidor. Spannets mittpunkt skall ligga på eller nära balanspunkten och fästzonen breder ut sig tämligen lika långt framåt som bakåt därifrån.

Hälsningar,
Magnus
 
Tänk på att turskidor ska hanteras i backar, och att balansen fäste kontra glid ska ligga mer mot fäste än för löparskidor - det är,väldigt jobbigt att inte ha fäste när man har packning, och måste man sätta på stighudar har man väldigt dåligt glid. Med det mjuka spannet på turskidor riskerar du att få väldigt långa med papperstestet, så långa att de blir svårhanterliga i backar.
 
Vilken terräng och föret har stor betydelse för vilka skidor som funkar bäst. Längre skidor glider bättre men med nackdelar i form av hanterlighet.

2 m är en bra kompromiss för E99 crown och din vikt och längd o blandad fjällterräng samt pulkdragning.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
halmstadpatrik Fischer E99 spann Turskidåkning 4
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 16
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
Snowtigher Erfarenhet avTurskidor: Fischer country crown Turskidåkning 20
vandrafjäll Fischer outtabounds crown 179 cm Turskidåkning 7
Lomma47 Fischer BCX 5 något att ha? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
joask202 Salomon Profil Classic SNS på Fischer NIS? Turskidåkning 1
cwmint Slipa Fischer Crown belag Turskidåkning 0
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
rannug Fischer E 109 för telemarksväng? Turskidåkning 2
madir Nyfiken på Fischer Outtabounds Turskidåkning 2
andy_02 Fischer Country crown/ crown vax? Turskidåkning 1
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
651222 Erfarenheter av Fischer S Bound? Turskidåkning 2
x-treme Fischer 77 / 99? Turskidåkning 0
Lomma47 Skillnad E89 och E99? Turskidåkning 13
Karhu Skillnad på E99 och E109? Turskidåkning 1
eriol067 E109, E99, Sondre, Rago Turskidåkning 12
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
Joakim Ambrosson Längd, Hammarby, imorgon! Turskidåkning 0
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5
Marie77 Längd på turskidorna Turskidåkning 11
sportis Längd i stockholm? Turskidåkning 7
Ola B Längd på och montering av BD kickerskins? Turskidåkning 4
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
pad Längd på skidor? Turskidåkning 2
malamuteberger Längd på skatingskidor Turskidåkning 5
lromberg Längd på turskidor? Turskidåkning 1
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
jua Rätt Längd? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.