Dagturssäck ?

Hur fixar ni problemet med dagturssäck när ni vandrar i fjällen ? Släpar ni med er en extra säck (som säkert väger runt kilot), eller plockar ni loss extrafickor eller dyligt ?

Behöver lite tips där.
 
På Berghaus Vulcan rýggan med flera så kan man lätt göra om sidofickorna till dagsryggsäck.. Annars så är kungens uppdragsrygga lätt och bra, passar fint som persedelpåse oxå.. Det som är viktigast tycker jag är hur man väljer att packa. Jag använder det militära systemet där uppdragsryggan innehåller mat, vätska, regnkläder, extra strumpor och förstärkningsplagg.. MAO det som behövs för dagen lätt åtkomligt varken det skall endagsvandra eller att man snabbt och lätt behöver det..
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
FJS90/91; sa:
På Berghaus Vulcan rýggan med flera så kan man lätt göra om sidofickorna till dagsryggsäck.. Annars så är kungens uppdragsrygga lätt och bra, passar fint som persedelpåse oxå.. Det som är viktigast tycker jag är hur man väljer att packa. Jag använder det militära systemet där uppdragsryggan innehåller mat, vätska, regnkläder, extra strumpor och förstärkningsplagg.. MAO det som behövs för dagen lätt åtkomligt varken det skall endagsvandra eller att man snabbt och lätt behöver det..

Låter ju bra men jag undrar var persedelpåsen tar vägen efter att du fyllt den med alla prylar och pinaler...
Bär du den på bröstet eller fäster du den någonstans eller har du med en sherpa?
 
En lätt opackad

Jag kör med en lätt och opackad dagturssäck under locket på min stora ryggsäck, tycker jag funkar bra.
Går jag med pulka på vintern har jag packningen i pulkan packad i min stora säck och i min lilla säck, då kan man variera tyngden på pulkan uppför genom att omfördela packning till ryggen.
 
bash; sa:
Låter ju bra men jag undrar var persedelpåsen tar vägen efter att du fyllt den med alla prylar och pinaler...
Bär du den på bröstet eller fäster du den någonstans eller har du med en sherpa?

Är det sidofickorna på på min Berghaus vi pratar om så är dom just det dom är... sidofickor

Använder man uppdragsryggan så har man den i den stora ryggsäcken, uppdragsryggan tar ju inte mer plats än en packpåse. Jag menar, det e ju grejer som ändock är med i packningen..
 

il C

Avslutat
inget extra!

Dagsturer hör verkligen till undantagen för mig. Min senaste,
och den enda, förra sommaren, var på Korsika, och då tog jag
helt enkelt min vanliga säck med minimalt innehåll.
Om man bär två eller fem kilo på en dagstur verkar egalt, när
jag är beredd att bära så mycket som 18 kg första
dagen av en tiodagars fjälltur.

Tidigare har jag haft en liten kånken eller en formlös sak från
Haglöfs med, med lägerkläder o d i. Men jag har slutat
med lägerkläder (och dito skor) och dagssäcken
vägde åtminstone ett halv kilo, vilket verkar onödigt
att släpa på.

il C.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Kör med en ryggsäck av enklaste modell som packpåse. Den har väldigt enkla bärremar men är perfekt att ha en tröja och lite annat smått vid en kortare tur. Köpte den på Stadium för 98:-
 
locket på ryggsäcken...

...både på min TNF Inversion och på Arcteryx Khamsin52 går att göra om till midjeväska. Det räcker gott åt mig som dagtursäck. Blir det alltför mycket som skall med tar jag den över axeln. Skal och värmeplagg brukar jag spänna utanpå.
 
Jag måste säga att denna lilla säck imponerar lite. Någon som provat? 245 gram tung:
ta32051-.jpg

Finns på:
http://www.globetrotter.de/de/shop/...en%2C+Beutel&u_kat=Daypacks+%26+H%FCfttaschen
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.