Dagstur som avslutas i Göteborg

Hej,

vi vill hitta fin vandringsled i närheten av Göteborg, lagom lång för en dagstur. Tanken är att vi tar kollektivtrafiken från Göteborg till en lämplig startpunkt, vandrar därifrån mot Göteborg och avslutar turen med god mat och sömn på något mysigt hotell/pensionat i närheten eller i Gbg.

Tips på fina leder och lämpliga startpunkter tas tacksamt emot! Gärna tips på pensionat också.

//Carin

Se tråden Vildmarksleden Hindås-Skatås under Träffar... Den var helt OK, men lite svårt att hitta ibland tyckte jag.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har gått den på knappt 7 timmar i hyfsat raskt tempo utan några långa matraster. Nu var det i och för sig många år sedan sist, men då var det några kalhyggen som var lite kluriga att hitta på.

Jag har gått den på knappt 7 timmar i hyfsat raskt tempo utan några långa matraster. Nu var det i och för sig många år sedan sist, men då var det några kalhyggen som var lite kluriga att hitta på.

Hälsar du på i Göteborg nån gång så travar jag den gärna med dig och gör ett 7-timmarsförsök :)

Hindås - Skatås

Hej,
Är du inte väldigt van vandrare så är hela sträckningen Hindås - skatås en väldigt mastig dag. Leden är hyggligt väl uppmärkt men en kompletterng med en grön karta eller liknande är bra att ha som backup.

Det är dock bitvis lite tunggånget, lerigt samt de har arbetat med skogsmaskiner norr om Sandsjön så några snabba kilometertider får du inte. Kommunen skulle behöva göra en liten renovering....

Ska du sova över är det bra att vet att vindskyddet vid Hornasjön är borta sedan många år. Det finns vindskydd vid St Härsjön samt den lilla sjön efter Sandsjön, kommer inte ihåg vad den heter.

Om du vill dela upp etappen så är det möjligt att ta bussen till Landvetter och gå på elljusspåret in på diverse stigar tills du möter leden, då behöver du dock definitivt en karta.
Du kan också hoppa på vid Härskogen men jag tror inte det går kollektivtrafik dit.

mvh
David

Om vandringen även får starta i Gbg ...

Hej,

vi vill hitta fin vandringsled i närheten av Göteborg, lagom lång för en dagstur. Tanken är att vi tar kollektivtrafiken från Göteborg till en lämplig startpunkt, vandrar därifrån mot Göteborg och avslutar turen med god mat och sömn på något mysigt hotell/pensionat i närheten eller i Gbg.

.... eller dess norra ytterområden, så tycker jag att det finns många trevliga leder i Vättlefjäll, både långa och korta, i kuperad och sjörik terräng. Den längsta, 2,5 mil, är Vättlefjällsleden med start och mål vid Vättlestugan. Är det för långt så kan man ta bussen till Bohus och vandra från Jennylund. Karta: "Vandringskarta över Vättlefjäll" i skala 1:25000.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips